۳۲ ماهگی: نه گفتن‌ها

کودک شما در ماه ۳۲ زندگی خود قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزها و لحظه‌های زندگی یک کودک در ماه ۳۲ تولدش آشنا شوید.

«نه» گفتن کودک

از بین تمام کلماتی که فرزندتان یاد گرفته، ممکن است به نظر برسد که او یک کلمه‌ٔ خیلی محبوب‌تر خواهد داشت که «نه» نام دارد. اما جذابیت این کلمه در چیست؟ بچه‌های خردسال خیلی زیاد «نه» می‌گویند، چون مشغول کشف ارادهٔ آزاد خود هستند و «نه» روشی راحت و آسان برای ابراز عقیده‌شان است و حتی بعضی اوقات می‌گویند «نه»، درحالی‌که منظورشان «بله» است.

گاهی اوقات نیز، کودکی که هنوز زیاد حرف نمی‌زند به گفتن «نه» متوسل می‌شود، فقط به این دلیل که عصبانی و درمانده است و تلاش می‌کند تا منظور خودش را به شما بفهماند. همچنین بچه‌‌های خردسال ممکن است متوجه شوند که اگر آن «نه» را با صدای بلند و محکم بگوید، شما به او توجه می‌کنید و حتی با آنچه می‌خواهد هم کنار می‌آیید!

دادن گزینه‌هایی به فرزندتان یکی از راه‌های کاهش تعداد نه‌هایی است که از او می‌شنوید. همچنین او را تشویق کنید که با صدای آرام جواب دهد و گزینه‌های جایگزینی به او یاد بدهید. به عنوان مثال بگویید: مخالف «نه» چیه؟ «بله!» یا «می‌تونی بگی «نه» یا می‌تونی بگی «بله»، و یا «حالا حدس بزن بین این دو تا چیه؟ «شاید!». بله، تو می‌تونی بگی شاید!».

در مورد نه گفتن کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: خرید تخت جدید

خریدن یک تخت جدید و انتقال از تخت کودک به تخت بزرگ‌تر ممکن است به دوره‌ای از رفتن و آمدن شبانه به اتاق‌خواب و تخت شما منجر شود. اگر نمی‌خواهید هر شب تخت و پتویتان را با کودکتان شریک شوید، فرزندتان را به تختش برگردانید و به او یک شب‌به‌خیر مهربانانه اما قاطع بگویید. چراغ‌ها را روشن نکنید، زیاد صحبت نکنید، احساساتی نشوید یا به هر شکلی آن را به تجربه‌ای سرگرم‌کننده و شبیه ساعات روز تبدیل نکنید.

شاید لازم باشد این روال را چند بار تکرار کنید تا فرزند شبگردتان بیاموزد شب را در تخت خودش بماند. نکتهٔ اصلی این است که ثبات رویه و پایبندی به شیوهٔ تربیتی خود برای القای پیامتان به کودک داشته باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط