از تبدیل وعده‌های غذایی کودکتان به میدان جنگ جلوگیری کنید

از تبدیل وعده‌های غذایی کودکتان به میدان جنگ جلوگیری کنید

آیا کودکتان غذایش را نمی‌خورد؟ چگونه از تبدیل وعده‌های غذایی به میدان جنگ جلوگیری کنید؟ در این مطلب با راهکارهای مهمی در این رابطه و این‌که چطور بفهمید کودکتان خوب غذا می‌خورد، آشنا شوید.

چگونه از بحث با کودکان برای غذا خوردن خودداری کنید؟

برای بسیاری از خانواده‌ها، نشستن کنار هم برای خوردن یک وعدهٔ غذایی اغلب به معنای دعوا بر سر غذاست! دعوا بر سر این‌که چه غذاهایی روی میز است، چه کسی غذا می‌خورد یا نمی‌خورد، از چه چیزی می‌خورد و چه مقدار. اما چه کسی دلش می‌خواهد هر ظهر و هر شب این ماجرا را داشته باشد؟

برای جلوگیری از بگومگو در طول شام، سعی کنید سر میز در مورد غذا صحبت نکنید و غذا را بدون نظر دادن سرو کنید. البته، اگر فرزندتان ایرادگیر است، نگه داشتن خودتان به خویشتنداری زیادی نیاز دارد. اما اگر در طول وعده غذایی مدام از عادت‌های غذایی فرزندتان شکایت نکنید، در درازمدت به نفع او خواهد برد.

متخصصان تغذیه می‌گویند وظیفه‌ٔ شما این است که تصمیم بگیرید چه چیزی را برای خوردن آماده کنید، فرزندتان چه زمانی و کجا غذا بخورد، ولی بعد به عهده‌ٔ فرزندتان است تا در مورد بقیه‌اش تصمیم بگیرد! گزینه‌های مناسب و سالمی را برای کودک خود فراهم کنید، اما او را مجبور به غذا خوردن نکنید. هر قدر هم که این کار دشوار باشد، مهم است که به کودک خود مقداری حق کنترل بدهید و ممکن است از کشف این‌که بچه‌ها چقدر خوب می‌توانند رژیم غذایی‌شان را به شکل سالمی تنظیم کنند، متعجب شوید.

پس یادتان باشد حق تصمیم‌گیری در مورد این‌که غذا بخورد یا نه، از میان غذاهای ارائه‌شده چه چیزی را بخورد و چه مقدار، متعلق به فرزندتان است.

آیا کودکتان غذایش را نمی‌خورد؟

اگر فرزندتان از خوردن چیزی که برایش آماده می‌کنید امتناع کرد، چه باید بکنید؟ شاید مادر شما هم برای خوردن تمام سبزیجات توی بشقابتان به شما یک کاسه بستنی جایزه می‌داد، اما آیا این کار فقط به شما القا نکرد که سبزیجات مجازات است و دسر پاداش؟ بهتر است به جایش این روش را امتحان کنید، حداقل یک غذا را که می‌دانید کودکتان دوست دارد سرو کنید، در مورد عادت‌ّای غذایی او بحث نکنید و وقتی غذا تمام شد، میز را جمع کنید، حتی اگر کودک تمام غذای خود را نخورده باشد. ایرادی ندارد اگر بعد از شام هنوز گرسنه باشد.

نباید به یک آشپز سریع‌السیر تبدیل شوید که غذاهای مخصوصی را فقط برای رضایت کودکش به طور فوری و فوتی آماده می‌کند و در زمان نزدیک به وعده‌های غذایی به کودک میان‌وعده و تنقلات ندهید، چون اگر گرسنه باشد، احتمال بیشتری دارد که غذایش را بخورد. 

فرزند خود را در برنامه­‌ریزی و آماده‌­سازی وعده‌­های غذایی درگیر کنید. اگر در آماده‌­سازی غذای روی میز نقش داشته باشد، احتمال بیشتری هست که آن را بخورد.

اگر کودک شما از یک غذای جدید رو برمی‌گرداند، از سرو کردن دوباره‌ٔ آن نترسید. سعی کنید آن را به روش دیگری بپزید یا به صورت خام سرو کنید. بچه‌ها اغلب قبل از این‌که یاد بگیرند غذای جدیدی را دوست داشته باشند، نیاز دارند بارها در معرض آن قرار گیرند. پس به او زمان دهید و چیزی را اجبار نکنید.

به فرزندتان اجازه دهید که از چند گزینهٔ سالم سر میز شام برای خودش غذا بکشد، نه این‌که خودتان بشقابش را در آشپزخانه پر کنید. به این ترتیب، او یاد می‌گیرد خودش تصمیم بگیرد چه چیزی و چقدر بخورد و مسئول انتخاب‌هایش باشد.

وقت بگذارید و با کودک خود در این مورد که چگونه غذاهای مغذی باعث می‌شوند احساس بهتری پیدا کند، انرژی بیشتری به او می‌دهند و به رشد بدنش کمک می‌کنند صحبت کنید. هنگامی که غذای سالمی انتخاب می‌کند، با گفتن جمله‌ای مانند «این بهت کمک می‌کنه عضلات قوی داشته باشی» یا «منم این غذا رو دوست دارم!» از او تعریف کنید.

اگر دسر می‌خواهد، آن را بدون هیاهوی زیاد به او بدهید، اما سعی کنید برای دسر به جای یک خوردنی شیرین، میوه سرو کنید. اگر این‌طور به نظر بیاید که دسر پاداشی برای خوردن سبزیجات است، امکان دارد این برداشت به او القا شود که سبزیجات خوشمزه نیستند. دادن دسرهای مغذی‌تر و گهگاهی هم تنقلاتی مثل بستنی، عادت‌های سالم غذایی را تشویق می‌کند.

داشتن یک سرمشق خوب نیز مهم است. اگر فرزندتان ببیند که از شما وعده‌های غذایی لذت می‌برید، احتمالاً او نیز از آنها لذت می‌برد.

چطور بفهمید کودکتان خوب غذا می‌خورد؟

به یاد داشته باشید که فرزندتان است که باید روی آنچه وارد بدنش می‌شود، کنترل داشته باشد. تصمیم‌گیری به جای فرزندتان در مورد این‌که چه زمانی گرسنه و چه زمانی سیر شده است، در نهایت به زیان او تمام خواهد شد. این باعث می‌شود او یاد نگیرد که بفهمد کی گرسنه است و کی سیر شده است و شما دارید زمینه‌ٔ ابتلا به مشکلاتی در رابطه با غذا خوردن، از جمله چاقی، پرخوری یا کنترل غذا را در آینده ایجاد می‌کنید.

بچه‌ها در زمینه‌ٔ خودتنظیمی در مورد غذا و توازن بخشیدن به دریافت غذایی خود به شکل شگفت‌آوری خوب عمل می‌کنند. آنها ممکن است یک روز تقریباً چیزی نخورند و روز بعد به اندازه‌ٔ چند نفر غذا بخورند.

اگر آنچه را کودکتان در طول یک هفته یا یک ماه می‌خورد ثبت کنید، خواهید دید که او عملکرد خیلی خوبی در دریافت مواد مغذی مورد نیازش از گروه‌های مختلف غذایی، مادامی که شما انواع مختلفی از غذاها را در اختیارش قرار دهید، دارد. بنابراین، روی صندلی بنشینید، آسوده خاطر باشید و سعی کنید از خوردن غذایتان لذت ببرید. اگر این کار را بکنید، فرزندتان نیز همین کار را خواهد کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط