دیلاتاسیون و تخلیه یا D&E

دیلاتاسیون و تخلیه یا D&E

دیلاتاسیون و تخلیه چیست و چطور انجام می‌شود؟ اگر در سه ماههٔ دوم بارداری هستید و بیش از ۱۴ هفته از زمان آخرین قاعدگی‌ می‌گذرد و به علل مختلف بارداری شما باید متوقف شود، سقط با روش دیلاتاسیون و تخلیه یا D&E انجام می‌شود. در این مطلب با دیلاتاسیون و تخلیه یا D&E و روش انجام دیلاتاسیون و تخلیه آشنا شوید.

دیلاتاسیون و تخلیه یا D&E

این پروسه که دیلاتاسیون و تخلیه، اتساع و تخلیه یا دی اند ای (D&E) نامیده می‌شود، بیشتر بعد از هفتهٔ 13 بارداری، یعنی در سه ماههٔ دوم استفاده می‌شود. اما اگر بارداری شما از سه ماههٔ دوم هم گذشته باشد، انجام سقط احتمالاً با روش D&C انجام خواهد شد.

پروسهٔ D&E معمولاً در مطب یا کلینیک پزشکی انجام می‌شود، اما ممکن است در بیمارستان نیز انجام شود. پزشک ممکن است قبل از انجام D&E یک سونوگرافی بگیرد تا مشخص کند که چند هفته از بارداری گذشته است.

نحوهٔ انجام دیلاتاسیون و تخلیه

برای آمادگی این عمل، پزشک دهانهٔ رحم را باز می‌کند که دیلاتاسیون یا اتساع نام دارد. این کار ممکن است به دو صورت انجام شود و چند ساعت طول بکشد. در روش اول، پزشک قبل از عمل، دهانهٔ رحم را با دارو نرم کند. در روش دوم، یک یا چند میلهٔ کوچک اسفنج‌مانند را در دهانهٔ رحم قرار دهد. میله‌ها با جذب رطوبت به مرور زمان منبسط می‌شوند و به آرامی دهانهٔ رحم را باز می‌کنند. میله‌های اسفنجی ممکن است در اولین ویزیت در دهانهٔ رحم قرار داده شوند تا سقط جنین در روز بعد کامل شود. همچنین ممکن است پزشک دهانهٔ رحم را درست قبل از سقط جنین با گذاشتن و سپس بیرون آوردن میله‌های فلزی باز کند. اندازهٔ این میله‌ها به مرور افزایش می‌یابد تا دهانهٔ رحم به میزان لازم باز شود.

بیشتر زنان در حین عمل D&E کمی درد احساس می‌کنند. این درد مانند دردهای قاعدگی است، اما می‌تواند شدیدتر باشد. پزشک می‌تواند راه‌هایی برای کمک به کاهش درد، مانند تکنیک‌های آرام‌سازی و داروهای مسکن خوراکی یا تزریقی را توصیه کند. گاهی اوقات به شخص آرام‌بخش و خواب‌آور داده می‌شود. مهم است که در مورد گزینه‌های موجود برای درد سؤال کنید. همچنین، با پزشک در مورد خطرهای هر نوع روش و مدیریت درد صحبت کنید.

پس از باز شدن دهانهٔ رحم، جنین و جفت با استفاده از فورسپس یا ابزارهای دیگر خارج می‌شوند. این پروسه حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. ممکن است بعد از آن دچار انقباضات عضلانی در رحم شوید. پس از انجام عمل حدود ۳۰ دقیقه در مطب پزشک می‌مانید تا مطمئن شوند که خونریزی شدید ندارید و حالتان خوب است.

کورتاژ و دیلاتاسیون D&C را نیز ببینید.

خطرها و عوارض D&E

برخی از خطرهای احتمالی این نوع سقط جنین در زیر آمده، اما ممکن است همهٔ خطرها در مورد تمام افراد صدق نکند. ریسک‌های انجام عمل D&E ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • سوراخ یا پارگی در دیوارهٔ رحم
  • آسیب به دهانهٔ رحم
  • یک خطر نادر اما محتمل، ماندن مقداری بافت بارداری در داخل رحم پس از عمل است. این وضعیت می‌تواند منجر به خونریزی شدید یا عفونت شود. عوارض جدی ناشی از این اتفاق ممکن است مستلزم یک انجام جراحی دیگر یا بستری شدن در بیمارستان باشد.
  • انجام بیش از یک سقط جنین القایی می‌تواند احتمال زایمان زودرس، تولد نوزاد کم‌وزن یا باز شدن زودهنگام دهانهٔ رحم را افزایش دهد و خطر سقط جنین ناخواسته را در بارداری‌های آینده افزایش دهد.

در موارد نادر، برخی از زنان ممکن است پس از سقط جنین خود احساس گناه، غم، عصبانیت، مشکل در خواب یا مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه داشته باشند. این علائم همچنین ممکن است پس از تولد نوزاد یا پس از سقط جنین ناخواسته رخ دهد. اگر هر یک از این علائم را به شکلی شدید یا پایدار را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. این را نیز بدانید که مانند هر پروسهٔ پزشکی دیگری، در این روش نیز احتمال مرگ وجود دارد. با این حال، مرگ ناشی از سقط جنین القایی در کمتر از یک مورد از هر ۱۰۰ هزار سقط جنین رخ می‌دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط