رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۳

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۳

طی این هفته، کودک شما وارد هفتهٔ دوم از ماه ۱۳ بعد از تولدش شده است. در ابن مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی یک کودک در این هفته آشنا شوید.

پیدا کردن یک دندان‌پزشک کودک

در این هفته وقت آن رسیده است که یک قرار ملاقات جدید را به برنامهٔ زندگی فرزندتان اضافه کنید، یعنی اولین ملاقات با یک دندان‌پزشک. دندان‌پزشک کودکان متخصصی است که مطبی مناسب حضور کودکان دارد و در آرام و راحت نگه داشتن بچه‌های کوچک مهارت دارد. پزشکان توصیه می‌کنند در حوالی این سن بهترین زمان برای شروع این کار است، چون تقریباً نیمی از کودکان در پنج سالگی دچار پوسیدگی دندان هستند.

این ملاقات شامل یک معاینهٔ کلی‌ از دهان کودک است و هر گونه مشکلی را که می‌تواند از چشم پزشک فرزندتان دور مانده باشد مشخص می‌کند. همچنین به شما امکان و فرصتی برای ارائه راهنمایی در مورد مراقبت از دندان‌های در حال جوانه زدن کودک، پیشگیری از کرم‌خوردگی و اطمینان از دریافت میزان مناسب فلوراید می‌دهد. شما می‌توانید به دندان‌پزشک خودتان مراجعه کنید یا یک دندان‌پزشک کودکان را انتخاب کنید.

از زمان درآمدن دندان‌های کودکتان لازم است مسواک زدن دندان‌هایش را شروع کنید و این کار را ادامه ادامه دهید. از یک مسواک کوچک و نرم و مقدار اندکی خمیردندان حاوی فلوراید، به اندازهٔ یک دانه برنج استفاده کنید. برای پرت کردن حواس فرزندتان هنگام مسواک زدن می‌توانید یک مسواک هم به او بدهید که در دستش نگه دارد.

اضافه کردن شیر به رژیم غذایی کودک

شیر گاو در این هفته‌ها در حال تبدیل شدن به بخش عمده‌ای از رژیم غذایی کودک شماست، البته با اطلاع به پزشک کودکتان و تأیید او. شیر کامل، یعنی شیری که چربی آن گرفته نشده، معمولاً نوشیدنی منتخب و مناسب در این سن است، زیرا کودکان نوپا برای سوخت مورد نیاز رشد و تأمین انرژی قابل توجهشان به چربی نیاز دارند. همچنین اگر شما اضافه وزن یا چاقی دارید یا سابقهٔ خانوادگی چاقی، کلسترول بالا یا بیماری قلبی عروقی دارید، پزشک کودکتان ممکن است توصیه کند که با شیر کم‌چربی شروع کنید.

در ۲۴ ماهگی کودک می‌توانید با خیال راحت و بدون اینکه کودک دچار کمبودی شود، شیر کم‌چرب یا حتی بدون چربی را جایگزین شیر کامل کنید. شیر گاو هنگامی که به اندازهٔ متوسطی مصرف شود، دارای مواد مغذی زیادی است که مورد نیاز یک کودک نوپای در حال رشد است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که کودکان یک ساله، در روز حداقل ۴۷۰ میلی‌لیتر و کمتر از ۷۱۰ میلی‌لیتر شیر بنوشند.

اضافه کردن شیر

بعضی از بچه‌ها عاشق شیر هستند و مشکل پیش روی والدین جلوگیری از زیاده‌روی آنها در خوردن آن است. کودکی که بیش از ۷۱۰ میلی‌لیتر شیر می‌نوشد ممکن است خود را با شیر سیر کند و از مواد غذایی دیگری که برای داشتن رژیم غذایی متعادل مهم هستند، محروم شود.

اما در انتهای دیگر این طیف، کودکان نوپایی هستند از شیر گاو بدشان می‌آید. به هر حال، شیر گاو بافت، طعم و حتی دمایی متفاوت از شیر مادر یا شیر خشک دارد. والدین کودکانی که تمایلی به خوردن شیر ندارند می‌توانند در ابتدا شیر کامل را با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کنند و آن را به کودکشان بدهند. به عنوان مثال، یک پیمانه شیر کامل و سه پیمانه از شیری که به طور معمول می‌خورد، یعنی شیر مادر یا شیر خشکش را با هم مخلوط کنید تا برایش خوش‌طعم‌تر باشد و سپس به تدریج مقدار شیر گاو را بیشتر کنید و در نهایت به شکل کامل جایگزین کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط