جدول زمانی رشد بند ناف جنین: از شکل‌گیری تا بریدن بند ناف

کودک شما همیشه نافش را به عنوان یادگاری کوچکی از زمانی که به شما متصل بوده است، با خود حمل خواهد کرد. در این مطلب با همه چیز در مورد شکل‌گیری و رشد بند ناف جنین، بریدن بند ناف، پیچیدن بند ناف دور گردن جنین و خیلی چیزهای دیگر دربارهٔ این یادگاری قشنگ آشنا شوید.

بند ناف

در دوران بارداری، بند ناف طناب نجاتی است که جفت را به کودکتان متصل می‌کند. جفت اندام پنکیک‌شکلی متصل به رحم است که مواد مغذی حیاتی را از بدن شما به بدن کودک می‌رساند و مواد زائد تولیدشده را از آن دور می‌کند.

بند ناف به شکل عجیبی ضخیم و محکم است و طول آن به طور معمول حدود ۵۰ سانت و قطرش ۲/۵ سانتی‌متر است. جفت حاوی سه رگ خونی است. یک رگ که مواد مغذی و خون غنی از اکسیژن را از سیستم گردش خون شما به جنین منتقل می‌کند و دو رگ که مواد زائد و خون کم‌اکسیژن را به شما برمی‌گرداند. کلیه‌های شما مواد زائد جنین و خودتان را برای دفع پردازش می‌کند و ریه‌های شما خون را مجدداَ با اکسیژن پر می‌کنند.

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

آیا اگر زن بارداری دست‌هایش را بالای سر ببرد، بند ناف دور گردن جنین می‌پیچد؟ چند بار این سؤال را شنیده‌اید؟ باید بدانید که این یک باور غلط است. حقیقت این است که بدن شما در حین بارداری به هر شکلی که حرکت کند یا قرار بگیرد، حتی اگر روی سر خود بایستید، روی بند ناف تأثیری نخواهد گذاشت.

در هر صورت، پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین لزوماً نگران‌کننده نیست. بسیاری از نوزادان با بند نافی که دور گردنشان پیچیده شده است متولد می‌شوند و معمولاً فقط یک لحظه طول می‌کشد تا پزشک آن را در حین زایمان باز کند.

بریدن بند ناف

بلافاصله پس از زایمان نوزاد، زمان بستن و قطع بند ناف فرا رسیده است. ابتدا، پزشک از دو گیره‌ٔ مخصوص برای بستن بند ناف، معمولاً در دو مکان به فاصله‌ٔ ۲/۵ سانتی‌متر از یکدیگر، استفاده می‌کند. بریدن بند ناف ضخیم و طناب‌‌مانند کمی تلاش می‌خواهد، اما جای نگرانی نیست، چون هیچ عصبی در بند ناف وجود ندارد، بنابراین این کار برای نوزاد و شما دردی ندارد.

پس از قطع بند ناف، تکه‌ٔ کوچکی از بند ناف باقی می‌ماند. این قطعه بافت سرانجام خشک می‌شود و طی یک تا سه هفته می‌افتد. تا آن زمان، باید آن را تمیز و خشک نگه دارید.

تأخیر در بریدن بند ناف

به طور سنتی، پزشکان تقریباً بلافاصله پس از تولد بند ناف کودک را قطع می‌کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که چند دقیقه انتظار برای بریدن بند ناف مزایایی برای سلامت دارد، به خصوص اگر نوزاد شما زودرس متولد شود.

انتظار برای بریدن بند ناف باعث می‌شود که جریان خون موجود در بند ناف همچنان به نوزاد برسد و خطر کم‌خونی و کمبود آهن در دوران شیرخوارگی را کاهش دهد.

ذخیره کردن خون بند ناف

شما هم ممکن است بخواهید خون بند ناف کودک خود را ذخیره کنید. خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی است که می‌تواند به انواع مختلف سلول‌های بدن تبدیل شود و برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله برخی سرطان‌ها و اختلالات خونی مورد استفاده قرار گرفته است.

با پرداخت هزینه‌ای سالانه می‌توانید مقداری از خون بند ناف کودک خود را در یک بانک خصوصی ذخیره کنید تا در آینده توسط او یا سایر اعضای خانواده استفاده شود، یا می‌توانید خون بند ناف کودک خود را به یک بانک دولتی اهدا کنید تا در دسترس هر کسی که به آن نیاز داشته باشد و با گروه خونی فرزندتان مطابقت داشته باشد، قرار بگیرد.

به خاطر داشته باشید که باید قبل از تولد کودکتان در این مورد تصمیم‌گیری کنید تا تمام هماهنگی‌های لازم انجام شود. در مورد ذخیره‌سازی خون بند ناف بیشتر بدانید.

شکل ناف نوزاد

کودک شما همیشه نافش را به عنوان یادگاری کوچکی از زمانی که به شما متصل بوده است، با خود حمل خواهد کرد. همچنین شما هیچ کنترلی بر این‌که آیا او در آخر نافی تورفته یا بیرون‌زده خواهد داشت، ندارید. شکل ظاهری آن به نحوهٔ اتصال بند ناف به شکم کودک در دوران بارداری ارتباط دارد و با رشد کودک می‌تواند به مرور زمان تغییر کند.

عوارض بند ناف

در دوران بارداری و زایمان برخی عارضه‌ها می‌تواند ایجاد شود که بر بند ناف تأثیر می‌گذارند. بیشتر اوقات، آنها به خودی خود برطرف می‌شوند و به کودکتان آسیبی نمی‌رسانند. اما چند مورد از آنها می‌تواند جدی باشد. شایع‌ترین عارضه‌های مرتبط با بند ناف شامل موارد زیر است:

ممکن است بند ناف در حین زایمان به دور گردن کودک بپیچد. این وضعیت که نوکال کورد نامیده می‌شود، در واقع کاملاً شایع است. در بیشتر موارد، به محض این‌که سر نوزاد خارج شد، بند ناف از گردن کودک باز می‌شود و زایمان به طور طبیعی پیش می‌رود. اما اگر بند ناف بسیار محکم شده باشد، ممکن است نیاز باشد که پزشک یا ماما قبل از بیرون آمدن شانه‌های کودک، آن را ببندد و قطع کند.

فشرده شدن بند ناف وقتی ایجاد می‌شود که بند ناف در تنگنا قرار گرفته و باعث قطع اکسیژن‌رسانی به کودک می‌شود. بند ناف ممکن است گره خورده باشد، که می‌تواند در صورت دراز بودن غیرمعمول بند ناف یا فشار آوردن سر کودک به آن در حین زایمان اتفاق بیفتد. فشرده شدن بند ناف معمولاً در حین زایمان با تغییر در ضربان قلب کودک قابل تشخیص است. تکنیکی به نام آمنیو اینفیوژن، که در آن مایعاتی از طریق یک لوله‌ٔ نازک به رحم تزریق می‌شود می‌تواند به برداشتن فشار از بند ناف کمک کند و اجازه دهد زایمان به صورت طبیعی پیش برود.

یک عارضه‌ی جدی‌تر زایمانی، فروافتادگی یا پرولاپس بند ناف نامیده می‌شود که در آن هنگام زایمان سر کودک، بند ناف از واژن خارج می‌شود که می‌تواند جریان خون ارسالی به نوزاد را قطع کند. سزارین اورژانسی معمولاً در چنین مواردی انجام می‌شود.

تعداد بسیار کمی از نوزادان به جای دو سرخرگ، فقط یک سرخرگ ناف دارند. این وضعیت بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند نوزاد در شکم مادر وجود دارد. داشتن تنها یک شریان نافی می‌تواند اندام‌های گوارشی، کلیه‌ها و قلب جنین را دچار مشکل کند. اگر در دوران بارداری دچار این مشکل تشخیص داده شوید، در طول بارداری آزمایش‌های ویژه‌ای برای نظارت بر سلامت جنین خواهید داشت.

کیست‌های بند ناف کیسه‌های حاوی مایعی هستند که در بند ناف تشکیل می‌شوند. یک نوع از آن که کیست واقعی نامیده می‌شود، بی‌ضرر است و اغلب قبل از تولد کودک خود به خود از بین می‌رود. این کیست معمولاً در سونوگرافی سه‌ ماهه‌ٔ اول کشف می‌شود. با این حال، کیست‌هایی که در اواخر بارداری یافت می‌شوند ممکن است نشان‌دهنده‌ٔ یک بیماری ژنتیکی یا مشکل دیگری باشند. اگر این نوع کیست مشاهده شود، پزشک یا مامای شما احتمالاً یک سونوگرافی دقیق و آزمایش ژنتیک را توصیه می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید