آبریزش دهان کودک و مشکل در غذا خوردن

آبریزش دهان کودک و مشکل در غذا خوردن

آیا کودک شما آبریزش دهان دارد؟ آیا کودکتان به دلیل آبریزش از دهانش در خوردن غذا دچار مشکل است؟ در این مطلب می‌توانید با آبریزش دهان کودک، علل و درمان آن آشنا شوید.

آبریزش دهان کودک

برای کودکان ریزش آب از دهان در طول دندان درآوردن غیرمعمول نیست و کودکان ممکن است هنگامی که خوردن غذاهای کمکی مختلف و جامد را شروع می‌کنند دچار مشکلاتی شوند.

شاید دیده باشید که فرزندتان غذا را با زبان از دهانش بیرون می‌ریزد، غذاهای خاصی را نمی‌خورد یا بعد از خوردن صبحانه‌ٔ مفصل، در ادامه‌ٔ روز از خوردن غذا امتناع می‌کند. همچنین ممکن است کودک نوپایتان «رفلکس تهوع» حساسی داشته باشد که باعث می‌شود وقتی سعی می‌کنید غذاهای تکه‌دار یا غذایی با بافت جدید به او بدهید عق بزند یا در گلویش گیر کند. اینها مسائلی است که معمولاً نگران‌کننده نیستند، اما لازم است با پزشک کودک خود مشورت کنید اگر:

  • فرزندتان به طور مداوم از خوردن غذا امتناع می‌کند.
  • کودکتان مدام در غذا خوردن مشکل دارد.
  • غذاهایی که قبلاً می‌توانست بخورد، مدام در گلویش گیر می‌کند.
  • غذاهایی که قبلاً می‌توانست بخورد، حالا هر بار او را دچار حالت تهوع می‌کند.
  • خیلی بیشتر از بچه‌های هم‌سنش بزاق تولید می‌کند.

یادتان باشد، نظارت مناسب روی رفتار کودکان و رشد کودکان نوپا و رسیدگی به‌موقع می‌تواند از بیشتر و بزرگ شدن مشکلات در روند رشد کودکان پیشگیری کند.

علت آبریزش دهان کودک

برخی از علل مشکلات کودک در غذا خوردن و بلع غذا و در نتیجه آبریزش دهان ممکن است به دلیل گلودرد شدید باشد که می‌تواند در اثر مواردی مثل آنفلوانزا، آبسه، لارنژیت یا ورم لوزه ایجاد و باعث شود کودک نوپا از غذا خوردن خودداری کند. یک عفونت ویروسی نیز که پوشش مخاطی دهان و گلو را ملتهب می‌کند، یکی دیگر از دلایل معمول مشکلات موقتی بلع در بچه‌هاست.

اما مشکل مداوم در غذا خوردن می‌تواند نشان‌دهنده‌ٔ یک اختلال دهانی-حرکتی باشد، به این معنی که کودک نمی‌تواند عضلات مورد نیاز برای عمل بلع را کنترل کند. دیگر دلایل احتمالی مشکلات مداوم در غذا خوردن کودک می‌تواند شامل برخی از اختلالات سیستم عصبی، ریفلاکس معده یا یک ناتوانی تکاملی در رشد کودک باشد.

روند شروع درمان آبریزش دهان کودک

اگر کودکتان دچار آبریزش دهان شده، لازم است برای بررسی این موضوع با پزشک کودکتان صحبت کنید. پزشک فرزندتان احتمالاً، معاینهٔ فیزیکی کاملی را انجام می‌دهد که ممکن است شامل آزمایشات خون، عکس‌برداری با اشعهٔ ایکس، آزمون بلع، سی‌تی اسکن یا دیگر آزمایشات تشخیصی باشد.

سپس با توجه به مشکل موجود، ممکن است کاردرمانی را و شاید همراه با گفتاردرمانی برای کودک توصیه کند. یکی دیگر از نتایج احتمالی پزشک کودک ممکن است این باشد که شما را به متخصصی که اختلالات تکاملی را معالجه می‌کند، ارجاع دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط