رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه پنجم تولد

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه پنجم تولد

تمام کودکان منحصربه‌فرد هستند و مراحل رشد را با سرعتی خاص خودشان طی می‌کنند. نمودارهای رشد کودک نیز تنها نشان می‌دهد که کودک شما چه پتانسیلی دارد که اگر اکنون این پتانسیل تحقق نیافته است، به زودی اتفاق می‌افتد. اما اگر به هر دلیلی نگران رشد کودک خود هستید، لازم است برای رفع نگرانی خود با پزشک کودکتان مشورت کنید. در این مطلب می‌توانید با رشد کودک در هفتهٔ چهارم از زندگی او در پنجمین ماه تولدش آشنا شوید.

توانایی نشستن

از این سن، رشد فیزیکی کودک شما سریع و بی‌وقفه خواهد بود. این روزها زیاد خواهید دید که وقتی روی پشت خوابیده و می‌خواهید او را بلند کنید، سر و شانهٔ خود را بلند می‌کند و اگر او را روی شکم قرار دهید، دست و پای خود را باز می‌کند و پشتش را قوس می‌دهد. این ورزش بسیار خوبی برای تقویت عضلات گردن اوست و کمک خواهد کرد که نیروی کافی کنترل روی سر برای به دست آوردن توانایی نشستن را پیدا کند.

تا قبل از این وقتی کودک را به حالت نشسته قرار می‌دادید، سر او عقب می‌افتاد، اما اکنون می‌تواند جهتی که او را بلند می‌کنید پیش‌بینی کند و سرش را در امتداد با بقیهٔ بدنش حرکت دهد. علاوه ‌بر این، ستون فقرات کودک در حال راست شدن است که به او امکان می‌دهد بدون تکیه بنشیند، دست‌هایش را برای بررسی اشیا آزاد بگذارد و برای رسیدن به شیء مورد نظرش خیز بردارد.

صداهای جدید

کودک شما در حال اضافه کردن صداهای جدید به گنجینهٔ زبانی خود است و امکان دارد مثل یک سی‌دی قدیمی خش‌دار در حال پخش به نظر برسد که جایی از آن گیر کرده است. کودکان در این سن اغلب به قدری شیفتهٔ هر مهارت جدید خود می‌شوند که مدتی روی آن تمرکز و آن را تکرار می‌کنند که امری بسیار طبیعی است، زیرا آنها تمایل دارند قبل از حرکت به سوی یک مهارت جدید، در مهارت قبلی چیره‌دست شوند.

شنیدن مکرر این صداها و تکرارشان برای کمتر والدینی می‌تواند آزاردهنده شود، اما در هر صورت تمرین صبر و شکیبایی در این مرحله می‌تواند شما را برای زنجیرهٔ بی‌پایان «نه‌ها» و «چراهایی» که به زودی از کودک خود می‌شنوید آماده کند. همچنین ممکن است وقتی صحبت می‌کنید کودکتان دهان شما را مشتاقانه تماشا کند و سعی به تقلید آهنگ صدای شما تقلید کند و صداهایی مثل «م» و «ب» را بیان کند.

داشتن برنامهٔ قبل از خواب

داشتن یک برنامهٔ روتین قبل از خواب که می‌تواند شامل شستن دست و صورت یا خواندن یک داستان باشد، ممکن است به خوابیدن کودک کمک کند. فکر خوبی است که همیشه قبل از خواب یک رشته کارها را به ترتیب انجام دهید تا به وقت خواب برسید. به عنوان مثال، به کودکتان شیر بدهید، لباس خواب تنش کنید، با او بازی کنید، یک قصه برایش بگویید، یک لالایی یا کتاب بخوانید یا موسیقی بگذارید و سپس او را در رختخوابش قرار دهید.

یک برنامهٔ ثابت قبل از خواب همچنین به شما و کودک فرصت زیادی برای تقویت رابطهٔ عاطفی و آرام شدن برای خواب می‌دهد. خیلی بهتر است اگر فعالیت‌های قبل از خواب را با همسرتان تقسیم کنید. به عنوان مثال شما به کودک شیر بدهید و او برایش داستان بخواند یا اینکه این کار را نوبتی انجام دهید، یعنی هر شب یک نفر از شما مسئول خواباندن و وظایف مرتبط با او باشد و دیگری کمی استراحت کند. در هر صورت خیلی بهتر است که پدران را از برنامه‌های مربوط به رشد و تربیت کودکان جدا نکنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط