هشت سال و یک ماه: پیشگیری از حوادث

کودک شما هشت سال و یک ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت ساله آشنا شوید.

پیشگیری از آسیب‌ها

فرزند شما از لحاظ فیزیکی از هر زمان دیگری قدرت و اعتماد به نفس بیشتری دارد. عضلات بزرگ او به خوبی هماهنگ شده‌اند، بنابراین او می‌تواند فعالیت‌های پیچیده‌تری مانند حرکات ژیمناستیک شامل چرخ و فلک، پشتک به جلو، پشتک‌ وارو، شیرین‌کاری‌های دوچرخه‌سواری مثل تک‌چرخ زدن و راندن روی لبه‌ٔ پیاده‌رو، طناب‌بازی پیچیده مانند روش دوبل هلندی و پرتاب و گرفتن دقیق توپ را انجام دهد.

عضلات کوچکش نیز چابکی بالایی دارند و او از هماهنگی خوبی بین چشم و دست برخوردار است. این باعث می‌شود بعضی از کارها مانند نخ کردن مهره‌ها، ریختن مایعات، کار با شابلون و بازی با اسباب‌بازی‌های بسیار کوچک مثل آب خوردن راحت باشد.

با وجود این همه هماهنگی، بچه‌های هشت ساله اغلب زمین می‌خورند و زانوهایشان را زخم می‌کنند، عضلاتشان رگ به رگ می‌شود و استخوان می‌شکنند. اما چرا این‌طور است؟ اگرچه بدن کودک شما مطمئن و توانمند است، اما مراکز کنترل و قضاوت مغز او هنوز کاملاً رشد نکرده‌اند و تا ۲۰ سالگی به رشد کامل نخواهد رسید!

این بدان معناست که بچه‌ها اغلب ریسک‌هایی می‌کنند که منجر به تصادف می‌شود. مثلاً ممکن است قضاوت نادرستی در مورد استحکام یک تخته رمپ برای مانور دوچرخه‌سواری داشته باشند یا به نظرشان تقلید از یک حرکت غیرممکن و عجیب اسکیت‌بورد شخصیتی در کارتونی که دیده‌اند عاقلانه بیاید.

بچه‌ها، به خصوص پسرها بازی‌های خشن را نیز دوست دارند. برخی از کارشناسان رشد ارتباطی بین این رفتار و رفتارهای بدوی، یعنی مربوط به نخستین اجداد انسان‌ها می‌بینند. شاید به این شیوه است که انسان‌های جوان عضلات، قدرت و هماهنگی را در خود ایجاد می‌کنند، همان‌طور که در برخی از گونه‌های جانوری وحشی اتفاق می‌افتد.

درست است که شما نمی‌توانید از کودک خود در برابر تمام خطرات محافظت کنید، اما اقدامات ایمنی معقول مثل کلاه ایمنی، زانوبند و مچ‌بند مناسب برخی ورزش‌ها را مهیا کنید و بازی را به‌طورکلی تحت نظر داشته باشید، اما یادتان باشد که این کارتان تبدیل به پرسه زدن مدام دور و بر بچه‌ها نباشد، چون این کار می‌تواند بچه‌ها را دودل، مردد و ترسو کند، یا باعث شود مستعد شروع بازی‌های خشن‌تر در نبود بزرگ‌ترها شوند. بنابراین، بهتر است یک جعبه‌ٔ کمک‌های اولیه در خانه نگه دارید و برای فرزندتان آرزوی موفقیت کنید. همچنین در مورد کمک‌های اولیه برای کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: شنیدن تعریف و تمجید

شنیدن تعریف و تمجید برای بچه‌ها مهم است، اما اعمال و رفتار اغلب مؤثرتر از کلمات هستند. درگیر شدن در زندگی و فعالیت‌های بچه و حضور داشتن برای پاسخگویی به سؤالات و حل مسائل، توجه و پاسخگویی شما را نشان می‌دهد که حتی از تعریف سرسری جملهٔ «کارت خوب بود!» قدرتمندتر است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط