چگونه بفهمید فرزندتان در مدرسه خوشحال است؟

چگونه بفهمید فرزندتان در مدرسه خوشحال است؟

خیلی خوب می‌شود اگر فرزندتان رک و راست به شما بگوید که از مدرسه ناراضی است، اما نمی‌توانید روی چنین چیزی حساب کنید. کودک دبستانی شما ممکن است نتواند احساسات خود را به راحتی با شما در میان بگذارد، به خصوص اگر از مدرسه یا معلمش ترسیده باشد. اگر فرزندتان داوطلبانه جزئیاتی را در مورد اتفاقاتی که در طول روز رخ می‌دهد تعریف نمی‌کند، در این مطلب با چند راه برای فهمیدن این‌که آیا در مدرسه خوشحال است یا نه آشنا شوید.

چطور بفهمید فرزندتان در مورد مدرسه چه احساسی دارد؟

اگر فرزندتان در چند هفتهٔ اول مدرسه عصبی به نظر می‌رسد زیاد نگران نباشید. محیط‌های جدید همیشه برای بچه‌ها و حتی بزرگسالان با اضطراب همراه است. همچنین اگر کلاس اول نیست، بازگشت به مدرسه در ابتدا همیشه سخت است. اما برای فهمیدن احساس کودکتان از مدرسه‌اش موارد زیر را بدانید:

در مورد مدرسه با کودک صحبت کنید

زمان منظمی برای بحث در مورد رویدادهای مدرسه تعیین کنید. قبل از شام، در طول شستن دست و صورت یا هر زمان دیگری. دربارهٔ موضوعاتی که فرزندتان قبلاً به آنها اشاره کرده است سؤال بپرسید تا نشان دهید که واقعاً به آنچه در زندگی‌اش می‌گذرد علاقه‌مندید.

ممکن است فرزندتان مایل نباشد خبرهای بد مدرسه را با شما در میان بگذارد، به خصوص اطلاعاتی که در مورد خرابکاری‌ها و توبیخ شدن باشد. با گوش دادن آرام و سخنرانی نکردن، فرزندتان را تشویق می‌کنید که در آینده در مورد بازگو کردن خبرهای بد صادق باشد. پس از شنیدن حرف‌هایش نیز، رفتار مورد بحث را خطاب قرار دهید نه فرزندتان را، و در مورد راه‌هایی برای حل مشکل با هم صحبت کنید.

سؤالات جزئی‌تری بپرسید

نباید صرفاً بپرسید: «امروز مدرسه چطور بود؟» و به پاسخ فرزندتان که «خوب» بود، بسنده کنید، چون لزوماً نمی‌توان به پاسخ کودک به این سؤال اعتماد کرد. برای همین پیشنهاد می‌شود سؤالاتی بپرسید که پاسخشان بیش از یک کلمه باشد.

مثلاً از او بپرسید کدام موضوعات درسی مورد علاقه‌اش هستند و کدام‌ها سخت‌تر از همه هستند. ببینید او چه چیزی را در مورد معلمش دوست دارد. سؤالات خوب دیگر عبارتند از: «بخش مورد علاقه‌ت در طول روز چیه؟» یا «تو زنگ تفریح با کدوم یکی از دوست‌هات بازی کردی؟» حواستان هم باشد که پرسش‌هایتان جنبهٔ بازجویی نداشته باشد.

در کلاس درس حضور پیدا کنید

اگر مدرسه این اجازه را بدهد، گذراندن فقط یک ساعت در کلاس برای یک بار در ماه می‌تواند درکی از احساسات فرزندتان در مورد مدرسه به شما بدهد. همچنین این فرصت را خواهید داشت که ببینید معلم چگونه کلاس را اداره می‌کند و آیا او خوشحال خواهد شد که بهترین راه‌های کمک را به شما معرفی کند؟

شاید کودک شما برای این خوشحال نیست، چون درس‌ها به نظرش خیلی ساده یا خیلی سخت هستند و این مورد را باید بررسی کرد.

با معلم در ارتباط باشید

معلم پنج یا شش روز در هفته را با فرزند شما می‌گذراند. اگر کودک شما ناگهان در مدرسه ناراضی به نظر می‌رسد یا با گروهی از دوستانش مشکل دارد، معلم ممکن است بیشتر از شما دربارۀ علت مشکل بداند.

علائم ناراضی و ناراحت بودن کودک در مدرسه چیست؟

برخی نشانه‌ها اعلام می‌کند که کودک ما در مدرسه خوشحال نیست. برخی از این علائم اینهاست:

معده درد یا اسهال قبل از مدرسه

موردی گاهگدار از این مشکلات غیرعادی نیست، اما اگر متوجه مشکلی تکرارشونده شدید، شاید فرزندتان نگران چیزی در مدرسه است. این مورد را جدی بگیرید و برای کشف و حل کردن آن تلاش کنید. در مورد دل‌درد کودکان بدانید.

عصبی بودن کودک

کودک شما رفتارهای غیرمعمولی مانند جویدن ناخن، مکیدن انگشت شست، کشیدن موهایش یا خیس کردن رختخواب از خود بروز می‌دهد. تمام این موارد، علل و راهکارهایی دارد که باید در مورد آنها بدانید.

سکوت کودک

وقتی اسم معلم، تکالیف یا هر چیز دیگری در ارتباط با مدرسه می‌آید، فرزندتان صحبت از مدرسه را متوقف می‌کند یا عصبی می‌شود.

کسل بودن

به نظر می‌رسد فرزندتان علاقه‌ای به تکالیف کلاسی و خانگی ندارد یا دیگر تکلیفی را از کلاس به خانه نمی‌آورد. اگر نمراتش خوب است و شما مشکوک به مشکل یادگیری نیستید، شاید به خاطر آن باشد که کارش را در مدرسه تمام می‌کند و به تکالیف پیشرفته‌تری نیاز دارد. 

ترس از بازگشت به مدرسه در مهرماه

بچه‌ها تعطیلات تابستانی را دوست دارند، اما بیشتر آنها در شهریور ماه آمادۀ بازگشت به مدرسه هستند. اگر فرزند شما آماده نیست، دلیل آن را پیدا کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط