نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک

نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک

وقتی کودکتان به شش ماهگی رسید و شروع به خوردن مواد غذایی کمکی علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک کرد، لازم است با برخی نکات در رابطه با چگونگی نگهداری از غذای کودکان آشنا باشید، هرچند خیلی بهتر است اگر هر روز غذای فرزندتان را تازه آماده کنید و به او بدهید. در این مطلب می‌توانی با برخی نکات در این زمینه آشنا شوید.

زمان مصرف و انقضای غذا

شیشه‌های غذای آمادۀ کودک که حاوی ماهی، گوشت یا تخم‌مرغ هستند معمولاً در یخچال تا ۲۴ ساعت تازه می‌ماند. غذاهایی که مواد تشکیل‌دهندۀ آنها فقط سبزیجات و میوه است نیز می‌تواند تا دو یا سه روز مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است برچسب بسته‌بندی محصول را به خوبی بررسی کنید، زیرا گاهی نکاتی مهم دربارهٔ اینکه غذا پس از باز شدن تا چند روز قابل استفاده خواهد بود روی بسته‌بندی نوشته شده است.

فریز کردن غذا

برای حفظ کیفیت غذا می‌توانید غذایی را که آماده کرده‌اید حداکثر تا یک ماه فریز کنید اما توجه داشته باشید که این کار می‌تواند غلظت غذا را تغییر دهد. برای فریز کردن غذاهای آماده نیز لازم است به بسته‌بندی روی محصول دقت کنید. غذاهای مایع‌مانند و مایعات نیز پس از انجماد منبسط می‌شوند پس برای منجمد کردن آن،‌ ظرفی انتخاب کنید که مقداری از حجم مایع بزرگ‌تر باشد.

ظروف مناسب نگهداری غذا

بهتر است به جای اینکه مستقیماً از ظرف حاوی تمام مواد غذایی به کودک غذا دهید، مقداری از آن را در بشقاب یا کاسه بریزید و از این ظرف کوچک‌تر استفاده کنید. اگر پس از تمام شدن محتویات ظرف کوچک، کودک باز نیاز به غذا داشت از یک قاشق تمیز برای ریختن مقداری دیگر استفاده کنید. زیرا بزاق کودک می‌تواند باعث رشد باکتری در غذا شود و آن را آلوده کند. وقتی غذادهی تمام شد، محتویات باقی‌مانده در کاسه یا بشقاب را نیز دور بریزید.

باقی ماندن غذا در دمای اتاق

غذایی را که برای کودک آماده کرده‌اید یا هر نوع غذا و خوراکی دیگری نباید بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق باقی بماند. در صورت باقی ‌ماندن غذا در فضای اتاق لازم است آن را دور بریزید و از دادنش به فرزندتان خودداری کنید.

گرم کردن غذای کودک با آب گرم

اگرچه بعضی از کودکان مشکلی با خوردن غذای گرم‌نشده ندارند اما بهتر است غذای کودکتان را گرم کنید. یک روش گرم کردن غذای کودک این است که ظرف غذای کودک را برای چند ثانیه در یک قابلمه یا ظرف بزرگ‌تر پر از آب داغ قرار دهید و بگذارید به خوبی گرم شود.

گرم کردن غذای کودک در مایکروویو

ایمن‌تر است که غذای کودک را روی اجاق گرم کنید اما اشکالی ندارد که با رعایت مواردی برای این کار از مایکروویو هم استفاده کنید. به عنوان مثال، دقت کنید که در استفاده از مایکروویو ممکن است همۀ نقاط غذا به یک اندازه گرم نشود و بعضی نقاط آن داغ‌تر شود، بنابراین بعد از گرم کردن حتماً آن را هم بزنید و کمی از آن را برای فهمیدن میزان داغ بودنش امتحان کنید.

همچنین بهتر است برای گرم کردن غذا در مایکروویو، از ظروف مخصوص برای این کار استفاده کنید و روی غذا را با یک درپوش مخصوص گرم‌ کردن غذا در مایکروویو بپوشانید تا با گرم شدن به دیواره‌های مایکروویو پاشیده نشود.

غذای کودکان را درون مایکروویو فقط برای چند ثانیه گرم کنید و لازم نیست که یک یا دو دقیقهٔ کامل مثل دیگر مواد غذایی بزرگسالان گرم شود. سپس بگذارید برای نزدیک یک دقیقه سرد شود و دوباره تأکید می‌شود آن را خوب هم بزنید. قبل از دادن غذا به کودک نیز بهتر است بررسی کنید که دمای غذا بالاتر از دمای اتاق نباشد

با دوستانتان به اشتراک بگذارید