رشد فیزیکی کودک ۱۵ ماهه

رشد فیزیکی کودک ۱۵ ماهه

طی این ماه کودکتان وارد ماه ۱۵ زندگی‌ شده است و شما در این مطلب می‌توانید با مهارت‌ها و تازه‌های ماه ۱۵ زندگی او آشنا شوید.

حرکت رو به جلوی کودک

شما هر روز به تلاش کودک نوپای خود و انجام کاری جدید توسط او را نگاه می‌کنید، اما ماه ۱۵ ماهی است که متخصصان اطفال و کارشناسان تکامل کودک آن را یک «دوره‌ٔ عطف» در نظر می‌گیرند. بیشتر کودکان؛ حدود ۹۰ درصد، در این سن دیگر راه می‌روند و ممکن است احساس کنید کودکتان با برداشتن اولین گام‌هایش، از دوران کودکی قدم بیرون می‌گذارد. او ناگهان تصمیم می‌گیرد به جای نشستن در صندلی غذاخوری پایه‌بلندش، پشت میز ناهارخوری بنشیند یا پشت میز روی یک صندلی بایستد، می‌خواهد با تلفن صحبت کند، جاروبرقی را هل دهد و هر کاری که می‌تواند برای کمک به شما انجام دهد و حتی اگر کاملاً روی پاهایش استوار نیست، باز هم بسیار مشتاق است که روش‌های مختلف حرکت را تجربه کند.

خرید و بازار رفتن می‌تواند در این مراحل اولیه‌ٔ نوپایی کمی سخت و همراه کشمکش‌های خاصی باشد، زیرا کاشف کوچک شما خیلی کنجکاوتر از آن است که بتواند در سبد خرید فروشگاه یا در کالسکه آرام بگیرد. او ترجیح می‌دهد بایستد یا راه برود. فرزندتان همچنین می‌خواهد وسایل را از قفسه‌ها بیرون بکشد و سپس سعی کند اشیا را هنگام راه رفتن با خود حمل کند. اگرچه این می‌تواند برای شما کلافه‌کننده باشد، اما او عمداً سعی در ایجاد مشکل ندارد، فقط مهارت‌های فیزیکی جدید خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

اگر کودکتان مطمئن و استوار راه می‌رود، اندکی تشویق از سوی شما می‌تواند او را به برداشتن گام‌های بلندتر وادارد. برای گردشی امن و مفرح، یک توپ سبک بزرگ مانند توپ‌های مخصوص ساحل بگیرید و به جایی سرسبز با شیب ملایم بروید. توپ را به سمت بالای تپه پرتاب کنید و سپس هنگامی که به سمت شما برمی‌گردد، به کودکتان نشان دهید که چگونه آن را بگیرد. بیشتر اوقات ممکن است نتواند آن را بگیرد، اما در حین تعقیب آن اوقات خوشی را می‌گذراند. اگر کودک نوپای شما هنوز روی پاهایش متزلزل است، ممکن است از هل دادن یک اسباب‌بازی به این طرف و آن طرف لذت ببرد. او به زودی اعتماد به نفسی را که برای راه رفتن آزادانه و مستقل نیاز دارد پیدا خواهد کرد.

دست‌های پرکار کودک

کلید، مداد، ماتیک و روژ لب، ساعت مچی و هر چیزی که در کیف پول خود دارید به احتمال زیاد برای کودک نوپای شما جذاب است. نه تنها به این دلیل که ظاهر آنها جالب است، بلکه به این دلیل که او شما را در حال استفاده از این اشیا می‌بیند و می‌خواهد همان کار را انجام دهد. مشکل اینجاست که شما احتمالاً نمی‌خواهید او روژ لبتان را امتحان کند! شما می‌توانید به شکلی ایمن برای برآوردن «نیاز او به تقلیدش از کارهایتان» برنامه‌ریزی کنید. مثلاً می‌توانید یک سری کلید پلاستیکی به او بدهید یا یک کیف قدیمی به او بدهید و یک برس مو و شانه و شاید یک کیف پول قدیمی داخل آن بگذارید.

روش‌های زیاد دیگری برای مشغول نگه داشتن دست‌های کودک نوپای شما برای بیش از یک یا دو دقیقه وجود دارد. برای مثال، یک سبد لباس را با خرت و پرت‌هایی مثل ظروف پلاستیکی، دستمال کاغذی یا رول خالی کاغذ توالت، جعبه‌های خالی کوچک و از این قبیل پر کنید. او دوست دارد دستانش را به اشیایی که به نظرش می‌رسد کاربردی دارد برساند و سعی کند نحوهٔ استفاده از آنها را کشف کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط