هشت سال و شش ماه: چیزهای ترسناک

کودک شما حالا هشت سال و نیمه است و در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت سال و شش ماهه آشنا خواهید شد.

چیزهای ترسناک

در فاصله‌ٔ هشت تا ۱۲ سالگی، بسیاری از بچه‌ها جذب مضامین ترسناک می‌شوند، داستان‌های ارواح، مجموعه کتاب‌های ترسناک و وحشت‌آور، فیلم‌های پر از تعلیق و غافل‌گیری، گاهی حتی اگر تا یکی دو سال پیش از سایه‌های یک راهروی تاریک هم می‌ترسیدند. اما چرا و موضوع چیست؟

از نظر تکاملی، کودک شما با قرار دادن خود در موقعیت‌های ترسناک، اما نه به شکل واقعی، در حال افزایش شهامت خودش است. جیغ زدن تا حدی تخلیه‌ٔ احساسات است. همچنین او هجوم هیجان را نیز دوست دارد.

بچه‌ها اغلب می‌خواهند این احساسات منزجرکننده و ترسناک را با همدیگر تجربه کنند و شاهد آن هم محبوبیت داستان‌های ارواح در اردوها و فیلم‌هایی با داستان‌های مرموز در مهمانی‌هاست، بنابراین عنصر فشار همسالان نیز در این علاقه نقش دارد.

هرچند دیدن فیلم‌های ترسناک اگر متناسب با سن کودک باشند جای نگرانی چندانی ندارد، اما بعضی از بچه‌های حساس هنوز هم ممکن است در برابر کابوس‌های ناشی از آنها آسیب‌پذیر باشند، اما از طرفی هم این بچه‌ها در وهله‌ٔ اول، کمتر به داستان‌های ترسناک علاقه دارند، پس به سراغ این فیلم‌ها نخواهند رفت. در این سن بیشتر بچه‌ها تفاوت بین خیال و واقعیت را می‌دانند. همچنین ممکن است درک اولیه‌ای از جلوه‌های ویژه داشته باشند.

با این وجود، لازم است که به مناسب بودن محتوا توجه داشته باشید. خشونت تصویری یا خون و خونریزی طراحی‌شده برای سن نوجوانی به بالا برای بچه‌های هشت ساله مناسب نیست. بنابراین، اگر در خانه نوجوان یا کودکان بزرگ‌تری دارند که ممکن است کتاب‌ها یا فیلم‌هایی را مخفیانه قرض گرفته باشند یا از سایت‌های مختلف آنها را دانلود کنند، بهتر است مراقب آسیب‌های احتمالی به کودکان کوچک‌‌تر هم باشید.

نکتهٔ والدین: گاهی گریه

چیزهای مختلف و زیادی می‌توانند یک مادر یا پدر را به گریه بیندازد. نگرانی‌های مالی، تشر زدن به کوک، یک همسر مخالف یا حتی شکستن یک ظرف یا گلدان یادگاری توسط توپ فوتبالی سرگردان!

این را بدانید که گریه در واقع می‌تواند راهی برای بیرون‌ریزی استرس و اضطراب باشد و نشانه‌ٔ آن است که با همهٔ آنچه هست، شما در هر حال یک انسان هستید که نیاز به گذراندن وقتی برای خودش دارد. هیچ‌وقت خودتان را فراموش نکنید، تا خانوادهٔ سالم‌تری هم داشته باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط