سرگرمی‌های آشپزخانه‌ای برای کودکان

سرگرمی‌های آشپزخانه‌ای برای کودکان

این موضوع که به فرزندتان اجازه دهید وقتی در حال آماده کردن غذایی که در حال پختنش هستید، از تبلت یا نمایشگر دیگری استفاده کند وسوسه‌انگیز است، اما اگر ترجیح می‌دهید به دستگاه‌های دیجیتال متوسل نشوید، در این مطلب با جایگزین‌های جذابی که می‌توانید هنگام انجام کار در آشپزخانه یا پختن غذا آنها را همراه کودکتان امتحان کنید آشنا شوید.

قدرت بازی وانمودی

سعی کنید با کودک خود یک بازی وانمودی انجام دهید. بازی وانمودی نه تنها به کودک فرصتی برای استفاده از تخیل خود می‌دهد، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که بازی وانمودی انجام می‌دهند نسبت به سایر کودکان شادترند. برخی از بازی‌های وانمودی در حین پخات غذا با کودکان اینهاست:

رستوران‌بازی کنید

وانمود کنید که در رستوران محبوب فرزندتان هستید. بگذارید فرزندتان میز و صندلی‌هایی را برای عروسک‌هایش بچیند. بعد بپرسید که او و دوستانش چه غذایی سفارش خواهند داد؟

تصور کنید به پیک‌نیک می‌روید

یک پتو پهن کنید و از کودک بپرسید چه نوع غذایی را در سبد پیک‌نیک خود می‌گذارد. برای پیک‌نیک کجا خواهد رفت؟ هوای آنجا چگونه است و کدام عروسک‌ها یا دوستانش را می‌خواعد با خودش ببرد؟ یک‌سری وسیلهٔ بی‌خطر برای بازی و تصور بودن در پیک‌نیک هم به او بدهید و خلاقیتش را تشویق کنید.

آشپزبازی کنید

شاید فرزند شما هم دوست داشته باشد کمی آشپزی کند. یک میز کوچک برای سرآشپز کوچک خود در گوشه‌ای از آشپزخانه فراهم کنید و چند ظرف آشپزی شامل قابلمهٔ کوچک، تختهٔ برش، قاشق‌های چوبی و برخی از مواد غذایی را که برای پخت شام استفاده می‌کنید، روی آن بچینید.

فکر خوبی است که ظرف یا قابلمه‌ای همیشگی را پر از وسایل آشپری ایمن برای کودکان آماده داشته باشید تا بتوانید هر وقت لازم شد، سریع آن را بیرون بیاورید. حالا کودک می‌تواند از شما تقلید کند و وانمود کند که در حال پختن شام است.

اگر کودک در اتاقش آشپزخانهٔ اسباب‌بازی دارد، می‌توانید آن را به آشپزخانه منتقل کنید تا بتوانید کنار هم آشپزی کنید.

داستان سر هم کنید

حضور فرزندتان در آشپزخانه کنار شما فرصت بسیار خوبی برای داستان گفتن برای یکدیگر است. سعی کنید از وسایل آشپزخانه برای الهام گرفتن استفاده کنید. برای مثال، شاید سبزیجاتی که به آن کاسهٔ سالاد بزرگ اضافه می‌کنید، در واقع مواد تشکیل‌دهندهٔ یک معجون جادویی باشند یا شاید دستگاه غذاساز مواد را به چیز جذاب و شگفت‌انگیز دیگری تبدیل کند.

قصه‌گویی به کودکان کمک می‌کند افکار خود را نظم دهند و واژگان جدیدی بیاموزند. همچنین، برقراری ارتباط با شما عزت نفس آنها را افزایش می‌دهد. همچنین فرزندتان از شنیدن داستانی که شخصیت اصلی آن شباهت زیادی به او دارد لذت خواهد برد.

سرگرم شدن با فعالیت دست‌ها

برای سرگرمی‌های لمسی، وسایلی آماده کنید که این دستان کوچک را مشغول نگه دارد. برخی از این سرگرمی‌ها شامل موارد زیر است:

سرگرمی‌های قیفی

به کودک خود دو ظرف پلاستیکی و مقداری لوبیا، پاستای خشک کوچک یا برنج بدهید. یک قیف و قاشق بیاورید و به او نشان دهید که چگونه غذای خشک را در ظروف مختلف بریزد.

اما حتماً مراقب او باشید، چون برخی از کودکان خردسال ممکن است سعی کنند اشیای کوچکی را وارد بینی یا گوش خود کنند و ممکن است در گوش و بینی‌شان گیر کند.

یار آشپزخانه

به جای این‌که سعی کنید در حین تهیهٔ غذا حواس کودکتان را پرت کنید، وقتی عجله ندارید از او کمک بگیرید. احتمالاً فرزندتان از کمک کردن و داشتن نقشی در تهیۀ غذا خوشحال خواهد شد.

کارهای ساده‌ای برای فرزندتان پیدا کنید، مانند شستن سبزیجات، خرد کردن برگ‌های کاهو با دست برای سالاد، هم زدن و حتی اندازه‌گیری مواد غذایی با کمک شما. همچنین ممکن است از بریدن پنیر یا نان به شکل مکعبی و با یک چاقوی پلاستیکی لذت ببرد.

همچنین می‌توانید بگذارید فرزندتان در پخت پیتزا کمک کند. خمیر پیتزای آماده را بخرید یا خودتان درست کنیدو بگذارید کودک آن را با غلتک صاف کند یا با نان پیتزای آماده شروع کنید. سپس یک کاسه سس گوجه‌فرنگی به او بدهید تا روی آن بمالد. کودکتان حتماً خوشحال می‌شود که پیتزا را با موادی مانند پنیر رنده‌شده، زیتون و تکه‌های گوجه‌فرنگی و فلفل تزئین کند.

پس از پختن پیتزا، به تغییراتی که در ظاهر مواد تشکیل‌دهنده ایجاد شده است اشاره کنید. مثلاً برایش بگویید که پنیر ذوب می‌شود، قارچ‌ها کوچک‌تر و رنگ‌ها تیره‌تر می‌شوند.

تفکیک‌بازی

دسته‌ای از اشیا و مواد مختلف مثل میوه‌ها، پاستای شکلی، قاشق چنگال، ظروف پخت و پز و لیوان‌های پلاستیکی را روی میز بگذارید و از کودک بخواهید آنها را به گروه‌هایی تقسیم کند. در حینی که روی کار تمرکز می‌کند، دربارهٔ آن اشیا با او صحبت کنید و مثلاً بپرسید چه رنگی هستند؟ یا برای چه کاری مناسبند؟

فرزند شما نه تنها با اشیای روزمره سرگرم خواهد شد، بلکه چیزهایی نیز در مورد آنها یاد خواهد گرفت.

خمیربازی

مقداری از خمیری را که برای پختن شیرینی یا غذای دیگری درست کرده‌اید، همراه یک وردنهٔ پلاستیکی کوچک، کاترهای شیرینی و یک چاقوی پلاستیکی روی میز بگذارید. کودک را تشویق کنید تا خمیر را باز کند و «کوکی‌ها» را برش دهد، یا خمیر را به شکل غذا دربیاورد.

کابینت‌‌گردی

یک کابینت باز که حاوی ابزار آشپزخانه ایمن برای کودکان مانند کاسه‌های پلاستیکی، پیمانه‌های اندازه‌گیری، قاشق چنگال و قابلمه‌ها است، می‌تواند کودک خردسال را در حین آشپزی شما مشغول نگه دارد. به فرزندتان اجازه دهید آزادانه در آن کابینت کاوش کند.

او احتمالاً خود را با نواختن ماهیتابه‌ها مانند طبل، ردیف کردن پیمانه‌ها یا تلاش برای تقلید از شما سرگرم می‌کند. 

نکته‌ای در مورد ایمنی کار با کودک در آشپزخانه

وقتی مشغول کار در آشپزخانه همراه بچه‌ها هستید، ماهیتابه‌های داغ، چاقوهای تیز و سایر ابزارهای بالقوه خطرناک را دور از دسترس قرار دهید و مراقب باشید که آشپزخانهٔ شما بع قدر کافی کودک‌ایمن باشد. بهتر است فضایی برای بازی کودک ایجاد کنید که جدا از محل کار شما و دور از اجاق گاز و فر باشد.

مطلب راهنمای ایمن‌سازی آشپزخانه را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط