چهار سالگی: درک مفهوم زمان

این هفته فرزند چهار سالهٔ شما در حال گذراندن بخشی از روزهای ماه اول چهار سالگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک چهار ساله آشنا شوید.

درک مفهوم زمان

دنبال کردن برنامه‌های روتین کودکان کاری فراتر از ایجاد نظم و چارچوب انجام می‌دهد. این برنامه‌ها آنها به کودکان خردسال کمک می‌کنند تا مفهوم زمان و توالی زمان را درک کند. در چهار سالگی، بچه‌ها قادرند برنامه‌های روتین آشنا را به تنهایی انجام دهند. در واقع، احساس امنیت و نظمی که این روتین‌ها ارائه می‌دهند، باعث بالیدن و شکوفایی آنها می‌شوند. برای مثال، ممکن است مشاهده کنید که فرزندتان شب‌ها بعد از حمام، به طور خودکار به سمت مسواکش می‌رود یا ممکن است به محض پوشیدن لباس خوابش، برای کتاب خواندن به سمت تخت خیز بردارد.

درک او از گذشته، حال و آینده امسال روشن‌تر خواهد شد. او حالا می‌فهمد که شب بعد از صبح می‌آید و «فردا» درست همان روز بعد است. همچنین اگر قبلاً این توانایی را پیدا نکرده است، به زودی می‌تواند تفاوت بین «تا چند دقیقه‌ٔ دیگه» و «تا یک ساعت دیگه» را تخمین بزند.

برای تثبیت این مفاهیم، سعی کنید به برنامه‌های روتین روزمره پایبند باشید و در مورد فعالیت‌های هر روز با کودک خود گفت‌وگو کنید. مثلاً بگویید: «بعد از اینکه لباس پوشیدیم و صبحانه خوردیم، می‌ریم کتابخونه. می‌تونیم یک ساعت اونجا بمونیم و بعدش وقت کوتاه کردن موهاته.» در کنار رویدادها به ساعت آنها اشاره کنید، حتی اگر فرزندتان هنوز نمی‌تواند ساعت را بخواند: «ساعت ۳، وقتی بابا بیاد خونه، می‌تونیم بریم دوچرخه‌سواری

همچنین می‌توانید یک تقویم خانوادگی داشته باشید تا برای رویدادهای خاصی که منتظرش هستید، شمارش معکوس انجام دهید. فقط از حدود یک هفته قبل هم شروع کنید، چون در این سن فواصل طولانی‌تر معنی ندارد. غیر از این سعی کنید علاقه‌ٔ کودک خود را با ورق زدن آلبوم‌ها و تماشای عکس‌های کودکی‌اش تشویق و امتحان کنید، چون نگاه کردن به گذشته نیز یکی از راه‌های درک زمان برای بچه‌های چهار ساله است.

نکتهٔ والدین: نشستن در صندلی ماشین

کارشناسان بسیاری توصیه می‌کنند بچه‌ها تا زمانی هم که قد و وزنشان از محدوده‌ٔ تعیین‌شده توسط شرکت سازندهٔ صندلی بیشتر می‌شود، باید در یک صندلی ماشین کودک تبدیل‌پذیر و رو به سمت عقب اتومبیل نشانده شوند، یعنی صورت کودک رو به پشت ماشین باشد. صندلی کودک تبدیل‌پذیر یک نوعی از صندلی ماشین کودک است که قابلیت استفاده به صورت رو به عقب و رو به جلوی خودرو را دارد. در حدود چهار سالگی، بیشتر بچه‌ها به اندازهٔ کافی بزرگ شده‌اند که صندلی مخصوص آنها در ماشین رو به جلو باشد.

وقتی فرزند شما دیگر برای نشستن در صندلی ماشین مخصوص کودک زیادی بزرگ شد، مطمئن شوید که هر بار سوار خودروی شما می‌شود از بوستر صندلی برای افزایش ارتفاع استفاده می‌کند و همیشه هم در صندلی عقب خودور می‌نشیند. یادتان باشد برای بدن کوچک کودک، کیسه‌ٔ هوا بیشتر از آنکه محافظ باشد خطرساز است، پس همیشه از بوستر صندلی دارای کمربند ایمنی روی شانه و همچنین کمربند روی پایین‌تنه استفاده کنید.

در مورد مسئلهٔ مهم علت رو به عقب نشستن کودک در ماشین بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط