چرا بچه‌های من شب‌ها زود می‌خوابند

چرا بچه‌های من شب‌ها زود می‌خوابند

کودک شما زود می‌خوابد یا دیر؟ خود شما چطور؟ فکر می‌کنید زمان خواب کودکتان درست است؟ آیا فرزند شما شب‌ها دیر می‌خوابد؟ وقتی بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند چه؟ در این مطلب با زمان خواب منظم بچه‌های یکی از شما مادران عزیز، حتی در تابستان و زمان تعطیلات آشنا شوید.

خواب خوب بچه‌های من

وقتی تعطیلات تابستانی شروع می‌شود و مدرسه از برنامه‌ٔ زندگی حذف می‌شود، من رسماً به آن مادر تبدیل می‌شوم! آن مادری که بچه‌هایش را در حالی که خورشید هنوز در آسمان است، می‌خواباند. آن مادری که دعوت به مهمانی‌ها را رد می‌کند. آن مادری که به فیلم‌های سینمایی نه می‌گوید. من آن مادر هستم و هیچ پشیمانی‌ و دریغی هم ندارم.

همین چند روز پیش در یک گردش در هوای آزاد بودیم. ساعت داشت به 6:30 عصر نزدیک می‌شد و این خطرناک بود. عذر خودم و بچه‌هایمان را خواستم که با پوزخند و نگاه‌های دیگران مواجه شد. من یک بچه‌ٔ چهار ساله و یک کودک یک ساله دارم. روتین خواب ما لنگر زندگی‌مان است. اگر بچه‌هایم دیر به رختخواب بروند، شروع به مبارزه با خواب می‌کنند. ساعت خوابِ فقط اندکی دیرتر، خیلی زود به ساعت خوابِ بسیار دیروقت تبدیل می‌شود. همه‌ٔ ما می‌دانیم که بچه‌های کوچک صبح‌ها تا دیروقت نمی‌خوابند، بنابراین روز بعد الم‌شنگه پشت الم‌شنگه خواهیم داشت. بنابراین من از خواب بچه‌هایم مانند یک جواهر گرانبها محافظت می‌کنم.

من از این موضوع که بچه‌هایم تا ساعت 7:30 شب هر دو خوابیده‌اند، ناراحت نیستم پس چرا این مسئله دیگران را آزار می‌دهد؟ اهمیتی نمی‌دهم که زود از مهمانی یا برنامهٔ دورهمی برگردیم، چون بچه‌هایم واقعاً به خوابشان احتیاج دارند.

یک سال تابستان فکر کردم که بگذارم ساعت خواب پسرم 8 شب باشد و به خودم اطمینان دادم که فقط برای این تابستان است. هنگامی که پاییز شروع شد ماه‌ها طول کشید تا روال خوابش دوباره اصلاح شود، ولی امسال دیگر حاضر نیستم این ریسک را بکنم.

بچه‌های کوچک با توجه به سنشان به خواب زیادی احتیاج دارند. مطالعات نشان داده است که تعداد بیشماری از مشکلات خواب را می‌توان با خواب زودتر برطرف کرد. ساعت خواب دیروقت نیز با رفتارهای مختل‌کننده و به‌طورکلی داشتن خواب کمتر همراه است.

ساعت خواب زودهنگام بچه‌هایم برای سلامت روان خودم نیز بسیار مهم است. من و شوهرم شب‌ها به آن ساعت‌های خاموشی برای انجام کارهایی که بزرگسالان نرمال انجام می‌دهند، نیاز داریم، یعنی تماشای سریال، گفت‌وگوهای بدون وقفه، خندیدن به چیزهایی که طی روز دیده‌ایم و تماشای سریال‌ و البته خواندن کتاب‌های بیشتر.

من مطمئنم که وقتی بچه‌هایم بزرگ‌تر می‌شوند، در زمان خواب خود انعطاف بیشتری خواهند داشت. اما فعلاً خوشحالم و بچه‌ها هم خوشحالند.

جدول زمانی خواب کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط