چطور رفتار خوب پشت تلفن را به کودکتان یاد بدهید

چطور رفتار خوب پشت تلفن را به کودکتان یاد بدهید

آموزش رفتار مناسب پشت تلفن به کودکان یک فرایند است و کلید آن هم تمرین کردن با نظارت شماست. در این مطلب با چند نکته برای این‌که بدانید چگونه می‌توانید رفتار خوب پشت تلفن را به فرزند خود یاد بدهید آشنا شوید.

آموزش رفتار خوب پشت تلفن به کودک

ابتدا برای فرزندتان توضیح دهید که می‌خواهید وقتی تلفن را برمی‌دارد چه بگوید: «الو» یا مثلاً «بله؟» توضیح دهید که اگر کسی پشت تلفن شما را خواست چه بگوید: «لطفاً گوشی رو نگه دارید، من می‌رم مامان رو صدا بزنم.» و این‌که اگر در دسترس نباشید چه چیزی باید بگوید: «مامان الان نمی‌تونه بیاد پای تلفن. می‌تونید بعداً تماس بگیرید؟» همچنین مهم است که به او بیاموزید وقتی والدین حضور ندارند، به غریبه‌ها نگوید.

اگر موبایل دارید، می‌توانید از طریق خط ثابت با کودک خود تماس بگیرید و تمرین کنید یا بازی وانمودی صحبت تلفنی را با هم اجرا کنید و چند جلسه بیشتر طول نمی‌کشد تا کودکتان به آن عادت کند.

این آموزش را می‌توان با بچه‌های سه تا پنج ساله شروع کرد، هرچند بچه‌های سه ساله هنوز حتی متوجه تلفن نمی‌شوند اما تا چند سال دیگر اگر مادرشان در دسترس نباشد، آنها می‌توانند با مادربزرگ خود صحبت کنند و پیام او را بنویسند.

یادمان باشد از فرزندان خود نخواهیم که به تماس گیرنده‌ها دروغ بگویند. مثلاً این‌که وقتی همان‌جا ایستاده‌ایم بگویند: «مامان الان خونه نیست». احتمال این‌که بگویند: «مامان نمی‌خواد با شما صحبت کنه» بسیار بیشتر از آن است که با دروغ شما همکاری کنند. فقط از کودکتان بخواهید که بگوید نمی‌توانید به تلفن پاسخ دهید و بعداً تماس می‌گیرید.

ارتباط سن کودک و جواب دادن به تلفن

چهار سالگی

تا چهار سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • به تلفن جواب دهند.
  • یک مکالمهٔ تلفنی کوتاه داشته باشند.
  • به تماس‌گیرنده‌ای که می‌خواهد با شخص دیگری صحبت کند بگویند: «الان صداش می‌زنم» و همین کار را بکنند.

شش سالگی

تا شش سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • یادشان بماند که بگویند شخص مورد نظر نمی‌تواند در آن لحظه پای تلفن بیاید، به جای این‌که بگویند آن شخص در خانه نیست یا مایل به صحبت نیست؛ البته اگر این کار را به او آموزش داده‌اید!

هشت سالگی

تا هشت سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • یک پیام تلفنی ساده، از جمله نام و شماره تلفن تماس‌گیرنده را بنویسند.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط