زرد زخم در کودکان چیست و چرا ایجاد می شود؟

زرد زخم در کودکان چیست و چرا ایجاد می شود؟

زرد زخم در کودکان یک عفونت پوستی شایع است که بیشتر از همه کودکان خردسال را درگیر می‌کند. باکتری‌هایی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک گروه آ‌ عفونتی ایجاد می‌کنند که می‌تواند منجر به زخم‌ها و تاول‌های خارش‌دار شود. درمان زرد زخم شامل آنتی بیوتیک است و ظرف چند روز پس از درمان حال کودک باید بهتر شود. در این مطلب با زرد زخم در کودکان و شیوه درمان آن آشنا می‌شوید.

زرد زخم در کودکان چیست؟

زردزخم یا ایمپتیگو یک ضایعه پوستی در کودکان است که خارش‌دار و گاهی دردناک است. وقتی پوست کودک دچار بریدگی یا خراشی می‌شود که شکافی در پوست ایجاد می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند وارد شوند و باعث عفونت باکتریایی شوند. اما زرد زخم می‌تواند پوست را حتی اگر شکافی نداشته باشد، عفونی کند.

زرد زخم در کودکان بیشتر در ماه‌های گرمتر سال و زمانی که کودکان بیرون از خانه هستند اتفاق می‌افتد. به طور معمول، اولین نشانه‌های آن زخم و تاول در دهان و بینی کودک است. این تاول‌ها می‌توانند روی پوست سر، خط رویش مو، پاها و دست‌های کودک نیز ظاهر شوند.

زردزخم در کودکان چیست

انواع زرد زخم در کودکان

چند نوع زرد زخم وجود دارد، از جمله غیر بلوز، بلوز و اکتیما.

زردزخم غیر بلوز

غیر بولوز به معنای زرد زخم در مراحل اولیه است. این رایج‌ترین نوع زرد زخم در کودکان است و مراحل آن عبارت‌اند از:

  1. بروز یک یا چند زخم خارش‌دار که به سرعت باز می‌شوند.
  2. قرمزی و تحریک پوست در محل باز زخم‌ها 
  3. غدد متورم نزدیک زخم‌ها
  4. ایجاد پوسته‌های عسلی رنگ روی زخم‌ها، اما بهبود پوست بدون ایجاد اسکار 

زردزخم بلوز

زرد زخم بلوز نوع نادرتری از عفونت پوستی است و در شیرخواران شایع‌تر است. بیش از 90 درصد موارد این نوع زرد زخم در کودکان زیر 2 سال بروز می‌کند. مراحل این عفونت عبارت‌اند از:

  • تاول‌های بزرگ و پر از مایعی روی پوست کودک ایجاد می‌شود، اما پوست اطراف آنها قرمز نمی‌شود.
  • تاول‌ها شفاف و شل شده و سپس باز می‌شوند.
  • زخم‌های پوسته‌داری روی پوست کودک ایجاد می‌شود و پوست بدون ایجاد اسکار بهبود می‌یابد.

انواع زرد زخم

زرد زخم اکتیما

زرد زخم درمان نشده می‌تواند به اکتیما تبدیل شود. اکتیما نوع جدی‌تری از عفونت پوستی است و به قسمت عمیق‌تری از پوست کودک نفوذ می‌کند. مراحل این نوع زرد زخم در کودکان معمولاً به این ترتیب است:

  1. تاول‌های دردناکی روی پوست کودک ایجاد می‌شود که به زخم‌های عمیق و باز تبدیل می‌شوند.
  2. پوسته‌های ضخیمی روی پوست کودک ایجاد می‌شود و اغلب پوست اطراف آنها قرمز می‌شود.
  3. پس از بهبودی، ممکن است جای زخم ایجاد شود زیرا عفونت به بخش عمیق‌تر پوست رفته است.

آیا بزرگسالان هم به زرد زخم مبتلا می‌شوند؟

بزرگسالان نیز می‌توانند به زردزخم مبتلا شوند. در بزرگسالان، این بیماری ممکن است پس از یک مشکل پوستی دیگر رخ دهد. گاهی نیز زرد زخم بزرگسالان پس از سرماخوردگی یا ویروس دیگری ایجاد می‌شود. در شرایط زیر ریسک بیشتری برای ابتلا به آن دارید:

  • زندگی در محلی با تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های معتدل 
  • ابتلا به عفونت گال 
  • شرکت در ورزش‌های تماسی که در آنها برش و خراش پوستی زیاد اتفاق می‌افتد.
  • زندگی در تماس نزدیک با دیگران

ابتلا به زرد زخم

تفاوت زرد زخم در کودکان و تبخال

زرد زخم و تبخال هر دو عفونت‌های پوستی شایعی هستند که باعث ایجاد تاول می‌شوند. تبخال معمولاً در اطراف دهان ایجاد می‌شود و از تاول‌های کوچک تشکیل شده است. زردزخم در کودکان می‌تواند در اطراف دهان و همچنین در سایر قسمت‌های صورت و بدن بروز کند و تاول‌های بزرگتری ایجاد می‌کند. زرد زخم توسط یک باکتری ایجاد می‌شود، در حالی که تبخال نشانه‌ای از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است.

تفاوت زرد زخم در کودکان با اگزمای تاول‌دار

زرد زخم و اگزمای تاول‌دار هر دو بیماری‌های پوستی شایع هستند. زرد زخم نوعی عفونت پوستی است، در حالی که اگزما نوعی درماتیت یا التهاب پوست است. زرد زخم باعث ایجاد زخم‌ها و تاول‌هایی عسلی‌رنگ می‌شود. اگزمای تاول دار گاهی باعث ایجاد تاول‌هایی با مایع شفاف یا کاهی‌رنگ می‌شود. تاول‌ها ممکن است بنفش یا قرمز باشند و می‌توانند همراه با ترشح مایع باشد. 

علائم زرد زخم در کودکان از چه زمانی شروع می‌شود؟

به طور معمول، وقتی باکتری پوست کودک را آلوده می‌کند، علائم زرد زخم در عرض سه روز ایجاد می‌شود. ایمپتیگو در صورت از اطراف دهان و بینی شروع می‌شود. با این حال، روی پوست سر یا خط رویش مو نیز ممکن است ظاهر شود.

ظاهر زرد زخم در کودکان به چه شکلی است؟

زرد زخم شامل تاول‌ها، بثورات و سایر زخم‌ها یا ضایعه‌های پوستی است. این بیماری ویژگی‌های زیر را دارد:

  • تاول‌های زرد زخم در کودکان ممکن است پر از چرک شده و به راحتی بترکند. مایع آنها ممکن است زرد یا مایل به قهوه‌ای باشد و ممکن است به بیرون نشت کند و پوسته‌ای را تشکیل دهد.
  • ضایعات پوستی می‌تواند گسترش یابد و باعث قرمزی و تحریک پوست شود.
  • ممکن است ضایعات پوستی روی لب‌ها، بینی، گوش‌ها، دست‌ها و پاهای کودک ظاهر شود. بثورات می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن او نیز سرایت کنند.
  • ممکن است غدد لنفاوی در نزدیکی ناحیه عفونی متورم شود.

اگر شما یا فرزندتان مبتلا به زرد زخم ناشی از باکتری استافیلوکوکوس هستید، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • پوست مایل به قرمز اطراف تاول‌های قرمز، پر از مایع یا پر از چرک که بعداً کدر می‌شوند.
  • تاول‌هایی که به راحتی باز می‌شوند و ترشح می‌کنند.
  • نواحی تحریک شده و براقی که پوسته زرد مایل به قهوه‌ای روی آنها ایجاد می‌شود.

ظاهر زرد زخم

علت زرد زخم در کودکان

عوامل ایجاد زردزخم در کودکان شامل انواع خاصی از باکتری‌ها است که منجر به عفونت می‌شود. باکتری‌ها معمولاً از طریق بریدگی، خراش، بثورات پوستی یا نیش حشرات وارد پوست کودک می‌شوند. آنها پس از ورود به پوست به رشد خود ادامه می‌دهند. این می‌تواند منجر به التهاب و عفونت در لایه‌های بالای پوست کودک شود.

همچنین ممکن است کودک با خاراندن چیزی خارش‌دار مانند آبله مرغان یا اگزما، به زرد زخم مبتلا شود. وقتی کودک خود را می‌خاراند شکاف‌هایی در پوست ایجاد شده که ورود باکتری‌ها را آسان می‌کند. زرد زخم در کودکان ممکن است بدون هیچ گونه پارگی پوستی نیز رخ دهد. به جای شکاف پوستی ممکن است یک بیماری پوستی دیگر مانند شپش سر، گال در کودکان و اگزما باعث این ضایعه پوستی شود. بزرگسالان می‌توانند از طریق مشکلاتی مثل عفونت‌های خالکوبی نیز به زرد زخم مبتلا شوند.

علت زرد زخم در کودکان

آیا زرد زخم در کودکان مسری است؟

زرد زخم در کودکان بسیار مسری است. بیشتر افراد از طریق تماس مستقیم پوست با پوست به آن مبتلا می‌شوند. در صورت تماس با زخم، مخاط یا ترشحات بینی فرد دچار زرد زخم می‌توان به آن مبتلا شد. کودکان و ورزشکاران، از جمله بازیکنان فوتبال و کشتی‌گیران، اغلب از این طریق دچار زرد زخم می‌شوند. همچنین اگر از وسایل شخصی مشترک با شخص مبتلا مانند حوله، لباس یا سایر وسایل شخصی استفاده کنید می‌توانید دچار زرد زخم شوید.

زردزخم در کودکان تا چه مدت قابل انتقال است؟

بدون درمان، زرد زخم در کودکان می‌تواند برای هفته‌ها مسری باشد. پس از شروع درمان، این بیماری تا زمانی که شرایط زیر اتفاق بیفتد واگیردار است:

  • بثورات ناپدید شوند.
  • دلمه‌ها بریزند.
  • حداقل دو روز آنتی بیوتیک مصرف شده باشد.

عوارض زرد زخم در کودکان چیست؟

عوارض ثانویه ناشی از زرد زخم در کودکان نادر است. سویه‌های خاصی از باکتری‌های استرپتوکوکی که باعث ایجاد زرد زخم می‌شوند می‌توانند باعث گلومرولونفریت نیز بشوند. این بیماری التهابی کلیه می‌تواند باعث فشار خون بالا و خون در ادرار یا هماچوری شود. سایر عوارض زرد زخم شامل موارد زیر است:

  • گسترش بثورات به لایه‌های عمیق‌تر پوست
  • گسترش عفونت باکتریایی به سایر قسمت‌های بدن
  • آسیب دائمی پوست و یا ماندن جای زخم

عوارض زردزخم در کودکان

زرد زخم در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک زرد زخم را بر اساس ظاهر زخم‌های کودک تشخیص می‌دهد. او ممکن است برای کشت پوست در آزمایشگاه یک نمونه از پوست بردارد. این کار به پزشک کمک می‌کند تا آنتی‌بیوتیک مناسب را برای فرزندتان تعیین کند.

درمان زرد زخم در کودکان

درمان زرد زخم شامل آنتی بیوتیک است. پزشک می‌تواند آنتی بیوتیک‌های موضعی را برای اعمال مستقیم روی پوست کودک تجویز کند. اگر زخم‌ها ناحیه وسیعی از پوست یا چند قسمت بدن کودک را پوشانده باشد، درمان‌ زردزخم در کودکان ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک خوراکی نیز باشد.

برای عفونت‌های پوستی جزئی که گسترش نیافته‌اند، می‌توانید ناحیه مورد نظر را با کرم یا پماد آنتی‌بیوتیک بدون نسخه که حاوی باسیتراسین است، درمان کنید. سپس یک باند نچسب را روی آن ناحیه قرار دهید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود. مراقبت از پوست می‌تواند به رفع سریعتر عفونت زرد زخم در کودکان کمک کند. اقدامات مراقبتی که می‌توانید برای خلاص شدن سریع از عفونت زرد زخم انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • بدون مالش، به نواحی آلوده پوست آب گرم و صابون بزنید تا پوسته‌ها با ملایمت جدا شود.
  • آنتی بیوتیک تجویز شده را به شیوه‌ای که پزشکتان توصیه کرده استفاده کنید.
  • روی ناحیه عفونی بانداژ بگذارید. این کار به بهبودی کمک کرده و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.

درمان زردزخم

آیا زرد زخم در کودکان خود به خود از بین می‌رود؟

زرد زخم ممکن است ظرف چند هفته خود به خود از بین برود. با این وجود، پزشکان درمان آن را به چند دلیل توصیه می‌کنند:

  • خطر ابتلا به عوارض را کاهش می‌دهد.
  • خطر سرایت عفونت به دیگران را کاهش می‌دهد.
  • بدون درمان، عفونت می‌تواند به عمق پوست رفته و احتمالاً باعث ایجاد زخم یا تاول‌های جدید شود.

آیا می‌توان از زرد زخم در کودکان پیشگیری کرد؟

بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت زرد زخم در کودکان عبارتند از:

  • دست‌های کودک را تمیز نگه دارید: دست‌ها را مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست از یک ضد عفونی‌کننده الکلی استفاده کنید.
  • بهداشت را رعایت کنید: ناخن‌های فرزندتان را مرتب کوتاه کنید تا از خراشیدن پوست جلوگیری شود. روزانه یا چند روز یکبار حمام کنید، به خصوص اگر شما یا فرزندتان اگزما یا پوست حساسی دارید.
  • از خاراندن اجتناب کنید: بریدگی‌ها یا زخم‌ها را نخراشید. اگر کودکتان بریدگی، خراش یا زخمی داشت، مانع از خراشیدن آن شوید.
  • زخم‌ها را تمیز کنید: بریدگی‌ها، خراش‌ها و جراحات را با آب و صابون تمیز کنید. سپس کرم یا پماد آنتی بیوتیک روی زخم بگذارید.
  • ملحفه‌ها را تمیز نگه دارید: لباس‌های زیر، حوله‌ها و ملحفه‌ها را با آب داغ بشویید.

پیشگیری از زرد زخم

زردزخم در کودکان چقدر طول می‌کشد؟

با شروع درمان، زرد زخم  در کودکان معمولاً بعد از 48 ساعت مسری نیست. ممکن است بهبود کامل زخم‌ها مدتی طول بکشد، اما زرد زخم به ندرت جای زخمی باقی می‌گذارد. بدون درمان، این ضایعه پوستی ممکن است طی چند هفته خود به خود برطرف شود. اما خطر بیشتری برای ایجاد عوارض وجود دارد و ممکن است زخم‌ها و تاول‌های جدیدی ایجاد کند. توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند زرد زخم را درمان کنند، اما این عارضه می‌تواند به خصوص در کودکان خردسال عود کند. کودکان به طور خاص مستعد خاراندن و جدا کردن دلمه‌ها هستند و این کار آنها را در معرض خطر عفونت مجدد قرار می‌دهد. با این وجود، اکثر کودکان پس از درمان بدون هیچ عارضه‌ای بهبود می‌یابند.

زرد زخم چقد طول می کشد

چه زمانی کودک مبتلا به زرد زخم می‌تواند به مدرسه بازگردد؟

زرد زخم در کودکان بسیار مسری است. کودک باید تا 48 ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک در خانه بماند و به مدرسه نرود. بزرگسالان نیازی به ماندن در خانه ندارند، اما باید از تماس با افراد دیگر اجتناب کنند و روی زخم‌ها و تاول‌های خود را بپوشانند.

مراقبت از کودک مبتلا به زردزخم

اگر پزشک شما یا فرزندتان را مبتلا به زردزخم تشخیص داده است، این نکات درمانی می‌تواند کمک کند:

  • روی زخم‌ها را بپوشانید: زخم‌ها را بانداژ کنید یا لباس آستین بلند و شلوار به کودک بپوشانید.
  • تمام داروها را مصرف کنید: برای جلوگیری از عفونت مجدد، مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویز شده برای کودک را تا زمانی که پزشک گفته ادامه دهید.
  • تمیز بمانید: پوست کودک را چند بار در روز با استفاده از صابون آنتی باکتریال با ملایمت بشویید. این باعث جدا شدن پوسته‌ها و ترشحات می‌شود.
  • از دست زدن به زخم‌ها و تاول‌ها خودداری کنید: اگر کودک زخم‌ها را لمس کرد، دست‌ها و ناحیه قرار گرفته در معرض آن را با آب و صابون بشویید.
  • کودکان را از بقیه جدا کنید: اگر کودکتان مبتلا به زرد زخم است، حداقل تا 48 ساعت اول درمان، او را از سایر کودکان دور نگه دارید. کودک مبتلا نباید به مدرسه یا مهدکودک برود.
  • از وان آب گرم و استخر اجتناب کنید: در صورت تماس دیگران با پوست، لباس شنا یا حوله کودک، زرد زخم ممکن به آنها سرایت کند.

مراقبت از کودک مبتلا به زردزخم

زرد زخم در کودکان یک بیماری پوستی شایع است که معمولاً کودکان خردسال را درگیر می‌کند. ایمپتیگو بسیار مسری است، بنابراین باید کودکتان را تا زمانی که حداقل دو روز آنتی بیوتیک مصرف نکرده است در خانه نگه دارید. آنتی بیوتیک زخم‌های پوستی را از بین می‌برد. برای جلوگیری از این عارضه پوستی، بهداشت را رعایت کنید و هر گونه بریدگی یا خراش پوست را تمیز کرده و بپوشانید تا عفونتی ایجاد نشود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

زرد زخم حدود 10 درصد از بیماری‌های پوستی در کودکان را تشکیل می‌دهد.

خیر، استرس باعث ایجاد زرد زخم نمی‌شود. با این وجود، استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. با سیستم ایمنی ضعیف، باکتری‌ها راحت‌تر بدن را آلوده می‌کنند و مبارزه با آنها برای بدنتان سخت‌تر است.

استفاده از کرم آنتی بیوتیک، سریع‌تر از بین می‌رود. پزشکان این کرم‌ها را برای کمک به از بین رفتن سریع علائم و جلوگیری از گسترش عفونت توصیه می‌کنند. بنابراین، هر چه زودتر درمان شوید، بهتر است.

باکتری‌هایی که باعث زرد زخم می‌شوند می‌توانند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها روی سطوح خشک زندگی کنند.

مقاله مرتبط