رشد حرکتی کودک: پرتاب کردن و گرفتن

رشد حرکتی کودک: پرتاب کردن و گرفتن

پرتاب کردن اشیای مختلف و گرفتن آنها یکی از مهارت‌های حرکتی ظریف بچه‌هاست که با گذشت زمان رشد می‌کند و تکامل می‌یابد. در این مطلب می‌توانید با این مهارت و راهکارهایی برای تشویق کودک به استفاده از این مهارت حرکتی‌اش آشنا شوید.

مهارت پرتاب کردن و گرفتن اشیا

فرزند شما گرفتن اشیا را مدت‌ها قبل، یعنی زمانی بین سه تا هفت ماهگی‌اش یاد گرفته است، اما هماهنگی کامل تمام دست که به او امکان می‌دهد توپی را به سمت چیزی یا شخصی بغلتاند یا پرتاب کند، معمولاً در فاصلۀ بین ۱۸ ماهگی تا سه سالگی به دست می‌آید.

همچنین لازم است بدانید این مهارت به مرور تکمیل و آموخته می‌شود و اصطلاحاً یک مهارت تدریجی است، یعنی کودک شما با قل دادن توپ روی زمین شروع می‌کند، سپس به جهاندن توپ و پرتابش به سمت پایین می‌رسد تا در نهایت پرتاب کامل توپ به سمت بالا را یاد بگیرد.

راهکارهای تشویق مهارت پرتاب کردن و گرفتن اشیا در کودک

اول از همه، شاید بهتر باشد تا مدتی تمام وسایل شکستنی را از داخل خانه جمع کنید تا از بروز حوادث مختلف پیشگیری کنید؛ هیچ چیز یا مورد غیرضروری‌ای، ارزش آن را ندارد که مانعی برای لذت بردن کودکانمان از دنیای ساده و شاد بچگی باشد. همان‌طور که گفتیم، پرتاب کردن و گرفتن، مهارتی پیش‌رونده و تدریجی است، بنابراین بهتر است با روش‌های زیر به کودکتان برای رشد این مهارتش کمک کنید:

  • اگر کودکتان زیر دو سال است، با بازی‌هایی شامل غلتاندن توپ روی زمین شروع کنید که ساده‌تر و همچنین کمتر ترس‌آور هستند، چون گاهی چیزی که به آرامی به سمت پاهای کودک می‌رود ممکن است کمتر از چیزی که به سمت صورت یا بدن او حرکت می‌کند، برایش تهدیدآمیز و ترسناک باشد.
  • توپ‌هایی با اندازه‌های مختلف برای پرتاب کردن،‌ گرفتن و غلتاندن تهیه کنید تا هماهنگی چشم‌ها با دست و چابکی کودکتان را افزایش دهید. این کار همچنین باعث می‌شود که کودک به جای پرت کردن بیشتر چیزها از توپ استفاده کند و کار شما هم ساده‌تر شود.
  • شما و کودک؛ دونفری، یا همراه همسرتان؛ سه‌نفری، در فاصله‌ای مناسب از هم بنشینید، سپس توپی سبک و کوچک را آرام به سمت دست‌های باز هم پرتاب کنید، بگیریدش و به سمت دیگری بیندازید و این بازی را با خنده و شادی همراه کنید.
  • توپ‌های نرم و اسفنجی یا یک کیسه‌ٔ پر از لوبیا که درش را مجم بسته‌اید و مثلاً قرار است برای پرتاب داخل یک سطل یا سبد پارچه‌ای از آن استفاده کنید، برای بازی‌های توی خانه گزینه‌های مناسبی هستند.
  • شما همچنین می‌توانید یک بازی بولینگ خانگی با وسایل دم‌دستی توی خانه ترتیب بدهید و این بازی را به کودک معرفی کنید؛ قول می‌دهیم از دیدن کارهایی که کودکتان با کشف این بازی انجام می‌دهد لذت ببرید!
  • سبدهای پارچه‌ای یا پلاستیکی بی‌خطری را در محل بازی کودکتان بگذارید تا بتواند توپ‌هایش را توی سبد پرتاب کند. همچنین می‌توانید با چسباندن یک تکه کاغذ رنگی به سبد، از تشخیص کودکتان برای پرت کردن توپ‌های هم‌رنگ کاغذ، درون سبدش شگفت‌زده شوید؛ اما کودک را مجبور نکنید رنگ‌ها را به زور یاد بگیرد و بگذارید فقط بازی کند.
  • یک حلقهٔ پلاستیکی یا اسفنجی نرم را در فاصلهٔ کوتاهی از زمین نصب کنید و بازی ساده‌شدهٔ بسکتبال با توپ‌های کوچک و سبک را به او یاد بدهید.

کودکان نوپا معمولاً «دست‌ ترجیحی» خودشان، یعنی ترجیح دست راست یا چپ را در طول سال دوم زندگی‌شان نشان می‌دهند، پس شما می‌توانید گوش به زنگ دیدن نشانه‌های راست دستی یا چپ دستی او باشید. اما در این زمینه تفاوت زیادی بین کودکان وجود دارد، بنابراین اگر کودکتان هنوز یک دستش را به دیگری ترجیح نمی‌دهد نگران هم نباشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید