پایش رشد کودک

پایش رشد کودک

همان‌طور که می‌دانید رشد و تکامل رشدی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوران کودکی است. اما پایش رشد کودکان چیست و فعالیت‌های مرتبط با پایش رشد کودکان یعنی چه؟ در این مطلب با پایش رشد کودکان آشنا شوید.

پایش رشد کودک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوران کودکی، رشد و تکامل است، به طوری که مهم ترین معیار در شناسایی سلامت کودک، بررسی رشد و تکامل اوست. رشد، افزایش اندازهٔ وزن و قد است و تکامل، افزایش توانایی‌ها و مهارت در انجام اعمال حرکتی و آشکار شدن اعمال ذهنی و حواس کودک است. رشد طبیعی حاصل تغذیهٔ طبیعی و مناسب است، به همین دلیل وضعیت تغذیهٔ کودک را بر مبنای رشد او می‌سنجند.

پایش رشد عبارت است از وزن کردن دوره‌ای کودکان، رسم منحنی‌های رشد و انجام به موقع اقدامات لازم برای ارتقای وضعیت تغذیه‌ای و پیشگیری از سوءتغذیه. پایش رشد، نتایج بسیار خوبی در ارتقای سلامت کودک دارد. فعالیت‌های مرتبط با پایش رشد کودکان مانند اندازه‌گیری قد و وزن کودکان، ارزیابی وضعیت رشد کودک و آموزش نکات مهم تغذیه‌ای کودک به والدین است. با پایش رشد، کودکان دچار اختلال رشد و سوءتغذیه شناسایی و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت رشد و تغذیهٔ آنها انجام می‌شود. با پایش رشد می‌توان کافی بودن و کیفیت غذای کودک را تعیین و کودکان نیازمند به مراقبت تغذیه‌ای را مشخص کرد.

پایش رشد علاوه بر این که ابزار آموزشی برای مراقبان کودک است، در حقیقت ابزار بررسی وضعیت تغذیه‌ای و پیشگیری از افت رشد و در نهات سوءتغذیه، تأخیر رشد، کم‌وزنی، کوتاهی قد، اضافه وزن و چاقی کودک است و اقدامات مراقب کودک را برای ارتقای وضع تغذیه‌ای او ارزیابی می‌کند.

توصه‌های تغذیه‌ای برای بهبود رشد کودکانی با کندی رشد

افزایش وزن ناکافی کودک یا به عبارتی سرعت نامناسب وزن‌گیری کودک نشان‌دهندهٔ کندی رشد کودک است. این وضعیت می‌تواند به تدریج کودک را در معرض خطر اختلال رشد یا حتی سوء‌تغذیه قرار دهد. چند توصیهٔ تغذیه‌ای برای بهبود وضع تغذیه در کودکان دچار کندی رشد به شکل زیر است:

توصیه‌هایی برای بهبود تغذیه در کودکان کم‌اشتها

توصیه‌های زیر برای کودکان کم‌اشتها مفید است:

  • در زمان دادن غذا به کودک صبور باشید.
  • هنگام غذا دادن به کودک با او صحبت و به خوردن غذا تشویقش کنید.
  • زمان خوردن غذا را با ابراز محبت برای کودک لذت‌بخش کنید.
  • در زمانی که کودک با علاقه غذا می‌خورد او را تعریف و تمجید کنید.
  • غذای کودک را با تغییر در ترکیب غذاها، مزه، بافت، نحوهٔ پخت، تزئین غذاها به شکل حیوانات، گل، عروسک و استفاده از بشقاب‌های نگارنگ متنوع کنید.
  • در صورت امتناع کودک از یک غذا می‌توانید کمی طعم آن را با یک چاشنی مورد علاقهٔ کودک تغییر بدهید یا آن غذا را در فرصتی دیگر امتحان کنید.
  • سفرهٔ غذای کودک را در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت، مطمئن و همراه با دیگران قرار دهید.
  • انتظار نداشته باشید کودک خیلی تمیز و مرتب مطابق با خواستهٔ شما غذا بخورد.
  • هنگام غذا دادن استفاده از موسیقی‌های کودکانه می‌تواند در بهبود اشتهایش مؤثر باشد.
  • داروهای مصرفی کودکتان را هرگز با شیر یا غذایش مخلوط نکنید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط