چطور انجام تکالیف مدرسه را در کودکتان تشویق کنید

چطور انجام تکالیف مدرسه را در کودکتان تشویق کنید

تکالیف نه تنها فرصتی برای یادگیری فرزندتان است، بلکه فرصتی برای شماست تا در آموزش فرزندتان مشارکت کنید. اگر عادت‌های خوب در ارتباط با انجام تکالیف را در همان کلاس اول به فرزندتان یاد بدهید، او را برای تکالیف کاری چالش برانگیزتر در سال‌های آتی آماده می‌کنید. اگر در طول کلاس اول و دوم، در آموزش عادت‌های خوب در ارتباط با تکالیف سهل‌انگاری کردید، مهم است که از همین حالا شروع کنید تا او را برای تکالیف چالش برانگیزتر آماده کنید. در این مطلب با 13 راهکار را برای ایجاد عادت‌های خوب مشق شب آشنا شوید.

۱. در ابتدای سال با معلم صحبت کنید

در مورد سیاست و روش معلمش در ارتباط با تکالیف سؤال کنید. فرزندتان هر شب باید چقدر وقت بگذارد؟ به ندرت از دانش‌آموزان کلاس اول انتظار می‌رود که بیش از 20 یا 30 دقیقه در شب کار کنند. بچۀ کلاس دومی و کلاس سومی شما هم ممکن است هر شب نیم ساعت یا بیشتر کار خانگی داشته باشد.

بیشتر معلمان موافقند که خیلی بیشتر از این برای دانش‌آموزان دبستانی غیرمنطقی است. سیستم نمره‌دهی او چیست؟ چگونه از تکالیف استفاده می‌کند؟ مثلاً جهت آماده شدن برای درس‌های آینده، جهت تقویت کار انجام‌شده در کلاس، یا برای آزمایش سطح توانایی بچه‌ها؟ پاسخ‌های معلم تعیین می‌کند که شما چقدر باید به فرزندتان کمک کنید.

۲. ساعت مشخصی برای تکالیف درسی تعیین کنید

برخی از بچه‌ها درست بعد از مدرسه، یعنی قبل از این‌که تمرکزشان را از دست بدهند، بهترین عملکرد خود را دارند. برخی بچه‌ها بعد از مدرسه بی‌قرارند و قبل از این‌که بتوانند تمرکز کنند، باید انرژی خود را به طریقی تخلیه کنند. برخی باید ابتدا شام بخورند. زمانی مناسب فرزندتان پیدا کنید و به آن پایبند باشید.

۳. تکالیف را پیگیری کنید

بیشتر دانش‌آموزان کلاس اولی برای منظم بودن به کمک نیاز دارند. برخی از معلم‌ها فهرست تکالیف را همراه کودک به خانه می‌فرستند، اما اگر معلم فرزندتان این کار را نمی‌کند، تقویمی آماده کنید و از معلم بخواهید که تکالیف و موعد انجام آنها را در تقویم بنویسد. پوشه‌ای برای تکالیف در خانه داشته باشید. دفترچه‌ها و پوشه‌هایی برای هر درس داشته باشید و مطمئن شوید که همۀ کاغذها هر شب در جای مناسب قرار داده می‌شود.

۴. به فرزندتان فضایی برای انجام تکالیف بدهید

میز کار یا هر میز دیگری بهترین گزینه است. یک صندلی راحت، یعنی صندلی‌ای که ارتفاع کافی برای نوشتن راحت را داشته باشد و نور کافی فراهم کنید. اگر فضای جداگانه‌ای برای کار دارید، آن را با آثار هنری محبوب فرزندتان تزئین کنید.

در مورد ایجاد فضای خوب برای انجام تکالیف کودک بدانید.

۵. تمام وسایل مورد نیازش را تهیه کنید

دفتر، کتاب، مداد، خودکار، خط‌کش، کاغذ و هر چیز دیگری را که فرزندتان برای انجام هر تکلیف نیاز دارد، فراهم کنید.

وسایل مورد نیاز پیش‌دبستانی را ببینید.

۶. مانیتورها را خاموش کنید

گوشی را کنار بگذارید. تلویزیون را خاموش کنید. رادیو و گیم‌های ویدیویی را هم همین‌طور. سعی کنید در اتاق محل کارش با تلفن صحبت نکنید. به فرزندتان زمان آرام و ساکت کافی برای تمام کردن تکالیفش را بدهید. اگر در ساعت انجام تکالیف، همه‌ٔ اعضای خانواده مشغول خواندن یا نوشتن چیزی باشد فرزندتان احتمالاً عملکرد بهتری داشته باشد.

برخی از کودکان وقتی در پس‌زمینه یک موسیقی ملایم پخش می‌شود، موفق‌تر عمل می‌کنند. به یاد بیاورید که انجام تکالیف برای خودتان چگونه بود؟ اگر بقیه در هال سرگرم تماشای تلویزیون باشند، درس خواندن در اتاق خواب سخت می‌شود.

۷. تکالیف را با هم مرور کنید

قبل از شروع به کار فرزندتان، در مورد تکالیف آن روز صحبت کنید. مطمئن شوید که کودک دستورالعمل‌های انجام آنها را درک می‌کند. برای اطمینان سؤالاتی بپرسید: «قبلاً این کار رو انجام دادی؟»، «همۀ وسایل مورد نیازت رو داری؟»، «مهلت تحویل این تکلیف کِی‌ هست؟»

۸. اگر لازم می‌بینید، کمک کنید

ابتدا با معلمش صحبت کنید و ببینید از نظر او چقدر باید در انجام تکالیف کمک کنید. اگر معلم مطالب جدیدی را در تکالیف خانه می‌گنجاند، شاید از شما بخواهد که به فرزندتان کمک کنید، اما فقط راهنمایی‌هایی به او بکنید، نه این‌که پاسخ‌ها را بدهید. اما اگر از تکالیف صرفاً برای تقویت مطالبی که قبلاً درس داده شده است استفاده می‌کند، امکان دارد بخواهد فرزندتان آنها را به تنهایی انجام دهد. در هر صورت به فرزندتان نشان دهید که به کارهایش علاقه‌مند هستید و بعد از پایان کارش، تکالیف انجام‌شده را ببیند.

۹. از اتمام انجام تکالیف مطمئن شوید

تکالیف انجام شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید کار تمام شده است. اگر هنگام انجام تکالیف فرزندتان در خانه نیستید، وقتی به خانه رسیدید از او بخواهید آنها را به شما نشان دهد و پوشهٔ تکالیف را به طور منظم نگاه کنید. با توجه به درخواست معلم، ممکن است نیازی به تصحیح کار فرزندتان یا بحث دربارهٔ اشتباهاتش نداشته باشید، اما باید از پیشرفت او آگاه باشید و مطمئن شوید که تمام تکالیف به‌موقع انجام می‌شود.

۱۰. تکالیف تصحیح‌شده را ببینید

فرزندتان را عادت بدهید که در هر مرحله تکالیفش را به شما نشان دهد، حتی پس از نمره دادن معلم به آن. در این صورت فرصتی خواهید داشت که تکالیف موفق را تحسین کنید و متوجه خواهید شد که کدام موضوعات برای فرزندتان دشوار است و به چه چیزهایی علاقهٔ بیشتری دارد.

۱۱. در صورت وجود مشکل با معلم تماس بگیرید

اگر تکلیفی خیلی سخت یا خیلی آسان است، یا فرزندتان در تمرکز روی تکلیفی مشکل دارد، به معلم اطلاع دهید و در مورد راه‌های کمک با او مشورت کنید. اگر فرزندتان مرتباً از انجام تکالیف امتناع می‌کند، اگر نمی‌توانید وسایل لازم برای انجام یک تکلیف را فراهم کنید، اگر شما و فرزندتان دستورالعمل‌های معلم را نمی‌فهمید، یا اگر به نظر می‌رسد که تکالیف خیلی زمان‌بر است، باید با معلم صحبت کنید.

۱۲. کار خوب را تحسین کنید

به ویژگی‌های خاصی که در تکلیف انجام‌شده دوست دارید، اشاره کنید. مثلاً گفتن: «دست‌خطت واقعاً مرتبه!»، «برای نوشتن این داستان خیلی خوب از تخیلت استفاده کردی!» ارزش خیلی بیشتری دارد تا گفتن جملۀ ساده و تکراری «کارت خوبه».

یک تکلیف خوب را قاب یا لمینت کنید یا به دیوار آویزان کنید. این کار به فرزندتان نشان می‌دهد که تکالیف مهم هستند و تمجید منظم باعث تقویت اعتماد به نفس او می‌شود.

۱۳. الگوی خوبی باشید

شب‌ها چیزی بخوانید و بنویسید. اگر در حال خواندن کتاب یا مقاله، تهیهٔ لیست خرید یا نوشتن نامه هستید، اهمیت خواندن و نوشتن را به فرزندتان نشان خواهید داد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط