شش سال و دو ماه: بازی قدرت

کودک شما حالا شش سال و دو ماهه است. در این مطلب با بخشی از رفتار و شخصیت یک کودک شش سال و دو ماهه آشنا خواهید شد.

بازی قدرت

افتادن در تله‌ٔ «دعوای قدرت» با یک بچه‌ٔ شش ساله می‌تواند مشکل‌ساز باشد. او حق کنترل می‌خواهد و برای آن شجاعانه می‌جنگد، اما درگیر شدن در این کشمکش‌ها معامله‌ای از پیش باخته است. فرزندتان به سرکشی ادامه خواهد داد، تعلل خواهد کرد، نادیده خواهد گرفت، جر و بحث خواهد کرد و هر آنچه برای پس گرفتن مقداری قدرت و حق کنترل لازم است انجام می‌دهد. هرچه بیشتر اصرار کنید و ناراحت شوید، او احساس قدرت بیشتری می‌کند. کودکتان اکنون می‌داند که دقیقاً چه کاری باید انجام دهد تا صدایتان را بلند کند.

راه‌حلش این است که به فرزندتان قدرت بدهید، بدون اینکه قدرت خود را واگذار کنید. این به معنای آن است که نبردهای خود را انتخاب کنید و موضوعات را اولویت‌بندی کنید. به او اجازه دهید در مورد چیزهای متناسب با سنش حق انتخاب داشته باشد.- مثلاً اینکه چه چیزی بپوشد یا کدام دوستش را به خانه دعوت کند. هر وقت می‌توانید گزینه‌هایی به او بدهید. مثلاً: «شام بوقلمون می‌خوای یا مرغ؟» و وقتی او واقعاً نمی‌تواند گزینه‌ٔ دیگری داشته باشد، محکم و قاطع باشید و بگویید: «تو باید کلاه ایمنیت رو بپوشی»! بحث نکنید و اگر سرپیچی کرد یا با شما بحث کرد، عواقب فوری و متناسبی را تعیین و اعمال کنید. مثلاً: «تو کلاه رو می‌پوشی یا امروز دیگه دوچرخه‌سواری نمی‌کنی».

در مورد مشکلات تربیت کودکان بخوانید.

نکتهٔ والدین: ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری

وقتی فرزندتان اعتماد به نفس بیشتری در مورد دوچرخه‌سواری پیدا می‌کند، اطمینان حاصل کنید که اصول اولیه‌ٔ ایمنی را با او مرور کرده‌اید. استفاده از کلاه ایمنی همیشه و در هر بار دوچرخه‌سواری از همه مهم‌تر است. روشن کنید که او باید فقط در پیاده‌روها دوچرخه‌سواری کند نه خیابان و در هر گوشه‌ایی قبل از عبور بایستد تا هر دو طرف مسیر را نگاه کند.

به این نکته اشاره کنید که کپه‌ٔ برگ‌های مرطوب یا شن و ماسه، خاک و سنگریزه می‌تواند چیزی باشد که منجر به زمین خوردن شود، بنابراین او باید هنگام سواری زمین را زیر نظر داشته باشد و اهمیتی به آن جملهٔ: «نگاه کن مامان، بدون دست می‌رم!» هم ندهید، تا به او بیاموزید که هر دو دست خود را همیشه روی دسته‌ٔ دوچرخه نگه دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط