کودک از چه سنی می‌تواند پرتقال بخورد؟

کودک از چه سنی می‌تواند پرتقال بخورد؟

کودکان معمولاً در حدود شش ماهگی که خوردن غذاهای کمکی دیگر را شروع می‌کنند، کم‌کم می‌توانند میوه‌ای مثل پرتقال را هم بخورند. در این مطلب می‌توانید با زمان مناسب خوردن پرتقال برای کودکان شیرخوار و نکاتی مناسب هنگام تهیه و آماده کردن پرتقال به کودکان شیرخوار و بزرگ‌تر نیز آشنا شوید.

زمان مناسب خوردن پرتقال برای کودک

کودکانی که جویدن و لثه زدن به غذا را خوب انجام می‌دهند، از حدود شش ماهگی می‌توانند پرتقال هم بخورند. خوردن دیگر مرکبات مثل گریپ‌فروت و نارنگی هم ایرادی ندارد اما والدین لازم است تمام مرکبات را با دقت آماده کنند، زیرا آنها می‌توانند منجر به خفگی در بچه‌ها شوند. اگر به هر دلیلی نگران هستید یا فکر می‌کنید که کودکتان نمی‌تواند از سن شش ماهگی پرتقال بخورد، بد نیست اگر با پزشک کودکتان نیز مشورت کنید.

نکاتی برای دادن پرتقال و مرکبات به کودک

هنگام پوست کندن و آماده کردن پرتقال برای کودکتان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از دادن یک تکه از میوهٔ پرتقال به کودک، تمام دانه‌های آن را دربیاورید.
  • پوست و تمام غشاهای داخل پرتقال را جدا کنید، زیرا جویدنشان سخت است و می‌تواند باعث عق زدن یا خفگی کودک شود.
  • تا وقتی کودک چهار ساله ‌شود و بتواند به خوبی بجود، همیشه مرکبات را به تکه‌های کوچک خرد کنید.
  • تکه‌های بزرگ پرتقال ممکن است نرم باشد و جویدنشان هم آسان به نظر برسد، اما به دلیل لیز بودن می‌تواند ناخواسته از گلوی کودک پایین برود و باعث خفگی شود.
  • در مورد کودکان مبتلا به ریفلاکس معده به مری این نکته را بدانید که مرکبات می‌تواند ریفلاکس معده به مری را بدتر کند و در عین حال به ایجاد سوختگی پوشک منجر شود.

و در آخر اینکه، بعد از معرفی هر غذای جدیدی حداقل سه روز برای معرفی غذای جدید بعدی به کودک منتظر بمانید. با این کار شما می‌توانید مراقب واکنش‌های کودک باشید و در صورت واکنش آلرژیک بفهمید چه چیزی باعث آن شده است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید