آیا کودکان باید قطرهٔ آهن بخورند؟

آیا کودکان باید قطرهٔ آهن بخورند؟

شیر مادر و اغلب شیر خشک‌ها حاوی آهن است، پس کودک شما حداقل در چهار ماه اول زندگی به خوردن قطرهٔ آهن نیازی ندارد. پس از آن نیز مصرف قطرهٔ آهن به این ارتباط دارد که کودک شما با شیر خشک تغذیه می‌شود یا با شیر مادر و اینکه خوردن مواد غذایی کمکی را شروع کرده است یا خیر. همین‌طور اگر کودک شما زودرس باشد، پاسخ این سؤال متفاوت خواهد بود. در این مطلب می‌توانید بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

میزان نیاز کودک به قطرهٔ آهن

در حدود همان زمانی که کودک خوردن مواد غذایی کمکی را شروع می‌کند، نیازش به آهن افزایش پیدا می‌کند. کودکان در شش ماهگی به ۰/۲۷ میلی‌گرم روزانه و از هفت تا ۱۲ ماهگی به ۱۱ میلی‌گرم آهن نیاز دارد و در این مرحله، اهمیت زیادی دارد که کودک منبع خوبی از آهن داشته باشد. منابع خوب شامل گوشت قرمز پوره‌شده، سرلاک غنی‌شده با آهن، حبوبات پوره‌شده مثل عدس، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی هستند.

همچنین اگر کودکتان غذاهای غنی از آهن نمی‌خورد، پزشکش ممکن است یک مکمل آهن را توصیه کند. کودکان زودرس نیز معمولاً به یک مکمل آهن نیاز دارند، چون کودکان زودرس ذخیرهٔ ‌آهن کمتری دارند و به مکمل‌ها نیاز دارند، زیرا آنها در سه‌ ماههٔ آخر بارداری ذخیرهٔ آهن کافی از مادر دریافت نکرده‌اند. هرچه یک کودک زودرس، زودتر از موعد به دنیا بیاد و هرچه سرعت رشد او بیشتر باشد، زودتر به خوردن قطرهٔ آهن نیاز پیدا خواهد کرد.

اهمیت دریافت آهن برای کودکان

دریافت آهن کافی در کودکان اهمیت زیادی دارد، زیرا کمبود آهن می‌تواند باعث تأخیرهای جدی در رشد و تکامل کودک شود و عوارض بلندمدتی داشته باشد. اما عموماً، ‌کودکان سالم و فول‌ترم در سه ماههٔ آخر بارداری، به اندازه‌ای از مادرشان آهن دریافت می‌کنند که تا چهار ماهگی به آهن نیازی نداشته باشند.

وقتی کودک خوردن مواد غذایی کمکی و جامد را شروع می‌کند، یعنی معمولاً در چهار تا شش ماهگی که ذخایر آهن شروع به کاهش می‌کنند، می‌توانید با دادن سرلاک‌های غنی‌شده با آهن، ‌پورهٔ گوشت گاو و دیگر غذاهای غنی از آهن به او کمک کنید که این نیاز را تأمین کند.

اگر کودکتان با شیر مادر تغذیه می‌شود و در چهار ماهگی هنوز مواد غذایی جامد نمی‌خورد، کارشناسان تغذیهٔ کودک توصیه می‌‌کنند که هر روز یک مکمل آهن ۱۱ میلی‌گرمی به او بدهید. دلیل این توصیه آن است که شیر مادر برخلاف شیر خشک حاوی آهن اندکی است و ذخایر آهن رو به کاهش کودک برای جبران کمبود آن کافی نخواهد بود. وقتی کودک خوردن غذاهای غنی از آهن را شروع می‌کند، احتمالاً دیگر نیازی به مکمل آهن نخواهد داشت.

همچنین مهم است که تا یک سالگی به کودک شیر گاو ندهید، زیرا در جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد می‌کند. شیر گاو آهن زیادی ندارد و ممکن است جایگزین غذاهای حاوی آهن شود. همچنین شیر گاو روده‌های کودک را تحریک می‌کند و باعث از دست رفتن آهستهٔ خون و در نتیجه آهن در مدفوع می‌شود.

مراجعه به پزشک برای بررسی آهن بدن کودک

پزشک در مراقبت سلامت در ۱۲ ماهگی، سطح آهن بدن کودک را با یک آزمایش خون بررسی خواهد کرد. سطح آهن کودکان زودرس زودتر و در حدود شش ماهگی بررسی می‌شود. اگر نتیجهٔ آزمایش کمبود آهن را نشان دهد، پزشک ممکن است افزایش سطح آهن با مواد غذایی یا با مکمل را توصیه کند. یک یا دو ماه بعد از آن، ممکن است یک آزمایش خون دیگر انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود سطح آهن به جایی که باید رسیده است.

اما «فقط محض احتیاط» و چون کودک یکی از بستگانتان به کودکش قطره می‌دهد، به کودک خودتان قطره آهن ندهید، چون شرایط کودکان با یکدیگر فرق دارد و پژوهش‌ها نشان داده‌ که سطح آهنِ خیلی بالا بالقوه مضر است. اگر نگران سطح آهن بدن کودکتان هستید با پزشک او صحبت کنید. او می‌تواند به سادگی میزان هموگلوبین کودک را ارزیابی کند و در صورت نیاز میزان مناسب مکمل را تجویز کند.

همچنین در مورد مکمل‌های آهن این را بدانید که اگر کودک مقدار زیادی از آنها را بخورد، می‌تواند باعث آسیب به کبدش شود. بنابراین، اگر کودک یا هر عضوی از خانواده‌تان در هر زمانی به مکمل آهن نیاز دارد، اطمینان حاصل کنید که مکمل‌ها را در جایی دور از دسترس کودک نگه می‌دارید و دز توصیه‌شده توسط پزشک را رعایت می‌کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط