چاشنی‌های مجاز و غیرمجاز

چاشنی‌های مجاز و غیرمجاز

جغرافیای محل زندگی و سبک زندگی، تفاوت‌هایی را در شیوۀ پخت غذاها و استفاده از چاشنی‌ها ایجاد می‌کند. چاشنی‌ها شامل ادویه‌ها و سبزی‌های طعم‌دهنده به غذاست که در شهرهای مختلف ایران متفاوت است. در این مطلب با چاشنی‌های نامناسب و غیرمجاز و همچنین برخی از ادویه‌های مناسب و نحوۀ مصرف آنها در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

چاشنی‌هایی نیازمند رعایت احتیاط

چاشنی‌ها و سبزی‌ها راز خوشمزگی غذاهای ایرانی است، اما در زمان بارداری باید در مورد مصرف آنها بیشتر دقت کنیم. مصرف زیاد برخی از چاشنی‌ها و سبزی‌ها در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای شما و جنین شود. بهتر است هنگام بارداری در خصوص چاشنی‌های مضر از پزشک خود سؤال کنید و مطمئن شوید غذایی که مصرف می‌کنید، هیچ خطری برای شما و جنین در دوران بارداری ایجاد نمی‌کند. مصرف کم چاشنی‌ها و سبزی‌ها در غذا معمولاً خطری ایجاد نمی‌کند، اما باید توجه داشت که استفاده از روغن یا دم‌نوش آنها ممکن است خطرهای جدی برای سلامت شما و جنینتان ایجاد کند. برخی از چاشنی‌هایی که در دوران بارداری لازم است در مصرف آنها دقت شود در زیر آمده است:

دارچین: دارچین یکی از ادویه‌های محبوب است که به ‌صورت چوب دارچین یا روغن دارچین استفاده می‌شود. اگرچه دارچین خواص زیادی دارد اما در دوران بارداری برای استفاده از آن باید دقت بیشتری کرد، زیرا مصرف زیاد دارچین در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش انقباضات رحم شود. در صورت شدت این انقباضات احتمال زایمان زودرس یا سقط جنین وجود خواهد داشت. اگر پیش از بارداری مقدار زیادی دارچین مصرف می‌کردید، بهتر است در دوران بارداری مقدار مصرف آن را کاهش دهید. مصرف دارچین به صورت قرص دارچین و دم‌نوش نیز در دوران بارداری ممنوع است.

زرشک: زرشک حاوی بربرین است. این ماده می‌تواند از طریق خون و جفت به جنین منتقل شود و مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که زنان در دوران بارداری از مصرف زیاد زرشک خودداری کنند. مصرف آب زرشک نیز در دوران بارداری ممنوع است.

زعفران: در دوران بارداری از مصرف زیاد زعفران پرهیز کنید. اگر قبل از بارداری از زعفران در غذاها استفاده می‌کردید و در دوران بارداری نیز اصرار به استفاده از آن دارید، می‌توانید مصرف کم آن را ادامه دهید. اما توجه داشته باشید که از زعفران به ‌عنوان دم‌نوش استفاده نکنید و مصرف زعفران در غذا را نیز به صورت کنترل‌شده و کم ادامه دهید. استفاده از زعفران ممکن است انقباضات رحم و سقط جنین را به دنبال داشته باشد. به زنان باردار توصیه می‌شود تا حد امکان زعفران مصرف نکنند.

آویشن: آویشن هم به ‌صورت ادویه و هم به ‌صورت دم‌نوش استفاده می‌شود. مصرف مقدار کم آن در غذا به عنوان ادویه مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما مصرف مقدار زیادی پودر آویشن روی غذا و همچنین مصرف آن به صورت دم‌نوش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

ترخون: ترخون از سبزی‌هایی است که به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود. مصرف کم ترخون در زنان باردار مانعی ندارد اما باید توجه کرد که این سبزی نباید به ‌عنوان دارو، دم‌نوش یا به میزان زیاد در کنار غذا و در سبزی خوردن استفاده شود. ترخون به علت خاصیتی که در رقیق کردن خون دارد، ممکن است مشکلاتی را در دوران بارداری برای شما به وجود آورد.

جعفری: استفاده از جعفری به عنوان طعم‌دهنده در غذاها مجاز است، اما استفادۀ آن به عنوان سبزی در کنار غذا توصیه نمی‌شود. استفادۀ بیش ‌از اندازۀ جعفری باعث افزایش احتمال سقط جنین و خونریزی می‌شود و مصرف زیاد آن در سه ‌ماهه اول بارداری، خطر وجود نقص‌های هنگام تولد را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است در سه ماهۀ اول جعفری را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا مقدار آن را خیلی کم کنید.

پونه: پونه از خانواده نعنا است و یک سبزی طعم‌دهنده است. پونه در زنان باعث شروع عادت ماهانه می‌شود. به همین دلیل در زنان باردار می‌تواند خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد. مصرف پونه در غذا، در کنار غذا یا به صورت قرص و دم‌نوش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

زیره: در برخی از شهرهای ایران از زیره برای طعم دادن به غذاهایی مثل پلو و نان استفاده می‌شود. زیره برای نفخ و مشکلات گوارشی خیلی مؤثر است. مصرف زیره در غذا به مقدار کم مشکلی ندارد، اما مصرف زیره به صورت روغن یا نوشیدنی که کاربرد درمانی دارد در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

چاشنی‌های مجاز

در مورد تأثیر چاشنی‌ها در دوران بارداری اطلاعات موثقی موجود نیست و گاهی به ‌درستی نمی‌توان فهمید که چاشنی‌ها چه تأثیری ممکن است بر روند یک بارداری سالم بگذارد. پس اگر بخواهید با احتیاط عمل کنید، بهتر است که مصرف ادویه‌ها را کم یا متوقف کنید. البته مشورت با پزشکتان می‌تواند نگرانی شما را در مورد این ادویه‌ها برطرف سازد.مصرف این چاشنی‌ها در دوران بارداری مانعی ندارد. اما در هر حال زنان باردار باید از مصرف خودسرانۀ این چاشنی‌ها و ادویه‌ها به ‌صورت دارو پرهیز کنند. باید توجه داشت که گیاهان یا ادویه‌هایی که در نظر عموم مفید است، بیش ‌از اندازه مصرف نشود. در خصوص مصرف این گیاهان و چاشنی‌ها به شایعه‌ها و عقاید دیگران عمل نکنید و قبل از مصرف، از نداشتن سابقۀ حساسیت یا مشکل شناخته‌شده‌ای برای بارداری مطمئن شوید.

چاشنی‌هایی مثل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل سفید، ریحان و سیر اگر به ‌صورت طعم‌دهنده و به مقدار کم در غذا استفاده شود، در دوران بارداری مشکلی ایجاد نخواهد کرد. نمک از چاشنی‌هایی است که وجود مقدار مناسبی از آن در غذاها نه ‌تنها اشکالی ندارد، بلکه لازم است. بدن باید روزانه مقدار مشخصی سدیم جذب کند که بخشی از آن از نمک تأمین می‌شود. فراموش نکنید حتماً از نمک یددار تصفیه‌شده استفاده کنید. توجه کنید که میزان نمک مصرفی خود را افزایش ندهید، زیرا مصرف بیش ‌از اندازۀ نمک در دوران بارداری باعث افزایش فشار خون، ورم کردن قسمت‌های مختلف بدن و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط