چهار سال و شش ماه: مهارت‌های زبانی

فرزند شما حالا چهار سال و نیمه است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و شش ماهه آشنا شوید.

مهارت‌های زبانی

مهارت‌های زبانی کودکتان اکنون به سطح تسلط بچه‌‌های پیش‌دبستانی نزدیک می‌شود. برخی از پیشرفت‌های مهم و مهارت‌های زبانی کودک در این سن اینهاست:

  • بچه‌های چهار ساله روزانه چهار تا شش کلمهٔ جدید یاد می‌گیرند.
  • جمله‌های آنها طولانی‌تر، پیچیده‌تر و شامل چند بند و همچنین قید و صفت است.
  • بچه‌های چهار ساله می‌توانند در مورد موقعیت‌های فرضی مانند «اگه این اتفاق می‌افتاد، چی کار می‌کردی؟» استدلال و تصمیم‌گیری کنند.
  • آنها در حال یادگیری تعریف کردن معنای کلمات و درک مفهوم متضادها هستند.
  • آنها در تعریف داستان‌ها ماهرتر هستند و می‌توانند قصه‌هایی دارای یک شروع، میانه و پایان را بازگو کنند.
  • ممکن است کودک شما بتواند گفتار خود را با وضعیت موجود تطبیق دهد. یعنی او ممکن است به خواهر کوچک‌تر از خودش بگوید: «مامان بای‌بای» و در مقابل به مادربزرگش بگوید: «مامان رفت از فروشگاه شیر بخره».
  • فرزند شما حالا بهتر می‌تواند چند مرحله و گام از حرف‌ها و خواسته‌های دیگران را دنبال کند. به عنوان مثال موقع ساختن کاردستی می‌توانید از او بخواهید: «اول روی این خط رو برش بده، بعدش کاغذ رو اینجا بچسبون.»
  • یک پیشرفت دیگر پیروی از دو یا چند دستور غیرمرتبط است: «لطفاً کیف من رو بیار و بعدش هم به گلدون آب بده.»

شما متوجه پیشرفت در تلفظ و دستور زبان نیز خواهید شد، اما گفتار او هنوز عاری از خطا نیست. حرف‌های بچه‌های چهار ساله غیر از والدینشان اغلب توسط غریبه‌ها هم فهمیده می‌شود، هرچند برخی از صداها هنوز هم بی‌نقص نیستند.

مطالب پیش‌دبستانی مادرشو را ببینید.

نکتهٔ والدین: ایجاد عادت‌های سالم

بهترین راه برای آموزش عادت‌های سالم در فرزندتان این است که اول آنها را در خودتان ایجاد کنید. به عنوان مثال، نمی‌شود نوشیدن نوشابه را ممنوع کنید وقتی خودتان حتی صبح‌ها هم نوشابه می‌نوشید. از جدا کردن «غذای مامان»، «غذای بابا» و «غذای بچه» یا اشاره کردن به غذاها با این عنوان‌ها خودداری کنید.

همچنین در پارک، مکان‌ها و زمین بازی فقط نایستید یا ننشینید و تماشا کنید، بلکه حرکات کششی انجام دهید، با بچه‌ها بازی کنید و به عنوان مثال، با تکیه به یک نیمکت توی پارک حرکت شنا را انجام دهید.

مطلب رفتار غذایی سالم در بچه‌ها را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط