حمام کردن بعد از زایمان

حمام کردن بعد از زایمان

وقتی از بیمارستان مرخص شده‌اید و همراه کودکتان به خانه آمدید، برای مراقبت‌های لازم در خانه پس از سزارین یا مراقبت‌های خانگی بعد از زایمان طبیعی، نیاز است مواردی را رعایت کنید. حمام کردن یکی از روش‌های مراقبت و بهداشت بدن است که ذهن شما را نیز آرام می‌کند. حمام کردن به شما حس سرزندگی می‌دهد، انرژی شما را افزایش می‌دهد و گردش خون سراسری بدن را بهبود می‌بخشد. در این مطلب می‌توانید با زمان مناسب برای حمام کردن بعد از زایمان طبیعی و جراحی سزارین و چگونگی استفاده از وان آب گرم یا جکوزی بعد از زایمان آشنا شوید.

حمام کردن

پزشکان نظر مخالفی برای حمام کردن بعد از زایمان طبیعی ندارند و مادران می‌توانند آزادانه پس از زایمانشان در بیمارستان حمام کنند، مگر این که پزشک آنها به دلیلی آن را برایشان ممنوع کرده باشد. حمام کردن بعد از زایمان طبیعی باعث تسکین دردهای شما، بهبود کمردرد و گرفتگی گردن، بهبود واژینال و ناحیۀ پرینه خواهد شد. همچنین اگر شما یک جراحی سزارین داشته‌اید، زمانی که از بیمارستان مرخص شده‌اید و به خانه رفته‌اید، می‌توانید حمام کنید. بیشتر پزشکان معتقدند که حمام کردن بعد از سزارین مشکلی ندارد و می‌تواند حس مطلوبی نیز به شما بدهد و بهبود زخم را نیز پس از برداشتن یا افتادن پانسمان سریع‌تر کند. فقط لازم است پس از حمام کردن، محل زخم را بلافاصله خشک کنید.

اگر از پانسمان‌های ضدآب برای بستن برش جراحی شما استفاده شده است، معمولاً نیازی به تعویض پانسمان بعد از حمام ندارید. اما چیزی که بهتر است به آن دقت کنید، خشک کردن این پانسمان است که می‌تواند با استفاده از باد یک سشوار انجام شود. اگر در طول حمام کردن پانسمانتان باز شد، نیازی به پانسمان مجدد نیست. همچنین لازم نیست محل برش جراحی را بعد از افتادن یا برداشتن پانسمان، با آب و صابون بشویید، اثرات شامپو یا صابون که از روی زخم می‌گذرد، به قدر کافی برای بهبود آن مفید است. اما گاهی نیز ممکن است پزشکتان تشخیص بدهد که حمام کردن را حدود یک هفته بعد از سزارین به تأخیر بیندازید. پس بهتر است قبل از مرخص شدن از بیمارستان، نظر پزشک جراحتان را در این مورد بپرسید تا وقتی به خانه می‌رسید، کلافه و عصبی نشوید.

وان آب گرم

بیشتر پزشکان معتقدند که استفاده از وان آب گرم بعد از زایمان طبیعی خطری ندارد. به شرطی که برای جلوگیری از انتقال میکروب‌ها، به خصوص در صورت وجود اپیزیوتومی، این کار در شرایطی کاملاً بهداشتی انجام شود. یعنی وان کاملاً تمیز باشد و با مواد شویندۀ مناسب شسته شده باشد و به عنوان مثال اثری از وایتکس و دیگر سفیدکننده‌ها در وان نمانده باشد. آب ولرم رو به گرم و نه خیلی داغ، منجر به ترمیم راحت‌تر پارگی و درد پرینه می‌شود و درد هموروئید را نیز تسکین می‌دهد. به علاوه، به رفع فشار و خستگی نیز کمک می‌کند. اگر سزارین کرده‌اید، شاید پزشک بگوید حدود یک هفته یا بیشتر صبر کنید تا زمانی که زخم شکمتان بهبود یابد. برای گرفتن دستورات دقیق‌تر نیز لازم است با پزشکتان صحبت کنید. به‌طورکلی به دلیل وجود میکروب و باکتری‌های موجود در حمام، بهتر است دراز کشیدن در وان را در هر زمانی از زندگی کاهش دهید تا مبتلا به عفونت‌ها مختلف نشوید.

استفاده از جکوزی

فکر استفاده از جکوزی در روزهای اول پس از زایمان برای کمتر مادری پیش می‌آید، اما برای آگاهی داشتن لازم است بدانید که به‌طورکلی در هفته‌های اول از جکوزی استفاده نکنید، چون آب جکوزی‌های عمومی بعد از هر بار استفاده خالی نمی‌شود و تنها حالتی که استفاده از آن می‌تواند در شش هفتۀ اول بعد از زایمان بی‌خطر باشد، این است که کاملاً تمیز باشد و فراهم کردن چنین شرایطی بسیار دشوار است. همچنین ماندن در جکوزی گاهی ممکن است باعث افت فشار و سرگیجۀ شما شود. اگر هنوز خونریزی دارید نیز ممکن است جکوزی را آلوده و برای دیگران خطرناک کنید. در نتیجه، در شش هفتۀ اول بعد از زایمانتان که هنوز دوران بهبود را می‌گذرانید، بهتر است خودتان و دیگران را در معرض ریسک عفونت قرار ندهید و به حمام کردن اکتفا کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط