سه سال و ۱۰ ماه: دروغ‌ها

سه سال و ۱۰ ماه: دروغ‌ها

سه سال و ۹ ماهگی کودک شما تمام شده، یعنی حالا او سه سال و ۱۰ ماهش پُر شده و از این هفته وارد ماه ۱۱ زندگی خود شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک سه سال و ۱۰ ماهه آشنا شوید.

مواجهه با دروغ‌ها

اگر هنوز از فرزندتان دروغ شاخداری نشنیده‌اید، شوکه نشوید اگر آن روز خیلی زود فرا رسید. ممکن است با جدیت تمام شکستن فنجان چینی عتیقه‌ را انکار کند حتی اگر شما دیده باشید که او این کار را کرده است. اما چرا؟

خیالتان راحت، این دروغ‌ها از روی بدسرشتی نیست. یکی اینکه، اگر این حادثه قبل از چند ساعت پیش اتفاق افتاده باشد، کودکتان واقعاً ممکن است آن را به یاد نیاورد. حافظه‌أ بچه‌های سه ساله هنوز کوتاه است، به خصوص برای چیزهایی که در موردشان معذب باشند یا ممکن است او آن را به یاد بیاورد، اما با درک این موضوع که کار درستی نبوده است، اکنون آرزو می‌کند که به آن دست نزده بود. بنابراین، با آرزوی اتفاق نیفتادن آن، خودش را به بی‌گناهی‌اش متقاعد می‌کند و سپس سعی می‌کند شما را هم متقاعد کند. بچه‌ها نمی‌توانند ناراحتی عاطفی را تحمل کنند، بنابراین واقعیت را دوباره از ابتدا می‌سازند یا تقصیر را به گردن شخص یا موجود دیگری می‌اندازند. این روند کاملاً غیرارادی و ناخودآگاه است، زیرا بچه‌ها مجاب شده‌اند که آنچه می‌گویند حقیقت دارد!

در این سن قصد و نیت عمدی، فریب‌کارانه یا بدخواهانه برای گول زدن دیگران وجود ندارد. سعی کنید فرزندتان را مستقیماً متهم نکنید، به خصوص اگر می‌دانید که مقصر است. به جایش، چیزی شبیه به این بگویید: «من دیدم که تو گلدون رو انداختی. وقتی اتفاقاتی مثل این می‌افته باید بیای به من بگی. بیا به من کمک کن جمعش کنیم». شما می‌خواهید که او بدون ترس از عصبانیت یا توبیخ‌های شدید شما، بتواند بیاید و حقیقت را به شما بگوید. می‌توانید پاسخی مناسب و راهی برای جبران این ضرر را به او نشان دهید. مهم‌تر از همه، کودک شما باید بداند که هر اشتباهی هم مرتکب شود شما همچنان او را دوست دارید.

در مورد دروغ گفتن کودک سه ساله بدانید.

نکتهٔ والدین: دنیای سه سالگی

در میان نبردها بر سر خواب و الم‌شنگه‌ها، به سادگی ممکن است بخش زیبای زندگی با یک بچهٔ سه ساله را نبینید. فرزند شما به شکل بی‌پایانی کنجکاو است و شاید هم بد نباشد اگر گاهی این ما باشیم که چیزی از بچه‌ها یاد بگیریم.

همچنین فرزندتان ذوق و شوق بسیار زیادی دارد، پس شاید مقداری از آن انرژی و اشتیاق به شما هم سرایت کند. همین‌طور فرزندتان بخشنده است و هر اتفاقی امروز بیفتد، می‌توانید مطمئن باشید که یک بچه‌ٔ سه ساله فردا را با یک چشم‌انداز تازه و لبخندی حاضر و آماده شروع می‌کند. فرزند شما با شگفتی و اعجاب به دنیا نگاه می‌کند؛ بیایید ما هم امتحان کنیم!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط