رشد فیزیکی کودک ۲۳ ماهه

رشد فیزیکی کودک ۲۳ ماهه

کودک شما حالا در ماه ۲۳ زندگی‌اش قرار دارد و چیزی تا روز تولدش نمانده است. در این مطلب می‌توانید با تازه‌های رشد جسمی این ماه آشنا شوید.

لباس پوشیدن و برهنه شدن

کودک نوپای شما با نزدیک شدن به دومین سالگرد تولدش احتمالاً می‌تواند لباس‌های خود را دربیاورد، کاری که شاید از ماه‌ها قبل هم انجام داده است و برخی از لباس‌هایش را مجدداً بپوشد. تی‌شرت‌ها، کاپشن‌های گشاد و لباس‌های زیپ‌دار راحت‌ترین لباس‌ها برای پوشیدن و درآوردن هستند.

علاقه‌ٔ او به لباس و لباس پوشاندن به خودش ممکن است به لباس‌بازی نیز کشیده شود. کلاه‌ها و شال‌هایی دم دست داشته باشید تا بتواند با آنها تمرین لباس پوشیدن کند و بگذارید برای تفریح خودش را بارها در حوله‌های حمام بپیچد.

در زمینه‌ٔ تحولات دیگر، فرزندتان احتمالاً آن‌قدر روی پاهایش مطمئن است که می‌تواند از کمر خم شود و چیزی را از روی زمین بردارد و دیگر نیازی به چمباتمه زدن ندارد. او سعی خواهد کرد روی نوک انگشتانش بایستد و ممکن است در پریدن درجا ، یعنی وقتی همزمان هر دو پایش از زمین جدا شود، کاملاً ماهر شده باشد و البته باید مراقب باشید، چون او مصمم است تا بدون هیچ گونه کمکی از سمت شما، از پله‌ها بالا و پایین برود.

اما کارهایی که شما می‌توانید به عنوان کمک انجام دهید چیست؟ برای کمک به کودکتان در یادگیری نحوهٔ لباس پوشیدن، برایش لباس‌هایی بخرید که دکمه، چسب یا قزن‌های کمی داشته باشد یا اصلاً نداشته باشد. کودک نوپا با شلوارهای کمرکش‌دار، تاپ‌های جلوبسته و کفش‌های چسبی راحت‌تر از دیگر لباس‌ها خواهد بود. اگر کشوهای فرزندتان را با این لباس‌هایی که پوشیدنشان راحت است پر کنید، دعواهای صبحگاهی را به حداقل می‌رسانید. همچنین مدل‌ها و انواع جدید، مثلاً لباسی با یک دکمهٔ معمولی یا یک دکمهٔ فشاری بزرگ را یکی‌یکی به او معرفی کنید.

معماها و تصاویر

در ۲۳ ماهگی، کودک نوپا ممکن است توانایی ذهنی و مهارت‌های حرکتی ظریف برای تکمیل یک پازل جورچین مشتکل از سه تا شش قطعه را داشته باشد. همچنین ممکن است بتواند علاوه بر خطوط عمودی و افقی، دایره هم بکشد اما هنوز انتظار دیدن دایره‌ٔ متقارن را نداشته باشید. ببینید آیا می‌تواند با شش لگو یا بیشتر، یک برج بسازد یا آیا به اندازه‌ٔ کافی هماهنگی و تبحر حرکتی دارد که مهره‌های یک اسباب‌بازی را در هم قفل کند یا مهره‌های چوبی بزرگ را نخ کند؟

به کودک فرصت‌هایی برای بهبود حرکات دست و انگشتانش بدهید. مثلاً با برداشتن و ریختن شن ساحل با یک قاشقک، ریختن آب در لیوان، ورز دادن خمیر بازی یا حتی خمیر نان؛ اگر دوست دارید با هم آشپزی کنید. مدادشمعی و رنگ نقاشی را همیشه در دسترسش بگذارید و بگذارید شما را در حال نوشتن و نقاشی کردن ببیند. سپس تماشا کنید که چطور سعی می‌کند از شما تقلید کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط