بی‌خوابی ناشی از اضطراب و نگرانی

بی‌خوابی ناشی از اضطراب و نگرانی

احساس اضطراب در مورد سلامت کودکتان و مسئولیتی که شما به زودی به عنوان یک مادر خواهید داشت از مواردی است که یک خواب خوب شبانه را خراب می‌کند. با همۀ اینها اگر اضطراب شما به شکل منظم خوابتان را مختل می‌کند، زمان پیدا کردن یک راه‌حل مناسب برای برطرف کردن آن است. در این مطلب با نکته‌هایی برای برطرف کردن این اضطراب آشنا خواهید شد.

روش‌های بهبود بی‌خوابی

اگر اضطراب و نگرانی در مورد سلامت کودک و مسئولیت‌های بعد از تولد او باعث فکر و خیال و اختلال در خواب راحت شما شده، بهتر است به دنبال راه‌هایی برای کاهش آن و بهبود خواب خود باشید. رعایت موارد زیر می‌تواند به شما در داشتن یک خواب راحت و کنار آمدن با اضطراب و نگرانی کمک کند:

  • ترس خود را با همسرتان در میان بگذارید. این امکان وجود دارد که هر دو نفر شما دارای نگرانی‌های مشابهی باشید. با صحبت کردن واضح و بی‌پروا در مورد اضطرابتان ممکن است از میزان آن کم شود و به شما در داشتن احساس خوب و در نتیجه خواب بهتر کمک کند.
  • روی حمایت دوستان یا اعضای خانواده و سایر بستگان حساب کنید. مادران بارداری که در جمع دوستان و نزدیکان شما هستند، می‌توانند از دیگر افرادا حمایت‌کنندۀ شما باشند، زیرا آنها نیزاحتمالاً از نگرانی‌هایی شبیه به شما رنج می‌برند.
  • موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر به شدت مضطرب هستید یا دلیل خاصی برای نگرانی در مورد سلامتی نوزاد خود دارید، پزشک شما ممکن است یک سونوگرافی برای ارزیابی کودکتان انجام دهد. اگرچه سونوگرافی نمی‌تواند هر مشکل نهفته‌ای را شناسایی کند، اما ممکن است برای شما دیدن حتی یک طرح کلی از کودک در حال رشدتان موجب آرامش باشد.
  • محیطی آرامش‌‌بخش برای خواب ایجاد کنید. در رختخواب تلویزیون تماشا نکنید یا آخرین اخبار را نخوانید و قبل از خواب ورزش نکنید. در عوض با چیزهایی که به شما آرامش می‌دهد، خود را برای خواب آماده کنید مثل خواندن مطالب امیدبخش، یک حمام یا یک فنجان شیر گرم. سعی کنید خودتان را با فرزند سالمتان، خوشحال تصور کنید.

اگر اضطراب همچنان شما را آزار می‌دهد، ممکن است بخواهید به دنبال مشاورۀ حرفه‌ای باشید. از پزشکتان برای ارجاع به مشاور، راهنمایی بخواهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط