چهار سال و یک ماه: آموختن همدلی و بزرگ شدن دوستی‌ها

کودک شما حالا وارد ماه دوم از چهار سالگی خود شده است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و یک ماهه آشنا شوید.

یادگیری همدلی

کودک شما در این سن ممکن است شروع به ابراز نگرانی برای دیگران کند یا سعی کند کسانی را که ناراحت یا عصبانی هستند تسکین دهد. توانایی او در درک احساسات از طریق کلمات یا زبان بدن در حال پیشرفت است. او می‌تواند با افرادی که مقابلش نیستند هم همدلی کند، مثلاً در مورد یکی از خاله‌هایش که در موردش صحبت کرده‌اید یا شخصیتی در یک داستان و از آنجا که مهارت‌های کلامی‌اش پیشرفت کرده است، حالا می‌تواند با کلمات ابراز همدلی و احساسات خود را بیان کند.

در حقیقت، کودکان هرچه بیشتر در مورد احساسات خود صحبت کنند و هرچه بهتر بتوانند روی احساسات‌ خود اسم بگذارند، ابزارهای بهتری برای نشان دادن همدلی دارند. کودک شما احتمالاً می‌تواند با ناراحتی و عصبانیت همدلی کند، زیرا احساساتی هستند که خودش تجربه کرده است و می‌تواند روی آنها اسم بگذارد. اما احساساتی مانند خجالت و شرمندگی پیچیده‌تر هستند. برای کمک به تقویت هوش هیجانی‌ کودکتان، کلماتی منطبق با احساساتش به او یاد بدهید مثلاً بگویید: «می‌دونم وقتی جلوی بچه‌ها خوردی زمین خجالت کشیدی.»

احساساتش را هر قدر هم که به نظر شما جزئی و بی‌اهمیت باشد به رسمیت بشناسید. شما می‌خواهید فرزندتان بتواند مشکلاتش را به راحتی با شما در میان بگذارد. برای رسیدن به این هدف، صادق بودن در مورد احساسات خودتان نیز کمک می‌کند. مثلاً: «من ناراحتم، چون مامان‌بزرگ حالش بده.» یا «آره، من از بابا عصبانی هستم، ولی هنوزم دوستش دارم.»

به او برای رفتار همدلانه سرمشق و الگو بدهید. وقتی برای یک همسایه‌ٔ بیمار غذا می‌برید، فرزندتان را همراه خود ببرید. در روزهای سخت دیگران را در آغوش بگیرید. تعریف و تمجید نیز خیلی خوب است. مثلاً بگویید: «این از مهربونی و لطف تو بود که وقتی سارا گریه می‌کرد نگرانش شدی. وقتی اسباب‌بازی رو بهش دادی خوشحالش کردی.»

نکتهٔ والدین:‌ بزرگ شدن دوستی‌ها

به حلقهٔ روابط اجتماعی خودتان با والدین دیگر نگاه کنید. آیا شما هم دوستان جدیدی پیدا کرده‌اید که نقطهٔ مرکزی و کانونی آن فرزندتان است؟ از آنجا که کودک شما حالا اجتماعی‌تر شده است و شاید به برخی کلاس‌های مختلف یا مهدکودک و پیش‌دبستانی هم برود، احتمالاً به برخی از مهمانی‌ها مثل جشن تولد دوستانش هم دعوت می‌شود.

این بدان معناست که شما هم وقت بیشتری را صرف صحبت کردن با والدین دوستان او خواهید کرد. به زودی برخی از بهترین دوستان شما کسانی خواهند بود که آنها را فقط به این دلیل می‌شناسید که بچه‌های شما در یک کلاس‌ با هم دوست شده‌اند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط