رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۱۳

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۱۳

با پایان این هفته، کودک شما یک سال و یک ماه دارد. در این مطلب می‌توانید با هفتهٔ چهارم ماه ۱۳ تولد کودکتان آشنا شوید.

تقلید کردن رفتار

فرزندتان هر کاری را که شما انجام می‌دهید زیر نظر دارد. کودکان نوپا خیلی دوست دارند که رفتار اطرافیان، به ویژه والدینشان را تقلید کنند و از این طریق است که آنها رفتارهای ابتدایی را یاد می‌گیرند.

این روزها شما ممکن است فرزندتان را در تلاش برای برس کشیدن موهای خود، پاک کردن میز‌ با پیشبند غذاخوری‌اش، ضربه زدن به صفحهٔ گوشی هوشمند شما یا امتحان کردن عینک آفتابی‌تان ببینید. او در نهایت کلمات و شیوه و روش گفتاری شما را نیز تقلید خواهد کرد.

اما تقلید یک عیب نیز دارد. کودکتان ممکن است شما را درحالی‌که مکمل‌ یا قرصی می‌خورید ببیند و بعد، وقتی شما حواستان نیست، تصمیم بگیرد که او هم همین کار را انجام دهد. پس در مورد مسائل مربوط به ایمنی او هوشیار و مراقب باشید. به عنوان مثال، از درپوش‌های محافظ کودک برای جعبهٔ داروها و مکمل‌ها استفاده کنید و قرص‌ها را دور از دسترسش نگه دارید. همچنین اجازه ندهید او ببیند درهای محافظ کودک‌ چگونه را باز می‌کنید، چون کودک شما حالا خیلی مشتاق است که آنها را درست همان‌طور که شما انجام دادید باز کند.

رسیدن به نقاط عطف تکاملی

شاید شما هم الان نگرانید که چرا کوچولویتان هنوز شروع به تلوتلو خوردن و تاتی‌تاتی کردن روی پاهایش نکرده است؟ ولی احتمالاً دلیلی برای نگرانی نیست. محدودهٔ سنی نرمال برای رسیدن به این نقطهٔ عطف بسیار گسترده است و برخی از کودکان تا ۱۶ یا ۱۷ ماهگی راه نمی‌افتند.

سن ۱۲ ماهگی زمان خوبی برای یادآوری این موضوع است که هر کودکی منحصربه‌فرد است و با سرعت و آهنگ منخصوص خودش به نقاط عطف تکاملی می‌رسد. چیزی که مهم است پیشرفت یا به عبارت دیگر، این خواهد بود که رشد و یادگیری مهارت‌های جدید در کودکتان ادامه دارد.

راهنما و نمودارهای رشد کودکان تنها نشانهٔ چیزهایی است که فرزندتان پتانسیل دستیابی به آنها را دارد و اگر هنوز به آنها نرسیده است، به زودی می‌رسد. به غریزهٔ خودتان اعتماد کنید و اگر نگران هستید یا می‌خواهید بدانید که باید گوش به زنگ چه چیزهایی باشید، برای مطرح کردن نگرانی‌های خود با پزشک کودکتان هرگز تردید نکنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط