پنج سال و ۹ ماه: از سه‌چرخه به دوچرخه

کودک شما حالا پنج سال و ۹ ماهش کامل شده است و وارد ماه ۱۰ زندگی‌اش می‌شود. در این طملب با بخشی از رفتار و روزهای زندگی یک کودک پنج سال و ۹ ماهه آشنا شوید.

انتقال از سه‌چرخه به دوچرخه

آیا فرزندتان آماده است که سه‌چرخه را با دوچرخه عوض کند؟ چند سؤال برای تصمیم‌گیری در این مورد به شکل زیر است:

  • چقدر هماهنگی حرکتی دارد؟ دوچرخه‌سوارها هنگام سواری به تعادل، هدایت، دور زدن و توقف نیاز دارند.
  • تعادل او چگونه است؟ آیا می‌تواند روی یک پا بپرد و لی‌لی کند؟ تعادل نه تنها برای دوچرخه‌سواری بسیار مهم است، بلکه تسلط بر آن اغلب سخت‌تر از هر بخش دیگری است.
  • آیا می‌تواند بدون اینکه پاهایش را روی زمین بگذارد اسکوتر را براند؟ بچه‌ها معمولاً از راندن اسکوتر کمتر ترس دارند و حفظ تعادل و دور زدن روی آن را بدون ترس از زمین خوردن یاد می‌گیرند. اگر اسکوتر را راحت و سریع می‌راند، احتمالاً برای دوچرخه آماده باشد.

برخی از بچه‌ها هم دو‌چرخه را به راحتی جایگزین سه‌چرخه می‌کنند و برخی نیاز به کمی کمک دارد. برای انتقال از سه‌چرخه به دوچرخه به نکات زیر دقت کنید:

  • برای بعضی از بچه‌ها که هماهنگی حرکتی خوبی ندارند، استفاده از چرخ‌های کمکی روش خوبی برای انتقال از سه‌چرخه به دوچرخه است.
  • اطمینان حاصل کنید که اولین دوچرخه‌ٔ فرزندتان آن‌قدر کوچک است که می‌تواند پاهایش را روی زمین بگذارد. وقتی بدانید که هر وقت خواستید می‌توانید پاهایتان را روی زمین بگذارید و متوقف شوید، حفظ تعادل راحت‌تر و کمتر ترسناک است.
  • همچنین، وقتی در حین دوچرخه‌سواری کنار او راه می‌روید، به جای صندلی، شانه‌هایش را نگه دارید. این به او نه شما اجازه می‌دهد هر گونه عدم تعادل را اصلاح کند.
  • از همان ابتدا روی ایمنی تأکید کنید. پوشیدن کلاه ایمنی را به قانونی غیرقابل مذاکره تبدیل کنید.

در مورد آمادگی جسمانی و ورزش کودک پنج ساله بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: کشوی لحظهٔ آخری

بسیاری از ما یک کشوی خنزرپنزری برای خرده‌ریزهایی مانند نوار چسب‌ها، کش پلاستیکی، باتری، قیچی و چیزهایی از این قبیل در آشپزخانه داریم. به همین ترتیب، یکی از راه‌های صرفه‌جویی هنگام بیرون بردن بچه از خانه، داشتن یک کشو یا سبد به نام «کشوی لحظه‌ٔ آخری» است.

در این سبد یا کشو می‌توانید تمام آن وسایلی را که شما یا فرزندتان در لحظه‌ٔ آخر یادتان می‌افتد یا به آن نیاز پیدا می‌کنید، یعنی چیزهایی مثل جوراب، تل سر یا کش مو، دستکش و کلاه را نگه دارید و برای آن یک طبقه‌ٔ مشخص نزدیک در خروجی خانه‌ تعیین کنید تا لحظهٔ خروجتان به آن نگاهی بیندازید تا چیزی را جا نگذارید.

در مورد ایمن‌سازی خانه برای بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط