راهکارهایی برای ایجاد پیوند بین والدین و کودک پنج تا هشت سال

راهکارهایی برای ایجاد پیوند بین والدین و کودک پنج تا هشت سال

کوچولوی شما دیگر چندان هم کوچک نیست. او به زودی وارد دبستان می‌شود یا شاید تا حالا وارد شده و محیط اجتماعی بزرگ‌تری را در جامعه‌ تجربه کرده باشد. این سال‌ها و روزها، زمان خاصی است و کودکتان در آن نیاز به حمایت بیشتر و مراقبت صحیح و فداکارانهٔ شما دارد که لازمهٔ آن داشتن شناخت درستی از کودک و جلب اعتماد کامل او به شماست. در این مطلب می‌توانید با برخی از روش‌ها و پیشنهادها برای ایجاد پیوندی محکم با یک کودک پنج تا هشت سال آشنا شوید.

علایق خود را با کودکتان تقسیم کنید

این زمان و سال‌های پیش رو وقت خوبی است تا چیزها و کارهایی را که بیش از همه دوست دارید، بیشتر نیز انجام دهید و با فرزندتان آنها را به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال اگر طبیعت‌گردی را دوست دارید، می‌توانید با هم به سفر کوتاه یک روزه‌ای بروید یا جایی امن در حومهٔ شهرتان چادر بزنید. همین‌طور می‌توانید مسیرهای راهپیمایی خوب در طبیعت نزدیک محل زندگی‌تان پیدا کنید که با توانایی کودکتان تناسب داشته باشد یا خیلی ساده و دلچسب با هم به دوچرخه‌سواری بروید. همچنین می‌توانید به تماشای مسابقات ورزشی نیز بروید تا کودکتان را با لذت هوادار یک تیم بودن آشنا کنید.

اگر گوش کردن به موسیقی زنده یا تئاتر را دوست دارید، بهتر است بلیت یک کنسرت شاد یا نمایشی مخصوص کودکان را بگیرید و به دیدن آنها بروید، ولی مراقب بی‌حوصله شدن فرزندتان نیز باشید و در صورت این اتفاق سعی کنید بین اجرا بیرون بیایید.

با هم یک فیلم بسازید

با موبایل یا دوربینی ساده یک فیلم مستند یا واقعی به بازیگری کودکتان بسازید. در این فیلم، فرزندتان می‌تواند طبق سلیقهٔ خودش یک آشپز، یک طراح داخلی، یک بازیگر یا ورزشکار باشد. او می‌تواند هر کاری از تزیین کردن شیرینی‌ها تا پرتاب دیسک؛ که در چنین زمانی یک بشقاب یک‌بارمصرف است، را در این فیلم به نمایش بگذارد.

شما یا دیگر اعضای خانواده هم می‌توانید به عنوان راوی فیلم یا دستیار در آن حضور داشته باشید و با هم برداشت‌های مختلف فیلمتان را مرور کنید و شاید برداشت‌های بهتر را با دیگر دوستان نیز اشتراک بگذارید و فراموش نکنید که برداشت‌های خراب‌شده را هم به عنوان سوتی‌هایی خودمانی برای دوران نوجوانی‌اش نگاه دارید.

روز فیلم یا عکس دیدن داشته باشید

فیلم‌هایی را که از دوران گذشته با همسرتان دارید یا به تازگی خودتان گرفته‌اید بیرون بیاورید و با هم تماشا کنید. همچنین می‌توانید آلبوم عکس‌های دوران شیرخوارگی او را نشانش دهید. بچه‌ها اغلب مجذوب دیدن‌ خود کوچک‌ترشان به ویژه در دورهٔ کودکی می‌شوند.

اگر فیلم‌ها یا عکس‌های کودکی خودتان یا همسرتان را دارید، آنها را نیز به فرزندتان نشان دهید و به نوبت تعریف کنید که در این فیلم‌ها یا عکس‌ها چه اتفاقی افتاده است. گوش کردن و داستان‌گویی مهارت‌های مهمی هستند که کودکتان باید یاد بگیرد و این خاطرات مشترک می‌تواند میراثی شفاهی و سینه به سینه برای خانوادهٔ شما ایجاد کند، یعنی همان کاری که شاید مادر یا مادربزرگ شما سال‌ها پیش برای خودتان انجام داد.

پشت یک پیشخان با هم چیزی بخورید

یکی از راه‌هایی که با آن کودکتان احساس بزرگ شدن خواهد کرد این است که با شما پشت پیشخان یک رستوران یا کافه بنشیند و چیزی بخورد. البته لازم است کافه‌هایی را انتخاب کنید که سیگار کشیدن در آنها ممنوع است و غذایشان نیز سالم و تمیز است.

نشستن روی چهارپایه و لذت بردن از یک بستنی یا غذای سالم، وقتی معنای خاصی پیدا می‌کند که دونفره باشد یعنی مثلاً گاهی بدون دیگر خواهر و برادرها. این کار می‌تواند خیلی ساده به نوعی از تربیت در خانوادهٔ شما تبدیل شود که در سال‌های نوجوانی و بعد از آن هم ادامه پیدا کند، به خصوص سال‌هایی که در آن کودک شما دیگر بزرگ شده و ممکن است صحبت کردن در حالت پهلو به پهلو و گفتن برخی موارد برایتان راحت‌تر از نشستن در حالت رو در رو باشد.

اگر هم رفتن به کافه را سخت می‌بینید، می‌توانید خودتان گاهی پشت کانتر آشپزخانه یا هر جای دیگری از خانه، محلی شبیه یک کافهٔ کوچک بسازید و بستنی و غذا را در آنجا سرو کنید و دو نفری با هم حرف‌های مهم بزنید.

همه چیز را خیلی سریع حل نکنید

هرچند تناقض‌آمیز است اما بخشی از راهکار بزرگ کردن یک کودک شاد این است که اجازه دهید کودکتان گاهی ناراحتی و ناشادی را هم تجربه کند. مشکلات و سختی‌ها می‌تواند فرصتی برای نوع متفاوتی از پیوند و دلبستگی بین شما و کودکتان فراهم می‌کند.

پس بهتر است با همدلی به فرزندتان گوش دهید و به او کمک کنید احساساتش را شناسایی و نام‌گذاری کند اما سعی نکنید مشکلاتش را بلافاصله حل کنید، بلکه به او اجازه دهید که مشکلاتش را بیان کند و با این آگاهی که شما پشتیبانش هستید خودش بیشتر آنها را حل کند. این کار، شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند و به او کمک خواهد کرد تا مهارت‌هایی مثل انعطاف‌پذیری را برای مشکلات سخت‌تر در آینده پیدا کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط