۳۳ ماهگی: بازی‌های وانمودی

این هفته هم یکی دیگر از هفته‌های زندگی یک کودک در ماه ۳۳ زندگی‌اش است و در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک در ماه ۳۳ زنگی او آشنا شوید.

بازی‌های وانمودی

هر قدر از ماه‌های اول سال سوم زندگی فرزندتان بیشتر می‌گذرد، انجام بازی وانمودی در کودک هم بیشتر می‌شود. حالا یک عروسک شبیه نوزاد دیگر فقط شیئی برای در آغوش گرفتن نیست، بلکه شخصی «واقعی» با یک اسم و یک خانواده است که به غذا خوردن یا شیر دادن، حمام کردن و همراهی فرزندتان در مهمانی‌ها نیاز دارد. همچنین حالا حوله‌ای روی دوش کودک خردسال می‌تواند او را به یک ابرقهرمان تبدیل کند و این ابرقهرمان می‌تواند یک سفر یا یک نقشه هم برای رسیدن به مقصدش داشته باشد، حتی ممکن است بشنوید که کودکتان در حینی که بازی می‌کند، ماجراهایش را روایت می‌کند.

وسایل صحنه به این بازی‌های مشوق تخیل‌ کودکان کمک می‌کند، اما برای یک کودک در این سن، اینکه آن وسایل در واقعیت چه هستند اهمیتی ندارد، یعنی نیازی به داشتن یک شمشیر واقعی و حتی پلاستیکی هم نیست تا او را تبدیل به یک جنگجو کند. برای مثال، یک تکه چوب می‌تواند یک عصای جادویی باشد، برگ‌ می‌تواند بشقاب و لگوها هم می‌توانند نقش خیلی چیزها را بازی کنند. شما همچنین می‌توانید وسایلی مثل یک تلفن قدیمی که دیگر کار نمی‌کند، چیزهایی مانند کفش‌های کهنه‌ٔ خودتان، روسری، یک دامن قدیمی عجیب‌غریب را که می‌تواند برایش تبدیل به لباس‌هایی نمایشی شوند، در اختیارش بگذارید تا او را به انجام بازی‌های وانمودی تشویق کنید. بعد گوشه‌ای بنشینید و از تماشای شکوفایی خلاقیت کودکتان در عمل که ممکن است برایتان به شدت جالب و باورنکردنی باشد لذت ببرید. همچنین وسایلی مانند تلفن اسباب‌بازی یا یک جارو و خاک‌انداز کوچک می‌تواند برایشان سرگرم‌کننده باشد، چون در این سن تقلید از کارها و امور خانه از فعالیت‌های محبوب بچه‌هاست.

در مورد بازی با کودکان بدانید.

نکتهٔ والدین: کلاس‌ها و فعالیت‌ها

حالا که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود و به دنیای بیرون بیشتر علاقه‌مند می‌شود، ممکن است با خودتان فکر کنید که چه تعداد فعالیت و کلاس‌های مختلف برای او مناسب است؟ بیشتر کارشناسان رشد کودک، اعتدال را توصیه می‌کنند. یک کودک دو ساله در طول هفته به بیش از یک یا دو فعالیت چارچوب‌مند در خارج از خانه نیاز ندارد. او همچنین به تعداد زیادی قرار بازی برنامه‌ریزی‌شده و مشخص با کودکان دیگر نیز احتیاج ندارد.

برخی از والدین شاغل اغلب ترجیح می‌دهند که فرزندان کوچکشان روزهای نسبتاً نظام‌مند و ساختاریافته‌ای داشته باشند تا تمام روز را به بیکاری نگذرانند اما در این سن، بازی آزاد و بدون چارچوب، وقت‌گذرانی با شما یا مراقبی دیگر و رفتن به زمین‌های بازی می‌تواند به راحتی بخش عمده‌ای از روز او را تشکیل دهد. در آینده فرصت زیادی برای فعالیت‌های علمی، کلاس‌های ورزش و حضور فعال در صحنهٔ مشخص و رسمی اجتماع وجود دارد.

دربارهٔ هویت جنسیتی کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط