کودکان سه تا پنج سال و آمادگی جسمانی

کودکان سه تا پنج سال و آمادگی جسمانی

بچه‌های سه تا پنج ساله چقدر باید فعالیت بدنی داشته باشند؟ در این مطلب با آمادگی جسمانی در کودک سه تا پنج ساله آشنا شوید.

آمادگی جسمانی و کودکان سه تا پنج ساله

مهارت‌های بدنی کودکان مانند دویدن، پریدن، شوت زدن و پرتاب کردن از سن سه تا پنج سالگی پیشرفت زیادی کرده‌ است. آنها طی این سن‌ها به صیقل دادن این مهارت‌ها و تقویتشان برای یادگیری مهارت‌های پیچیده‌تر ادامه می‌دهند.

از تمایل طبیعی فرزندتان به فعال بودن استفاده کنید. فعالیت بدنی منظم باعث رشد و تکامل سالم می‌شود و یادگیری مهارت‌های جدید به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

 آمادگی جسمانی برای کودک سه تا پنج ساله

 دستورالعمل‌های فعالیت بدنی توصیه می‌کند که کودکان پیش‌دبستانی سه تا پنج ساله:

  • در طول روز از نظر بدنی فعال باشند.
  • حرکت کنند و هم بازی فعال و هم فعالیت بدنی ساختاریافته تحت هدایت بزرگسالان داشته باشند.
  • فعالیت‌هایی مانند پریدن دوپایی، پریدن روی یک پا و پشتک وارو را برای تقویت استخوان‌ها انجام دهند.

کودکان پیش‌دبستانی باید در انواعی از فعالیت‌های بدنی مفرح و چالش‌برانگیز که به کسب مهارت‌ها و هماهنگی حرکتی کمک می‌کنند، اما فراتر از سطح توانایی‌های آنها نیستند، شرکت کنند. کودکان پیش‌دبستانی باید حدود 3 ساعت در روز فعال باشند، که شامل فعالیت‌های سبک، متوسط و شدید باشد.

بچه‌های این سن در حال یادگیری پریدن روی یک پا، لی‌لی و پریدن به جلو هستند و مشتاقند به شما نشان دهند که چگونه می‌توانند روی یک پا تعادل خود را حفظ کنند، توپ را بگیرند یا پشتک بزنند. این کودکان‌ همچنین می‌توانند از شنا کردن، بازی در زمین بازی، رقصیدن و سه‌چرخه یا دوچرخه سواری با کمک چرخ‌های کمکی لذت ببرند.

بسیاری از والدین برای فعال کردن کودکان پیش‌دبستانی به جست‌وجوی ورزش‌های ساختاریافته می‌روند. اما یک بچۀ پیش‌دبستانی معمولی به اصول اولیهٔ این ورزش‌ها مانند پرتاب کردن و گرفتن توپ و نوبت گرفتن تسلط کامل ندارد. هر پدر و مادری که شاهد دویدن فرزندش در مسیر اشتباه زمین بازی بوده است، می‌داند که حتی درک قوانین ساده ممکن است برای کودکان در این سن دشوار باشد.

همچنین شروع زودهنگام ورزش‌های ساختاریافته می‌تواند بچه‌ها را کلافه و آنها را از شرکت در ورزش در آینده دلسرد کند. بنابراین، اگر تصمیم دارید کودک پیش‌دبستانی خود را در تیم فوتبال یا ورزش تیمی دیگری ثبت‌نام کنید، مطمئن شوید که لیگ آماتوری را انتخاب می‌کنید که بر سرگرمی و یادگیری اصول آن ورزش تمرکز دارد.

فعالیت‌هایی برای آمادگی جسمانی سه تا پنج ساله‌ها

بازی با هم، دویدن در حیاط، یا استفاده از وسایل زمین بازی در پارک محلی می‌تواند برای کل خانواده سرگرم‌کننده باشد. سایر فعالیت‌هایی که می‌توانید با هم انجام دهید یا برای گروهی از کودکان سه تا پنج ساله مناسب هستند اینهاست:

  • بازی‌هایی مانند جفت پا پریدن، پریدن روی یک پا و عقب‌عقب راه رفتن
  • شوت زدن توپ به سمت همدیگر یا به سمت دروازه
  • ضربه زدن به توپ از روی پایهٔ تی‌بال
  • بازی استاپ دنس (Stop Dance) بچگی خودتان یا همان توقف ناگهانی در حین رقصیدن با قطع موسیقی

بچه‌ها حتی زمانی که به خاطر هوای بد یا دلیل دیگری در داخل خانه گیر کرده‌اند می‌توانند فعال باشند. یک منطقهٔ امن برای بازی تعیین و بازی‌های فعال خانگی زیر را امتحان کنید:

گنج‌یابی: «گنجینه‌هایی» را در گوشه و کنار خانه پنهان کنید و سرنخ‌هایی از مکان آنها به فرزندتان بدهید.

مسیر بامانع: با صندلی، جعبه و اسباب‌بازی یک مسیر بامانع ایجاد کنید تا بچه‌ها از بالا یا زیر این موانع رد شوند یا آنها را دور بزنند.

بازی‌ با توپ‌های نرم: از توپ‌های فومی نرم برای بازی بسکتبال، بولینگ، فوتبال، یا گرفتن توپ در فضای داخلی خانه استفاده کنید. حتی می‌توانید از بادکنک برای بازی والیبال استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنید؟ اگر کودک شما نمی‌خواهد بازی کند یا همراه بچه‌های دیگر در ورزش شرکت کند یا از درد حین فعالیت یا بعد از آن شکایت دارد، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

بچه‌هایی که از ورزش و تمرین لذت می‌برند، معمولاً در تمام طول زندگی فعال می‌مانند و فعال بودن می‌تواند یادگیری و توجه را بهبود بخشد، از چاقی جلوگیری کند و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی را در آینده کاهش دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط