بلفاریت یا التهاب پلک در کودکان

بلفاریت یک التهاب در پلک چشم است که می‌تواند در کودکان شیرخوار هم بروز کند. در این مطلب می‌توانید با این عارضه و روش‌های تشخیص و درمان آن آشنا شوید.

بلفاریت در کودک

عارضهٔ بلفاریت، التهاب پلک در پایهٔ مژه‌های بالایی و پایینی چشم است. این التهاب می‌تواند در قسمت خارجی بخش جلوی پلک یعنی جایی که مژه‌ها به آن وصل شده‌اند ایجاد شود یا روی پلک داخلی یعنی قسمت مرطوبی که چشم را لمس می‌کند ظاهر شود. درست است که بلفاریت ‌می‌تواند دردسرساز باشد، اما معمولاً باعث مشکلات بینایی نمی‌شود.

علائم بلفاریت در کودک

اگر کودک شما بلفاریت داشته باشد، پلک‌هایش ممکن است قرمز، شوره‌زده، متورم و تحریک‌شده به نظر برسد. همچنین آنها ممکن است هنگام بیداری کودک در صبح پوسته‌پوسته باشند. پلک ممکن است سوزش یا خارش داشته باشد و وقتی کودک چشم‌هایش را به هم می‌زند، احساس کند چیزی در چشمش وجود دارد. کودک همچنین می‌تواند اشک‌ریزی زیادی داشته باشد.

بلفاریت می‌تواند به سایر عارضه‌های چشمی مانند گل‌مژه، شالازیون یا مشکلاتی در پردهٔ اشک‌آور که ممکن است به اشک‌ریزی بیش از حد یا خشکی چشم بینجامد و این به نوبهٔ خود باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت قرنیه شود بینجامد.

دلیل ایجاد بلفاریت در کودک

بلفاریت زمانی اتفاق می‌افتد که چربی بیش از حد در حاشیهٔ پلک‌ها باعث افزایش بیش از حد باکتری‌های طبیعی موجود در پوست آن ناحیه می‌شود. سپس حاشیهٔ پلک‌ها تحریک و ملتهب می‌شود. بلفاریت اغلب همراه با درماتیت سبوره‌ای یعنی تکه‌های خشک پوسته‌پوسته و شوره‌زده در اطراف سر یا صورت، آلرژی یا آکنهٔ روزاسه که یک بیماری پوستی است و باعث قرمزی پوست می‌شود نیز بروز می‌کند.

تشخیص بلفاریت در کودک

در صورت وجود مشکلی در چشم‌های کودکتان لازم است از یک پزشک بخواهید چشم فرزندتان را معاینه کند. اگرچه بزرگسالان می‌توانند قبل از مراجعه به پزشک خودشان برای درمان آن تلاش کنند، اما در مورد کودکان بهتر است ابتدا مطمئن شوید عارضه‌ای که با آن مواجهید بلفاریت است و فوراً مراقبت و درمان آن را شروع کنید.

پزشک ممکن است درمان‌هایی را توصیه کند یا شما را به چشم‌پزشک متخصص اطفال ارجاع دهد تا معاینهٔ کامل‌تری انجام شود و همچنین از نبود مشکلات جدی‌تر در چشم اطمینان حاصل شود. در مورد این سؤال که آیا بلفاریت از بین می‌رود؟ باید گفت: بله، اما ممکن است دوباره برگردد. متأسفانه، بلفاریت اغلب مزمن است. این عارضه می‌تواند در همان ابتدای کودکی شروع شود و بچه را برای سال‌ها به طور رفت و برگشتی آزار دهد. تمیز نگه داشتن پلک یک اقدام پیشگیرانهٔ مهم برای بچه‌ای است که یک بار به بلفاریت مبتلا شده است. با درمان و رعایت درست بهداشت، می‌توانید موارد بلفاریت را کاهش دهید.

درمان بلفاریت در کودک

پزشک شما ممکن است کمپرس گرم و مرطوب، ماساژ پلک و برنامهٔ روزانه‌ای برای شستن پلک کودکتان پیشنهاد دهد. احتمالاً به شما گفته می‌شود که کمپرس گرم را دو تا چهار بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک‌های فرزند خود اعمال کنید. این کار را می‌توانید با یک لیف نرم مخصوص نوزاد یا یک حولهٔ سبک و نرم تمیز انجام دهید. به این شکل که وقتی لیف سرد شد آن را با یک لیف گرم جایگزین کنید. پس از اعمال کمپرس، پلک‌ها را با استفاده از نوک انگشت تمیزتان که خوب آن را شسته و خشک کرده‌اید یا یک لیف گرم، به آرامی با یک حرکت دایره‌ای ماساژ دهید.

چندین بار شستن پلک‌ها در روز بعد از اعمال کمپرس گرم و ماساژ دادن آنها، تعداد باکتری‌های پلک‌ها را کاهش می‌دهد و سلول‌های مردهٔ پوست را برمی‌دارد، درنتیجه منافذ باز می‌مانند و ناحیهٔ درگیر می‌تواند بهبود یابد. پزشک ممکن است آب گرم، یک محلول سالین مخصوص، شامپو بچهٔ رقیق‌شده یا محلول مخصوص شستشوی پلک را نیز توصیه کند. شستن پلک‌های کودک او را اذیت نمی‌کند، اما می‌تواند کمی خسته‌کننده باشد.

اگر فرزندتان به اندازه‌ای بزرگ شده است که بتواند دستورات ساده را دنبال کند، از او بخواهید در حینی که شما پلک پایینش را شست‌وشو می‌دهید به سقف اتاق نگاه کند و در حین شستشوی پلک بالا به کف اتاق نگاه کند. از انگشت تمیز خود استفاده کنید و به آرامی امتداد پلک‌ها را در جایی که مژه‌ها روییده‌اند مالش دهید. همچنین اگر فرزندتان عارضهٔ مرتبط دیگری مانند درماتیت یا آکنهٔ روزاسه نیز دارد، با همین کار درمان خواهد شد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید