آموزش کلمات مؤدبانه به کودکان: سلام و خداحافظی، تشکر و عذرخواهی

آموزش کلمات مؤدبانه به کودکان: سلام و خداحافظی، تشکر و عذرخواهی

کودکی که سلام کردن و خداحافظی کردن را آموخته است یا گفتن «لطفاً» و تشکر کردن را بلد باشد، باعث شگفتی و تحسین دیگران می‌شود. اما اگر بچه‌ٔ شما غالباً این ظرافت‌ها را فراموش می‌کند، شاید باید به دنبال راه‌هایی برای ترغیب او به گفتن این کلمات دلپذیر باشید. در این مطلب با این موضوع که بیاموزید چگونه سلام و خداحافظی کردن، گفتن «لطفاً»، «ممنونم»، عذرخواهی کردن و دیگر کلمات مؤدبانه را به کودک خود یاد بدهیم آشنا شوید.

آموزش سلام کردن و خداحافظی به کودک

کارشناسان توصیه می‌کنند از رویکرد «خب حالا باید چی بگی؟»، برای یاد دادن کلمات مؤدبانه به بچه‌ها، یعنی رویکردی که بیشتر والدین خود ما در گذشته خیلی دوست داشتند استفاده نکنید.

اگر نمی‌خواهید بچه‌ای داشته باشید که هنگام بازگشتتان به خانه حتی سرش را برای سلام گفتن بلند نمی‌کند، بهترین رویکرد نشان دادن یک سرمشق و الگوی خوب است. اگر همیشه به خانواده سلام کنید و از آنها خداحافظی کنید، بچه‌هایتان از حدود دو سالگی شروع به تقلید از عادت‌های شما می‌کنند. مثلاً وقتی مادر به خانه می‌آید، پدر می‌تواند او را ببوسد و خوشامد صمیمانه‌ای بگوید: «سلام! روزت چطور بود؟» و وقتی پدر در حال بیرون رفتن از در است، مادر و بچه‌ها می‌توانند او را بغل کنند یا بگویند: «روز خوبی داشته باشی بابا» نکته این است که الگو بودن و تکرار برای آوزش سلام و خداحافظی راهی کافی و مناسب است و نیازی به تذکرهای پیاپی به کودک در این مورد نیست.

یاد دادن لطفاً و ممنونم به کودک

«لطفاً» و «ممنونم» کلمات دیگری هستند که برخی والدین آرزوی شنیدنشان را از کودکشان دارند. وقتی از فرزندتان می‌خواهید سر میز شام ​​بیاید، عبارت‌های مؤدبانه‌ای را که دوست دارید استفاده کند، بگویید. مثلاً بگویید: «امید، لطفاً بیا سر میز». وقتی شاد و بانشاط ظاهر شد، به او بگویید: «ممنونم که انقدر سریع اومدی». الگوسازی شما به او کمک می‌کند تا این عادت را از شما بیاموزد، و وقتی «لطفاً» را از او می‌شنوید، به خاطر آن تحسینش کنید.

گفتن «ممنونم» کمی کندتر از گفتن «لطفاً» اتفاق می‌افتد، اما به‌طورکلی کودک شما در چهار یا پنج سالگی شروع به استفاده از آن می‌کند. خوب است که با ملایمت به او یادآوری کنید مردم بیشتر خواسته‌های او را برآورده می‌کنند اگر مؤدبانه درخواست کند و سپاسگزار باشد و این‌که وقتی از مردم به خاطر کاری که انجام داده‌اند قدردانی می‌شود، احساس خوبی پیدا می‌کنند.

آموزش متأسفم و ببخشید گفتن به کودک

کلمه‌های مهم و مفید دیگر «متأسفم» یا «ببخشید» است. والدین اغلب از این کلمه بیش از حد استفاده می‌کنند. والدین خجالت‌زده از اشتباه فرزندشان، او را در گرماگرم لحظه‌ٔ ارتکاب خطا وادار به عذرخواهی می‌کنند. آموزش همدلی بسیار بسیار مهم‌تر از واداشتن كودک به تکرار طوطی‌وار كلمه‌های توخالی است.

نباید فقط گفتن متأسفم را از فرزندتان مطالبه کنید. بلکه ابتدا توضیح دهید که چرا کاری که انجام داده اشتباه بوده است. مثلاً بگویید: «ببین اون پسری که ماشینش رو گرفتی چقدر ناراحته؟» سپس به او نشان دهید که چگونه آن را جبران کند و بگویید: «باید ماشینش رو بهش بدیم و یه دستمال کاغذی براش بیاریم تا اشک‌هاش رو پاک کنه».

با دوستانتان به اشتراک بگذارید