۳۱ ماهگی: پسرفت‌ها و علت پسرفت‌ها

دو سال و نیمگی کودک شما هم کم‌کم رو به اتمام است و در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک در ماه ۳۱ سال سوم تولدش آشنا شوید.

پسرفت‌ها

رشد و تکامل کودکان در یک خط مستقیم اتفاق نمی‌افتد، یعنی در مقابل تمام پیشرفت‌های فرزندتان، او گاهی هم کمی به عقب می‌لغزد یا اصطلاحاً پسرفت می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است نیمه‌شبی ناگهان متوجه حضور کودک دو سالهٔ خود کنار تختخوابتان شوید، حتی اگر او تمام ماه‌های قبلی را راحت می‌خوابیده است یا کودکی که حتی استفاده از توالت را زودتر از موعد هم یاد گرفته است، ناگهان دوباره خودش را خیس می‌کند. اما علت این پسرفت‌ها چیست؟

پسرفت به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات کودک آن‌قدر سخت روی یک نوع مهارتش کار می‌کند که در مهارت دیگری عقب‌گرد می‌کند. استرس ناشی از سفر، تغییر محل زندگی، پدر یا مادری که به سر کار خود بازگشته است یا ترس از تاریکی یا از جدایی نیز ممکن است محرک این پسرفت‌ها باشد.

هنگامی که فرزندتان در زمینه‌ای پسرفت می‌کند، سعی کنید احساس امنیت و دلگرمی بیشتری به او بدهید، بدون اینکه موضوع پسرفتش را بزرگ کنید. اشکالی ندارد که گاهی کمی تسلیم شوید، اما فقط تا حدی! مثلاً بگویید: «باشه، امروز می‌تونی شورت آموزشیت رو بپوشی و از فردا دوباره لباس زیر می‌پوشی.» بچه‌ها غریزه‌ای ذاتی برای پیش‌تر و جلو ‌رفتن دارند و به زودی هر نوع رفتار بچگانه‌ای را که مجدداً بازگشته است پشت سر می‌گذارند.

اگر واقعاً نگران هستید، در مورد رفتارهای پسرفتی فرزندتان با پزشک کودک خود صحبت کنید. در موارد نادر، یک اختلال فیزکی می‌تواند باعث از دست رفتن مهارت‌های قبلاً آموخته شود.

نکتهٔ والدین: راهکارهای تربیتی

طی این روزها شما احتمالاً به تدریج دارید یاد می‌گیرید که کدام راهکارهای تربیتی برای شما بهتر جواب می‌دهد. اما راهکارهایی وجود دارد که هرگز نباید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، هرگز به عنوان مجازات یا یاد دادن چیزی به کودکتان، شیء آرامش‌دهنده و محبوب فرزندتان مثل عروسکش، پتو یا هر شیء انتقالی دیگری را از او نگیرید و حتی تهدید به انجام این کار نکنید!

شیء آرامش‌دهنده، نماد مهمی از شما و منبع تسکین و دلگرمی زیادی برای فرزندتان است، پس هر قدر هم عصبانی هستید یا هر نوع درسی را که می‌خواهید به او بدهید، قطعاً نمی‌خواهید چیزی تا این اندازه حیاتی در بهروزی و آسودگی فرزندتان را از او بگیرید، پس این مورد را به خاطرتان بسپارید!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط