سه سال و ۹ ماه: هماهنگی حرکتی

فرزند سه سالهٔ شما همچنان در ماه دهم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه سال و ۹ ماهه آشنا خواهید شد.

هماهنگی حرکتی

آیا باید نگران باشید اگر فرزندتان نتواند کارهای فیزیکی‌ای را انجام دهد که همسن‌های او قادر به انجامشان هستند؟ احتمالاً خیر، چون کسب هماهنگی حرکتی نه تنها به زمان نیاز دارد، بلکه بسیار فردی است. بعضی از بچه‌ها از سن پایین در هماهنگی حرکتی بسیار بهتر از دیگران هستند و در تمام زندگی‌شان این گونه باقی می‌مانند. خلق‌وخو نیز در این مورد نقش دارد. برخی از کودکان از ابتدا ریسک‌پذیر هستند، درحالی‌که برخی دیگر تا وقتی که آمادگی امتحان کردن مهارت‌های فیزیکی را پیدا کنند، ترجیح می‌دهند تماشاگر آنها باشند. اصلی‌ترین نقاط عطف فیزیکی که اغلب تا چهار سالگی به دست می‌آید شامل اینهاست:

  • نگه داشتن مدادشمعی بین انگشت شست و دیگر انگشتان
  • ریختن مایعات از پارچ به لیوان یا فنجان
  • استفاده از وسایل غذاخوری
  • پرتاب از بالای سر؛ نه به طور دقیق، فقط با هماهنگی و روانی لازم در حرکاتش هنگام انجام این کار
  • پریدن روی یک پا
  • روی هم چیدن هشت لگو یا بیشتر

همیشه نگرانی‌های خود را در مورد رشد و تکامل فرزندتان به پزشک او بگویید. یادتان باشد که حدس و گمان‌های شما درباره‌ٔ فرزندتان مهم است، زیرا او را بیشتر از هر کسی می‌بینید و بهتر از هر کسی می‌شناسید.

نکتهٔ والدین: مبحث فرزندپروری

آیا با نزدیک شدن فرزندتان به سال‌های پیش‌دبستانی و مدرسه به دنبال توصیه‌ها و راهنمایی‌های مفیدی در مورد تربیت و فرزندپروری می‌گردید؟ پیدا کردن کتاب‌های خوب از میان هزاران کتابی که در مورد فرزندآوری وجود دارد، دشوار است. مطالعهٔ کتاب‌های تربیتی کودکان و عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی معتبر با موضوع فرزندپروی روش خوبی برای یادگیری و بحث در رابطه با نظرهای جدید افرادی است که با شما در شرایط یکسان هستند. این کار همچنین بهانهٔ خوبی است تا با والدین دیگر وقت بگذرانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط