سه سال و ۱۰ ماه: بازی وانمودی

فرزند سه سال و ۱۰ ماهه‌ٔ شما حالا در هفتهٔ دوم از ماه ۱۱ سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه سال و ۱۰ ماهه آشنا شوید.

بازی وانمودی

یک جعبه یا کارتن بزرگ در بازی کودکان سه ساله می‌تواند به یک سفینهٔ فضایی، سوپرمارکت، ماشین یا خانه تبدیل شود. این جعبه می‌تواند بسیار بیشتر از هر اسباب‌بازی برقی گرانی، تحریک و انگیزش عاطفی، فکری و اجتماعی فراهم کند. پس تعجب نکنید اگر دیدید یکی از بهترین هدیه‌هایی که به فرزند خود داده‌اید یک جعبه بوده است!

بازی وانمودی در سه سالگی پیچیده‌تر و تعاملی‌تر می‌شود. بچه‌ها با انجام دادن و تخیل کردن یاد می‌گیرند. وقتی وانمود می‌کنند که افسر پلیس، پرستار، پدر یا مادر هستند، آزادند که با سرعت و آهنگ خاص خودشان، دنیای اطرافشان را کشف ‌کنند. قدرت و کنترل در دست آنهاست، می‌توانند احساسات خود را ابراز کنند و فرزندان خیالی خود را همان‌طور که مثلاً خودشان تنبیه شده‌اند، تنبیه کنند. یاد می‌گیرند که مذاکره کنند و مشکلات را حل کنند. چطور جلوی آدم بد را بگیرند یا برای شام چه چیزی بپزند. یاد می‌گیرند که خود را جای دیگران بگذارند و این به ایجاد حس همدلی در آنها کمک می‌کند.

داستان‌پردازی در مورد شخصیت‌های وانمودی و خیالی، باعث تقویت زبان و تفکر انتزاعی می‌شود. توانایی تصور اینکه یک کمربند می‌تواند یک قلادهٔ سگ باشد یا یک لگو می‌تواند یک آی‌پاد باشد، پیش‌درآمد درک این موضوع است که آن علائم چاپی روی صفحه‌ٔ کتاب در واقع حروف و کلمات هستند.

برای تشویق بازی‌های خیالی و کندوکاو فرزندان خود، کمد یا قفسه‌ای از وسایل جایگزین طراحی دکور و صحنه مثل جعبه‌های مختلف، چند ملافه و لباس‌های قدیمی‌، کفش، وسایل خانگی، ظروف پلاستیکی، لگوها، حیوانات عروسکی و ابزار نوشتاری دم دست داشته باشید. سپس عقب بایستید و از تماشای اینکه آن وسایل می‌توانند به چه چیزهایی تبدیل شوند، لذت ببرید.

نکتهٔ والدین: عکس یادگاری

والدین غالباً وقتی فرزندشان یک ساله است، عکس‌های خیلی زیادی از او می‌گیرند اما وقتی در چرخه‌ٔ شلوغ زندگی روزمره با یک کودک سه ساله گیر می‌افتند، تعداد عکس‌ها بسیار کمتر می‌شود. اما خواهید دید که بهترین عکس‌های شما پرتره‌های خانوادگی رسمی نیست، بلکه عکس‌هایی است که در حین حرکت و بازی بچه‌ها می‌گیرید.

پس دوربین خود را در زمین بازی، در طول حمام یا وقتی کودکتان عمیقاً غرق بازی است، جایی دم دست نگه دارید. مهم نیست اگر هفته‌ها طول می‌کشد تا آنها را از دوربین انتقال دهید یا چاپ کنید؛ حداقل این لحظات جادویی را جایی ثبت کرده‌اید.

در مورد بزرگ کردن دختر و پسرها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط