حمام کردن و دوش آب گرم

حمام کردن و دوش آب گرم

حمام کردن زنان در دوران بارداری باید کمی متفاوت با زمان‌های دیگر باشد. با رعایت مواردی مثل داغ نبودن آب و کوتاه‌تر کردن زمان ماندن شما در حمام، هیچ خطری برای مادر و جنین وجود ندارد. در این مطلب با نکاتی هنگام حمام کردن در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

حمام و دوش آب گرم

حمام کردن در دوران بارداری نه تنها هیچ خطری ندارد، بلکه می‌تواند احساس خستگی را هم کاهش دهد و در اواخر دوران بارداری می‌تواند کمی از درد کمر نیز کم کند. با این حال، رعایت برخی نکات هنگام حمام کردن در دوران بارداری می‌تواند احتمال برخی از خطرها را کاهش دهد. اولین و مهم‌ترین نکتۀ حمام کردن در دوران بارداری این است که آب نباید داغ یا بیش از اندازه گرم باشد.

دوش آب داغ به مدت طولانی می‌تواند باعث بالا رفتن دمای بدن مادر و ایجاد مشکلاتی برای جنین شود. بهتر است آب به قدری گرم باشد که پوست شما را قرمز نکند. در ضمن بهتر است که از زیر دوش ماندن به مدت طولانی پرهیز کنید. آب گرم ممکن است باعث خشک شدن پوست شما و تشدید مشکلات پوستی دوران بارداری مثل خارش پوست شود. رعایت موارد زیر می‌تواند هنگام دوش گرفتن و حمام کردن به شما در حفظ سلامت خود و جنین کمک کند:

  • مدت زیادی در حمام نمانید.
  • از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که به آنها حساسیت ندارید.
  • بهتر است پس از حمام کردن از کرم‌ها یا لوسیون‌های مرطوب‌کنندۀ مناسب بارداری استفاده کنید.
  • از دمپایی مناسبی استفاده کنید که احتمال سُر خوردن روی کاشی‌های کف حمام را نداشته باشد.
  • اجازه ندهید هوای حمام بیش از اندازه داغ و بخارآلود شود.
  • بعد از حمام، آب یا مایعات مصرف کنید تا آب از دست رفتۀ بدنتان تأمین شود.

استفاده از وان آب گرم

در صورت استفاده از وان آب گرم در خانه، باید چند نکتۀ مهم را به خاطر داشته باشید. وان را با آب خیلی داغ پر نکنید. داغ بودن بیش از حد آب، ممکن است باعث افت فشار خون یا از دست دادن آب بدن شود. حتماً قبل از نشستن در وان، شیر آب گرم را ببندید و اجازه دهید که آب موجود در وان به مرور دمای اولیه را از دست بدهد و ولرم شود. با این کار از افزایش دمای بدن جلوگیری می‌کنید.

احساس تهوع یا سرگیجه هنگام حمام کردن می‌تواند ناشی از افت فشار خون باشد، اگر این علائم را داشتید، سریع از وان بیرون بیایید و از حمام خارج شوید. همچنین اگر احساس تشنگی و لرز کردید، باز هم باید وان آب را ترک کنید. در هر صورت استفاده از وان اگرچه با رعایت این موارد خطری نخواهد داشت اما در دوران بارداری برای جلوگیری از هر نوع خطر احتمالی توصیه می‌شود از وان استفاده نکنید. همچنین اگر در خانه جکوزی دارید، به هیچ عنوان در دوران بارداری از آن استفاده نکنید. جکوزی دمای آب را داغ‌تر از حالت عادی می‌کند و این حرارت زیاد را همچنان حفظ می‌کند، از طرفی فشار آب در جکوزی می‌تواند آسیب‌هایی را برای جنین داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط