رشد فیزیکی کودک ۱۸ ماهه

رشد فیزیکی کودک ۱۸ ماهه

تماشای رفتارهای جدید این ماه کودک نیز مثل ماه‌های قبل سرشار از هیجان و شادی برای شماست. اما رشد فیزیکی یک کودک ۱۸ ماهه چگونه است و او طی این ماه چه تغییراتی خواهد داشت؟ در این مطلب با این موضوع آشنا خواهید شد.

آموزش دستشویی رفتن کودک

بسیاری از متخصصان اطفال معتقدند که ۱۸ ماهگی برای شروع آموزش استفاده از توالت خیلی زود است، بسیاری از مادربزرگ‌ها هم می‌گویند که خود ما را در یک سالگی از پوشک گرفته‌اند، اما حق با کیست؟

جواب کاملاً به خصوصیات کودک شما ارتباط دارد. برخی از کودکان واقعاً در این سن برای شروع فرایند آموزش توالت رفتن آماده هستند و برخی هنوز این آمادگی را ندارند. اما قبل از اینکه تلاش برای این تغییر بزرگ را شروع کنید، لازم است اول علائم آمادگی را در کودکتان ببینید. آن آگاهی حسی‌ که کودک نوپا را قادر می‌سازد نیاز به خالی کردن مثانه و روده‌ٔ خود را تشخیص دهد و سپس آن را تا زمانی که به دستشویی می‌رسد نگه دارد و این مفهوم که هر چیزی، از جمله ادرار و مدفوع، جایگاه خود را دارد، یک اتفاق رشدکرده است. همچنین تمایل به پاکیزگی و آراستگی معمولاً از سن دو سالگی در بچه‌ها شروع می‌شود، اما بعضی از کودکان تا خیلی بعدتر از این سن هم استفاده از دستشویی را یاد نمی‌گیرند.

اما والدین چه کارهایی می‌توانند برای کمک به آموزش دستشویی رفتن کودکان انجام دهند؟ در این سن، رویکردی آسان و سهل‌گیرانه به آموزش دستشویی رفتن، بهترین کار است. کودکان نوپا با تقلید کردن یاد می‌گیرند، بنابراین برای شروع به کودک اجازه دهید تا روند و آنچه را که شما در دستشویی انجام می‌دهید تقلید کند.

بگذارید با لباس کامل و بدون درآوردن لباسش روی توالت فرنگی خودتان یا یک تبدیل لگن کودک بنشیند تا به کار نشستن روی توالت عادت کند. اگر سرویس بهداشتی شما ایرانی است، این کار می‌تواند برای کودک سخت‌تر باشد و شاید برای شروع استفاده از یک لگن کودک بهتر باشد. اگر کودکتان عروسک یا حیوان عروسکی محبوبی دارد، می‌توانید وانمود کنید که او هم به دستشویی می‌رود. این روش ممکن است کودکتان را تشویق کند تا بخواهد خودش هم این کار را انجام دهد. با این حال، بهتر است انتظاراتتان را پایین بیاورید، چون ممکن است حتی یک سال دیگر طول بکشد تا کودک موفق به انجام این کار شود.

رشد مهارت دستان کودک

کودک نوپای شما می‌خواهد بداند در پشت، زیر و داخل هر چیزی، چه چیزی وجود دارد. اما برخلاف چند ماه پیش، نمی‌خواهد فقط محتویات کمد و کابینت‌ها را خالی کند. او اکنون پس از خالی کردن کابینت‌های آشپزخانه، احتمالاً تلاش خواهد کرد همه چیز را دوباره سر جایش برگرداند تا ببیند جا می‌شوند یا نه؛ هرچند احتمالاً هیچ چیدمانی در خانه دیگر مثل قبل نخواهد بود!

تکامل مهارت‌های حرکتی درشت، اغلب زودتر از مهارت‌های حرکتی ظریف پیشی می‌گیرد و فقط به این دلیل که انجام بسیاری از فعالیت‌هایی که نیاز به چابکی و فرزی دست‌ها دارد، مستلزم یک‌جا نشستن است، اما کودک نوپای ۱۸ ماههٔ شما معمولاً حاضر نیست برای مدت طولانی یک‌جا بنشیند. با این حال، موارد معدودی وجود دارد که توجه او را به خود جلب می‌کند. به عنوان مثال، خط‌خطی کردن با مدادشمعی یا رنگ‌های انگشتی، چیدن لگوها روی هم، چرخاندن دستگیرهٔ درها و کمدها، فشار دادن دکمه‌های روی تلفن‌ها، ریموت تلویزیون‌ و دیگر وسایل.

یک تلفن اسباب‌بازی یا تلفن واقعی بی‌خطر و جداشده از سیم، انگشتان کودک را مشغول نگه می‌دارد اما بهتر است او را از وسایل صوتی و تصویری گرانتان دور نگه دارید. کودک همچنین می‌تواند از تلاش برای نخ کردن مهره‌های چوبی بزرگ و درست کردن یک دستبند چوبی با آن لذت ببرد. یک کودک ۱۸ ماهه، به جا دادن وسایل در داخل چیزهای دیگر هم علاقه‌ٔ بسیار دارد. اسباب‌‌بازی‌های آموزش اشکال هندسی،‌ جعبه‌های تودرتو و حتی برخی پازل‌های چوبی ساده، یعنی پازل‌هایی که در آنها یک قطعه درون شکاف مخصوصش قرار داده می‌شود و نه پازل‌های جورچین، او را مسحور خود می‌کنند. یکی از نشانه‌های افزایش چابکی دست کودک، توانایی نگه داشتن یک فنجان و نوشیدن از آن بدون ریختن مایع درون آن است.

قل دادن انواع توپ‌ها روی چمن‌ها و سوار شدن روی توپ‌های بزرگ ورزشی در جایی مثل پارک، می‌تواند بازی سرگرم‌کننده‌ای برای کودکتان باشد. در این مرحله، کودکان نوپا نمی‌توانند توپ را خوب شوت بزنند، هرچند تلاششان را می‌کنند، اما هماهنگی لازم را برای انجام این کار ندارند و در عمل، به سمت توپ راه می‌روند و به آن می‌خورند.

همچنین فرزندتان ممکن است مهارت هل دادن یا کشیدن یک واگن کوچک یا چیزی شبیه آن و رکاب زدن روی سه‌چرخه یا یک دوچرخهٔ بزرگ را داشته باشد. اگر زمستان است، مقداری از انرژی زیادش را به سمت پا کوبیدن در چاله‌های آب هدایت کنید، یا برف بازی کنید و البته می‌توانید گلوله‌های برفی را به جای یکدیگر به سمت درختان یا تیر برق پرتاب کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط