آمادگی جسمانی کودک دو تا سه ساله

آمادگی جسمانی کودک دو تا سه ساله

بچه‌ها در دو تا سه سالگی به چه میزان فعالیت و ورزش کردن نیاز دارند؟ در این مطلب با زمان و نحوهٔ فعالیت‌های کودکان دو تا سه ساله آشنا شوید.

آمادگی جسمانی و کودک دو تا سه ساله

بچه‌های این سن راه می‌روند و می‌دوند، شوت می‌زنند و پرتاب می‌کنند. آنها به طور طبیعی فعال هستند، بنابراین مطمئن شوید که فرصت‌های زیادی برای تمرین و تقویت مهارت‌های آنها فراهم می‌کنید. اما چقدر فعالیت روزانه برای بچه‌های دو تا سه سال کافی است؟ دستورالعمل‌های فعالیت بدنی برای کودکان نوپا توصیه می‌کند که هر روز:

  • حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی ساختاریافته با هدایت بزرگسالان داشته باشند.
  • حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی بدون ساختار، یعنی بازی آزاد فعال داشته باشند.
  • بیش از یک ساعت متوالی غیرفعال نباشند، مگر در هنگام خواب!

فعالیت‌های مناسب کودک دو تا سه سال

مهم است که بفهمیم بچه‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند و چه مهارت‌هایی برای این سن مناسب است. در دو سالگی، کودکان نوپا باید بتوانند به خوبی راه بروند و بدوند. آنها ممکن است بتوانند توپی را شوت کنند و روی هر دو پا در جا بپرند.

کودکان در سه سالگی، معمولاً می‌توانند برای مدت کوتاهی تعادل خود را روی یک پا حفظ کنند، توپ را به جلو شوت کنند، توپی را از بالای سر پرتاب کنند، توپ را بگیرند و یک سه‌چرخه را رکاب بزنند.

هنگام تشویق فرزندتان به فعالیت، مهارت‌های بالا را مد نظر داشته باشید. با هم بازی کنید و اسباب‌بازی‌های فعال مناسب سن، مانند توپ، اسباب‌بازی‌های هل‌دادنی و کشیدنی و وسایل سواری مثل سه‌چرخه تهیه کنید. از طریق تمرین، کودکان نوپا به بهبود و اصلاح مهارت‌های حرکتی خود ادامه می‌دهند.

کلاس‌های ورزشی مناسب این سن می‌تواند کودکان نوپا را با پشتک وارو، رقصیدن و حرکت عمومی آشنا کند. اما برای تقویت این مهارت‌ها مجبور نیستید بچه‌ها را حتماً در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید. مهم‌ترین چیز این است که فرصت‌های زیادی برای فعالیت در یک محیط امن فراهم کنید.

نکاتی در مورد حفظ آمادگی جسمانی کودک دو تا سه ساله

پیاده‌روی، بازی، کندوکاو در حیاط یا استفاده از تجهیزات پارک محلی می‌تواند برای کل خانواده سرگرم‌کننده باشد. همچنین، این بازی‌ها همزمان سرگرمی و آمادگی جسمانی را برای والدین و کودکان نوپا به ارمغان می‌آورند:

  • مثل پنگوئن راه بروید، مانند قورباغه بپرید، یا از حرکات حیوانات دیگر تقلید کنید.
  • روبه‌روی هم بنشینید و دست‌های یکدیگر را بگیرید. بدنتان را به عقب و جلو تاب بدهید و ترانه‌های کودکانه را همراه آن بخوانید.
  • از ناحیهٔ کمر خم شوید و زمین را لمس کنید. در همین حالت دستان خود را روی زمین به جلو حرکت دهید و مانند یک کرم ابریشم با قدم‌های کوچک به جلو حرکت کنید.
  • روی زمین بنشینید و اجازه دهید فرزندتان از روی پاهای شما رد شود یا با بدن خود یک پل بسازید و بگذارید کودکتان از زیر آن چهار دست‌وپا رد شود.
  • با هم به موسیقی گوش دهید و برقصید.

این گزینه‌ها بی‌پایان هستند. خودتان ایده‌هایی برای فعالیت طرح کنید یا از ایده‌های فرزندتان پیروی کنید. همچنین مدت زمانی را که فرزندتان صرف تماشای تلویزیون یا بازی و گیم‌های کامپیوتری، تبلت یا گوشی هوشمند می‌کند محدود کنید. 

زمان مراجعه به پزشک

در چه صورتی برای فعالیت کم بچه‌های دو تا سه ساله باید به پزشک مراجعه کنید؟ اگر کودک شما نمی‌خواهد بازی کند یا با بچه‌های دیگر ورزش کند یا از درد حین فعالیت یا بعد از آن شکایت دارد، با پزشک فرزند خود صحبت کنید.

کودکانی که در سن‌های پایین فعال هستند، معمولاً در تمام زندگی خود فعال می‌مانند و حفظ آمادگی جسمانی و ورزیدگی بدنی می‌تواند عزت نفس کودک را بهبود بخشد، از چاقی جلوگیری کند و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی در آینده را هم کاهش دهد. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط