شیردهی در صورت نمونه‌برداری یا جراحی‌های جزئی سینه و ماستکتومی

شیردهی در صورت نمونه‌برداری یا جراحی‌های جزئی سینه و ماستکتومی

برای مطمئن شدن از خطرساز بودن یا نبودن یک تودۀ مشکوک که از طریق بررسی و معاینۀ سینه و به دنبال آن ماموگرافی کشف شده است، در برخی مواقع نیاز به نمونه‌برداری وجود دارد. نمونه‌برداری از بافت سینه بیوبسی پستان نامیده می‌شود و برداشتن بخشی از بافت سینه یا توده‌ای از پستانی که دچار مشکل شده است، توده‌برداری یا لامپکتومی نام دارد. در صورت تشخیص سرطان در یکی از سینه‌ها و به دنبال آن جراحی که در مواردی ممکن است نیاز به برداشتن کامل سینۀ مبتلا وجود داشته باشد که ماستکتومی نام دارد، فقط یکی از سینه‌ها باقی می‌ماند که این اتفاق نیز احتمالاً باعث نگرانی برخی مادران در توانایی آنها برای تولید شیر کافی خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با امکان شیردهی در صورت نمونه‌برداری از بافت سینه و لامپکتومی و همچنین امکان شیردهی پس از جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی آشنا شوید.

امکان شیردهی در صورت نمونه‌برداری سینه و لامپکتومی

در موارد نمونه‌برداری و بیوبسی، توانایی شما برای شیردهی با محل و وسعت نمونه‌برداری در ارتباط است. به‌طورکلی در صورت نمونه‌برداری معمولاً مشکلی در شیردهی وجود نخواهد داشت و بسیاری از نمونه‌برداری‌ها در حال حاضر نیازی به جراحی ندارد و نمونه‌برداری بدون جراحی برای یک مادر شیرده نیز به مراتب ریسک کمتری دارد. در فرایند یک نمونه‌برداری از یک سوزن توخالی برای برداشتن یک یا چند تکه از تودۀ مشکوک در سینه استفاده می‌کنند.

از آنجا که شیردهی جریان خون به سینه‌ها را افزایش می‌دهد، اگر در زمان شیردهی به نمونه‌برداری نیاز پیدا کردید، پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از نمونه‌برداری، شیردهی به نوزاد را از سینۀ مبتلا را متوقف کنید تا کار ساده‌تر شود و احتمال خونریزی نیز کاهش یابد. این موضوع که شما این کار را انجام می‌دهید یا خیر، یک تصمیم شخصی خواهد بود که بهتر است دربارۀ آن با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر نیاز دارید که دارویی را قبل از نمونه‌برداری، در طول آن یا بعد از عمل مصرف کنید، اول با تأیید پزشکتان مطمئن شوید که با شیردهی سازگار است و سپس برای مصرف آن اقدام کنید و از هیچ دارویی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

به دنبال نمونه‌برداری از بافت سینه و تشخیص وجود مشکل و سپس جراحی و برداشتن بخشی از بافت سینه‌ای که دچار مشکل شده است که توده‌برداری یا لامپکتومی نام دارد، این امکان وجود دارد که در این فرایند به مجاری شیر سینه آسیب برسد، اما توجه کنید که عمل جراحی یا درمان‌های لازم و ضروری دیگر را هرگز برای طولانی کردن مدت شیردهی به کودکتان به تعویق نیندازید، زیرا این کار ممکن است زندگی شما را با خطرات جدی مواجه کند، پس لازم است در هر صورت این را بدانید که پزشک و افراد خانوادۀ شما در کنارتان هستند و سلامت و بهبود هرچه زودتر شما بسیار مهم است. در صورت وجود هر مشکلی که منجر به قطع شیردهی خواهد شد نیز، لازم است با پزشک خود در مورد گزینه‌های تغذیه‌ای دیگر که برای شما و کودکتان بی‌خطر است مشورت کنید.

امکان شیردهی پس از جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی

در صورت تشخیص سرطان در یکی از سینه‌ها و به دنبال آن جراحی برای برداشتن سینۀ مبتلا، بعد از بهبود باز هم می‌توانید با سینۀ دیگر به نوزادتان شیر بدهید، مگر اینکه به دلایل پزشکی خاصی شیردهی از نظر پزشک برای شما غیرممکن باشد. اما اگر نیاز به شیمی‌درمانی و پرتودرمانی وجود داشته باشد، در زمان درمان امکان شیردهی وجود ندارد و شما در زمان مشخص‌شده توسط پزشکتان می‌توانید برای ادامهٔ شیردهی اقدام کنید. بسیاری از مادران بعد از بهبود کامل و فقط با یک سینه شیر کافی یا تقریباً کافی برای نوزاد یا نوزادان خود تولید می‌کنند و شیردهی مکرر یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش تولید شیر است. هرچند شیردهی به نوزاد از یک سینه ممکن است احساسات ناخوشایندی برای برخی از مادران داشته باشد، اما مطمئن باشید که این کار به مرور می‌تواند شما را آرام، راضی و حتی بسیار قوی‌تر کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط