مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران

شیر مادر بهترین غذا برای کودک است، ولی مزایای شیردهی فقط مربوط به نوزادان نیست و شامل خود مادران نیز می‌شود. به توصیۀ کارشناسان، در صورت وجود نداشتن هیچ مشکلی در بدن مادر، لازم است در شش ماه اول زندگی نوزاد، او را با شیر خودتان تغذیه کنید. اما اگر هر مقدار از شیر خودتان را حداقل تا یک سالگی به نوزاد بدهید، برای هر دو نفر شما بسیار مفید خواهد بود. در این مطلب می‌توانید با مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران آشنا شوید.

مزایای مهم شیردهی برای مادر

همۀ ما در مورد نکات سودمند شیر مادر برای نوزاد شنیده‌ایم، اما شیردهی مزایای شناخته‌شده و ناشناختۀ زیادی نیز برای مادران دارد. برخی از این مزایا که تاکنون مورد تحقیق قرار گرفته شامل موارد زیر است:

کاهش سطح استرس مادر

بسیاری از مادارن می‌گویند هنگام شیردهی احساس آرامش می‌کنند. دلیلش این است که شیردهی باعث ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود و مطالعات متعدد نشان داده است که اکسی‌توسین، احساس مادرانه و احساس آرامش را بیشتر می‌کند. برخی پژوهش‌ها نیز نشان داده است وقتی از زنانی که مقادیر بالایی اکسی‌توسین در بدن خود داشتند، خواسته شد که در مورد یک مشکل اضطراب‌آور شخصی صحبت کنند، فشار خون آنها نسبت به زنان غیرشیرده کمتر بود که این یکی دیگر از نشانه‌های کاهش استرس در مادران شیرده است.

کاهش خونریزی

اکسی‌توسین منتشرشده در حین شیردهی کمک می‌کند که رحم مادران پس از زایمان منقبض شود. منقبض شدن رحم نیز باعث کاهش خونریزی پس از زایمان و برگشت سریع‌تر رحم به وضعیت پیش از بارداری خواهد شد.

کاهش خطر ابتلا به افسردگی در مادر

بر اساس پژوهش‌های جدید و به‌روز دنیا، زنانی که شیر خودشان را به نوزاد نمی‌دهند یا شیردهی را زود متوقف کرده‌اند، ریسک و احتمال بالاتری برای ابتلا به افسردگی پس از زایمان دارند. همچنین اگر شما تحت درمان افسردگی پس از زایمان هستید، باز هم می‌توانید به کودک خود شیر بدهید. پزشکتان می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های بی‌خطری برای درمان افسردگی خود در حین شیردهی پیدا کنید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان

پژوهش‌های متعدد نشان داده است هرچه شیردهی بیشتر انجام شود، از زنان در برابر سرطان سینه و تخمدان بیشتر محافظت می‌شود. به نظر می‌رسد شیردهی به مدت حداقل یک سال بیشترین اثر محفاظتی را در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه داشته باشد. چگونگی تأثیرگذاری شیردهی کاملاً روشن نیست، اما ممکن است مربوط به تغییرات ساختاری در بافت سینه به علت شیردهی و این واقعیت باشد که شیردهی میزان استروژن تولیدشده در بدن شما را سرکوب می‌کند. پژوهشگران معتقدند که اثر شیردهی در سرطان تخمدان نیز ممکن است با سرکوب استروژن مرتبط باشد.

تغذیه با شیر مادر یک کار غریزی و طبیعی است، اما این لزوماً به معنای آن نیست که کار آسانی خواهد بود. اگر در این مورد نیاز به کمک و پشتیبانی دارید، می‌توانید در مورد روش‌های شیردهی و اصول شیردهی به نوزاد مطالعه و تحقیق کنید و خیلی بهتر است اگر نظر پزشک خود را نیز در این زمینه‌ها جویا شوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط