رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۱۳

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۱۳

کودک شما حالا وارد سومین هفته از ماه ۱۳ بعد از تولدش شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی کودکتان در این هفته آشنا شوید.

مرحلهٔ بعد از غان و غون

این سن برای شما و کودکتان هیجان‌انگیز است. بعد از ماه‌ها غان و غون، کودک شما شروع به بیان کلمات قابل تشخیص می‌کند. اما این فرایندی یک‌شبه نیست و سرعت آن در کودکان به میزان قابل توجهی متفاوت از یکدیگر است. با این حال، یک چیز قطعی است؛ کودک به مراتب بیشتر از آنچه می‌تواند بیان کند، می‌فهمد. در مورد حرف زدن کودکتان برخی از چیزهایی که حالا می‌توانید بیشتر به آنها توجه کنید به شکل زیر است:

حالت‌ و زبان بدنی یا Body language: حالات بدنی کودکتان حالا واضح‌تر از کلمات منظورش را می‌فهمانند. کودک نوپای شما ممکن است آرام باشد اما با حرکاتش پیام‌های زیادی را می‌رساند. مثلاً با بالا بردن دست‌هایش می‌گوید «بغلم کن» یا انگشت اشاره‌اش را به سمت چیزی می‌گیرد که یعنی «اون چیه؟» کودکانی که وقتی کوچک‌تر بودند زبان اشاره را یاد گرفته‌اند، در این کار مهارت بیشتری دارند.

یک کلمه با چند معنی متفاوت: یک کلمه مانند «شی‌شی» ممکن است به معنای «شیر می‌خوام»، «آب می‌خوام»، و یا «شیشه‌شیرم رو انداختم» باشد. پس به آهنگ صدایش گوش کنید، چون او حالا یک کلمه را به شکل‌های مختلفی بیان می‌کند و از حرکات گوناگونی همراه آن استفاده خواهد کرد.

واژه‌هایی از زندگی روزمره: جای تعجبی ندارد که اولین کلمات فرزند شما احتمالاً مربوط به چیزهایی است که در زندگی او وجود دارد. «ماما»، «بابا» و اسم سایر افراد مورد علاقه یا حیوانات خانگی یا کلمات مربوط به غذا خوردن مثل «می‌می»، خوابیدن مثل «لالا»، متعلقاتش مثل «خسی» برای خرس عروسکی‌اش، یا دیگر درخواست‌هایش چیزهایی است که این روزها زیاد خواهید شنید.

خطرهای بزرگ برای انگشت‌های کوچک

احتمالاً مهارت گازانبری، یعنی گرفتن اشیا بین انگشت شست و اشاره در کودک نوپایتان اکنون دیگر به خوبی رشد کرده است. بنابراین، می‌تواند اشیای کوچک را با انگشت شست و انگشت اشاره‌اش نسبتاً راحت بردارد. او ممکن است از تمرین این مهارت با استفاده از هر چیز کوچکی که روی زمین پیدا می‌کند که به چشم‌های مشتاق او بسیار نزدیک‌تر و قابل رویت‌تر از چشم‌های شماست لذت ببرد.

در مورد اشیای کوچک، اما بالقوه خطرناکی که بدون توجه بزرگسالان روی زمین می‌افتد مانند قرص‌ها، تکه‌های مواد غذایی یا غذای حیوانات خانگی، سوزن، میخ، سنجاق، قطعات کوچک اسباب‌بازی‌ها و موارد مشابه بیشتر مراقب باشید، چون کودکتان می‌تواند آنها را در دهانش بگذارد یا ببلعد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط