رشد احساسی اجتماعی کودک در ۱۶ ماهگی

رشد احساسی اجتماعی کودک در ۱۶ ماهگی

رشد اجتماعی و عاطفی یک کودک در ۱۶ ماهگی‌اش، درست به اندازهٔ رشد جسمی فرزندتان در سن ۱۶ ماهگی اهمیت دارد. در این مطلب می‌توانید با رشد احساسی یک کودک ۱۶ ماهه آشنا شوید.

رشد و تشخیص رفتارها

آموختن حس رفتار درست و غلطی که اطرافیان به یک کودک ۱۶ ماهه می‌گویند، در این سن همچنان ادامه دارد. به عبارت دیگر، در این سن کم هم کودک نوپایتان در حال یادگیری این موضوع‌هاست. به عنوان مثال، وقتی او به شکلی رفتار می‌کند که اطرافیانش آن را «رفتار درست» می‌دانند، با توجه‌های مثبتی مثل، در آغوش گرفتن، خندیدن و تشویق و تحسین کردن، پاداش می‌گیرد و هنگامی که رفتار او «اشتباه یا نادرست» است، تنبیه می‌شود یا نادیده گرفته خواهد شد.

اما آنچه واقعاً می‌تواند شما را شگفت‌زده کند این است که کودک نوپای شما چقدر سریع می‌آموزد که درست و غلط از نظر افراد مختلف، متفاوت است! یعنی رفتاری که ممکن است اخم شما را برانگیزد، مثلاً کوبیدن یک اسباب‌بازی به میز عسلی یا کشیدن دم گربه، باعث قهقه‌ٔ همبازی یا برادر بزرگ‌ترش خواهد شد.

بیشتر تعاملات اجتماعی‌ مثل دست تکان دادن، لبخند زدن، دالی‌موشه و پیروی از دستورالعمل‌های ساده‌ای که اکنون از کودکتان می‌بینید، ابتدایی است، اما اینها اولین قدم‌ها در ایجاد سبک اجتماعی یا تیپ اجتماعی کودک است. تیپ اجتماعی، الگوی پایدار و تکرارشوندهٔ روابط بین فردی است که از طریق تقلید یاد گرفته می‌شود. یک کودک ۱۶ ماهه همچنین می‌تواند در ابراز محبت پیش‌قدم باشد و آنچه را دریافت می‌کند، برگرداند. مثلاً، اگر محبت خود را با آغوش و بوسه نشان دهید، او نیز به احتمال زیاد همین کار را برای شما خواهد کرد.

در مورد رشد جسمی کودک ۱۶ ماهه و رفتار کودکان بیشتر بدانید.

رشد خودآگاهی کودک

یک نوزاد قادر به تفکیک بین خود و مادرش یا بین خود و اشیایی که می‌بیند نیست. اساساً و در درجهٔ اول، چشیدن، لمس کردن، بو کردن و شنیدن چیزهای موجود در دنیای اطرافش است که به کودکان شیرخوار کم‌سن کمک می‌کند بفهمد موجودی جداگانه است.

اما در حدود ۱۶ ماهگی، کودک نوپای شما می‌فهمد که او شخصی مجزا از دیگران است، اما می‌تواند از شما به عنوان ضمیمه و پیوست خودش استفاده کند. به عنوان مثال، اگر کودک اسباب‌بازی مورد نظر خود را می‌بیند اما نمی‌تواند به آن برسد، با هل دادن شما و اشاره کردن، به شما می‌فهماند که می‌خواهد آن را به دستش بدهید یا ممکن است او در بالا رفتن از پله‌ها ماهر نباشد، اما از آنجا که مصمم است به هر حال این کار را انجام دهد، دست شما را می‌گیرد تا بتوانید به او کمک کنید.

در این مرحله، کودک نوپای شما می‌د‌اند که قدرتمند است، او مرکز دنیای خودش است و از توجه، شگفتی و قدردانی شما از دستاوردهایش برای موفقیت‌های بیشتر استفاده می‌کند. او می‌خواهد در هر کاری که امتحان می‌کند موفق شود؛ هرچند که اغلب این‌طور نمی‌شود!

در این سن، شما کودکتان را در تلاش برای حمل اشیایی خیلی سنگین‌تر از حد توانش خواهید دید، اما او در مورد تلاش کردن بسیار مصر و تزلزل‌ناپذیر است. پس به جای کمک به او، جسارتش را تحسین کنید و وقتی نمی‌تواند کاری را انجام دهد، بگذارید ناامیدی و کلافگی خود را بیرون بریزد؛ خواهید دید کودکتان به تلاشش ادامه خواهد داد و به زودی هم موفق می‌شود.

دادن فرصت‌هایی برای تقلید از شما در حین کار، مثلاً «پخت‌وپز» با وسایل آشپزی اسباب‌بازی کمک خواهد کرد تا سرخوردگی‌اش از اینکه برای انجام برخی از کارها خیلی کوچک است، کاهش یابد و این به افزایش اعتماد به نفس او نیز کمک خواهد کرد. مجموعه ابزارهای سایز کودک نوپا، آشپزخانه‌های اسباب‌بازی یا چرخ‌دستی‌‌های مختلف مثل سبدی کوچک و چرخ‌دار برای حمل مواد غذایی، سرگرمی‌های فوق‌العاده‌ای برای کودکان ۱۶ ماهه است.

مطلب مادرشو دربارهٔ هوش هیجانی و هوش حسی کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط