شش سال و پنج ماه: تشویق در آداب معاشرت

کودک شما شش سال و پنج ماهه است و در این مطلب با بخشی دیگر از رفتار و تربیت کودکان شش سال و پنج ماهه آشنا شوید.

تشویق در آداب معاشرت

وقتی فرزندتان به تدریح وقت بیشتری را در خانه‌ٔ دوستانش می‌گذارند، باید یاد بگیرد که رفتار خوب به او کمک می‌کند تا دوباره به آنجا دعوت شود. در مورد ادب و رفتار، همسالان معمولاً از والدین منتقدان سختگیرتری هستند. آنها می‌دانند چه کسی به برداشتن اسباب‌بازی‌ها کمک نکرد یا در بازی نوبت نگرفت و آنها این را دوست ندارند.

با ادامهٔ مدل‌سازی و تقویت آداب معاشرت پایه به او کمک کنید. اگر با مردم با مهربانی و احترام رفتار کنید، او نیز رفتار شما را تقلید می‌کند. به فرزندتان نشان دهید که هنگام معرفی خود چگونه به چشمان مردم نگاه کند و واضح و روشن صحبت کند. تمرین کردن قبل از رفتن به خانه‌ٔ یکی از دوستانش ضرری ندارد، این که چگونه باید به والدین دوستش سلام کند؟ اگر نمی‌خواهد گرگم به هوا بازی کند و دوستش می‌خواهد، باید چه کند؟ به او یادآوری کنید که وقتی مهمانی به پایان رسید تشکر کند. اما حواستان باشد بچه‌ها را از احساس رابطه با دیگران هراسان نکنید!

اکنون که فرزندتان تحت تأثیر چیزهایی خارج از کنترل شما قرار گرفته، ممکن است مدیریت رفتار را کمی سخت‌تر بیابید. رفتاری را که تأیید نمی‌کنید با توجیه و گفتن «همه فلان کار را می‌کنند»، نادیده نگیرید. وقتی رفتار گستاخانه‌ای در تلویزیون می‌بینید، در موردش صحبت کنید. مثلاً بپرسید: «اون آدم چطور می‌تونست مؤدب‌تر باشه؟ اگر کسی با تو این‌طوری رفتار کنه، چه احساسی پیدا می‌کنی؟»

در مورد آموزش آداب معاشرت به کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: بیزاری از مدرسه

تمایل نداشتن به مدرسه رفتن پدیده‌ای رایج در سن‌های پنج تا هفت سالگی است. انتقال به مدرسه‌ٔ ابتدایی تغییری بزرگ و استرس‌زاست. هر قدر هم که سخت و دشوار باشد، شما نمی‌توانید یک دانش‌آموز بی‌میل را از مدرسه رفتن معاف کنید؛ او باید به مدرسه برود.

پس سعی کنید از طریق صحبت و تعامل با معلمش بفهمید که آیا عوامل استرس‌زای دیگری مانند آزارو اذیت یا قلدری کودکان دیگر یا مشکل در تسلط بر بخشی از کار کلاس وجود دارد که شما از آنها آگاه نیستید. گاهی اوقات ممکن است ضعیف بودن چشم‌ها و نیاز کودکتان به عینک یا نوعی اختلال یادگیری تشخیص داده‌نشده ریشه‌ٔ بیزاری کودکان از مدرسه باشد.

در مورد معاینات چشم کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط