چهار سال و دو ماه: علاقه به قوانین

چهار سال و دو ماه: علاقه به قوانین

فرزند چهار سال و دو ماههٔ شما حالا وارد ماه سوم از چهار سالگی‌اش شده است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار ساله آشنا شوید.

علاقه به قوانین

بچه‌های چهار ساله قوانین را دوست دارند. قوانین چارچوبی برای رفتار ارائه می‌کند و به آنها احساس امنیت می‌دهد. وقتی فرزندتان می‌داند چه چیزی از او انتظار می‌رود، مسیریابی در زندگی روزانه برایش آسان‌تر است. به همین دلیل است که در چهار سالگی، کودک خردسال شما از دنبال کردن دستورالعمل‌هایی که در خانه و مدرسه برای او ایجاد شده است لذت می‌برد.

او هنگام بازی کردن هم به قوانین تکیه می‌کند. برای مثال، ممکن است ببینید که برای بازی‌ها دستورالعمل‌های خودش را ایجاد می‌کند. مثلاً وقتی بازی‌های فکری یا بازی با فلش‌کارت‌ها‌ را به او یاد می‌دهید، ایرادی ندارد که کمی قوانین را شل‌تر بگیرید. بازی‌های مشارکتی، ایجاد یک قانون بازی با هم یا دادن یک نوبت اضافی به او می‌تواند ناامیدی و درماندگی‌اش را به حداقل برساند. با این حال، وقتی با دوستانش بازی می‌کند، خیلی زود می‌فهمد که هم‌سن‌هایش خیلی کمتر اهل گذشت و ارفاق هستند. بچه‌های خردسال در پیروی از قوانین صریح بسیار سختگیر و دقیق هستند و به عنوان مثال با هم دعوا خواهند کرد اگر ببینند یکی از بچه‌ها مثلاً قوانین سادهٔ یک بازی را رعایت نکرده است.

این احترام به قوانین به تأدیب و تربیت کودکان کمک می‌کند. از آنجا که فرزندتان می‌فهمد علت وجود قوانین چیست، این را هم می‌فهمد که در صورت نقض آنها چه اتفاقی می‌افتد. این پایه و اساس خودکنترلی است و خودکنترلی در واقع همان هدفی است که تأدیب و تربیت دنبال می‌کند.

نکتهٔ والدین عادت خوردن صبحانه

صبح‌ها تا جایی که ممکن است سعی کنید تمام اعضای خانواده‌ با هم صبحانه بخورند. صبحانه بیشتر از هر وعدهٔ غذایی دیگری جا انداخته می‌شود و تا حدودی به این دلیل است که بزرگسالان سرشان شلوغ است و بچه‌ها اغلب وقتی از خواب بیدار می‌شوند گرسنه نیستند. اما خوردن صبحانه عادت خوبی برای فرزندتان است، زیرا سوخت‌رسانی به مغز پس از خواب شبانه با کسب نمرات بهتر در مدرسه، رفتار بهتر، مشکلات کمتر در تمرکز و احتمال پایین‌تر برای چاقی ارتباط داده شده است.

همچنین اگر صبحانه بخورید، احتمالاً همهٔ شما احساس آرامش و تعادل بیشتری داشته باشید و در طول روز نیز بهتر غذا بخورید. 

در مورد اهمیت صبحانه خوردن کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط