درد قفسهٔ سینه در کودکان چه علتی دارد؟

درد قفسهٔ سینه در کودکان چه علتی دارد؟

درد قفسه سینه در کودکان چه علتی دارد و از کجا ناشی می‌شود؟ در این مطلب با علل درد قفسه سینه کودک و تشخیص و درمان درد قفسه سینه در بچه‌ها آشنا شوید.

علل درد در قفسه سینه‌ در بچه‌ها

چرا کودک نوپای من از درد سینه‌ شکایت می‌کند؟ خوشبختانه در سن خیلی کم حملهٔ قلبی بعید است، اما دلایل احتمالی دیگری برای درد قفسه سینه در کودکان وجود دارد. در اینجا متداول‌ترین آنها ذکر شده است:

آسیب‌دیدگی

استخوان‌ها یا عضلات قفسه سینه کودک ممکن است آسیب ببینند، چون او زمین خورده یا ضربه دیده است. آنها همچنین ممکن است به دلیل سرفه‌ٔ خشک و شدید، دچار کشیدگی شده و درد داشته باشند.

در مورد شکستگی و کشیدگی عضلات در بچه‌ها بدانید.

آسم

اگر آسم عامل این درد باشد، ممکن است کودک دچار سرفه‌ٔ شدید و مشکل در تنفس نیز بشود. علائم او ممکن است در طول شب، صبح زود و بعد از دویدن یا گریه بدتر شود.

سینه‌پهلو

اگر درد با سرفه‌ٔ مداوم همراه باشد، کودک نوپای شما ممکن است دچار سینه‌پهلو باشد. علائم دیگر سینه‌پهلو یا همان ذات‌الریه شامل سرماخوردگی‌ای که به نظر می‌رسد بدتر می‌شود، تنفس سریع همراه با تقلا و شاید خس‌خس سینه، تب، لرز، کاهش اشتها، دل‌درد، استفراغ، بهانه‌گیری و سردرد است.

بلع جسم خارجی

اگر کودک نوپای شما در تنفس مشکل دارد با اورژانس تماس بگیرید. اگر کودک چیزی را که نباید، مثل یک تکه از اسباب‌بازی یا سکه ببلعد، ممکن است در اثر تحریک ناشی از پایین رفتن آن در مری، در قفسه سینه احساس درد کند. او همچنین ممکن است سرفه، خس‌خس یا آب‌ریزش دهان داشته باشد.

تصاویر آموزشی احیای قلبی تفسی کودک زیر یک سال را ببینید.

در مورد CPR کودک بالای یک سال بدانید.

عارضهٔ ریفلاکس معده

اگر کودک نوپایتان بعد از خوردن غذا از درد در قفسه سینه شکایت می‌کند، ممکن است نتیجه‌ٔ ریفلاکس یا برگشت اسید معده باشد. اگر او دراز کشیده باشد احتمال این اتفاق بیشتر می‌شود. او همچنین ممکن است گلودرد، طعم ترشی در دهان یا استفراغ داشته باشد.

استرس یا اضطراب

اگر به نظر می‌رسد کودکتان هنگام نگرانی یا ناراحتی مثلاً در مورد رفتن به پیش‌دبستانی یا رفتن به مطب دندان‌پزشک، درد خفیفی در قفسه سینه احساس کند، ممکن است به طور مستقیم با استرس مرتبط باشد. البته این در بچه‌های بزرگ‌تر شایع‌تر است.

در مورد انواع اضطراب در کودکان بدانید.

بلوغ

اگر دختر شما دوران بلوغ را آغاز کرده، ممکن است با شروع رشد سینه‌ها، نواحی قفسه سینه‌اش به لمس حساس باشد. یک مطالعه‌ٔ مهم نشان داد که دخترها علائم بلوغ را نسبت به گذشته در سن پایین‌تری نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد برخی دخترها حتی از شش یا هفت سالگی می‌توانند علائم را نشان دهند. پس اگر متوجه‌ توده‌ای زیر نوک سینه‌ٔ دخترتان شده‌اید نگران نباشید. این یک علامت کاملاً طبیعی رشد پستان است.

نحوهٔ حرف زدن با بچه‌ها در مورد پریود شدن را ببینید.

مراجعه به پزشک برای درد قفسه سینه کودک

اگر درد فقط چند دقیقه طول بکشد، ممکن است او فقط به قوت قلب دادن شما احتیاج داشته باشد. اگر درد مداوم باشد، مثلاً به دلیل دردناکی عضلات، می‌توانید طبق دستور پزشک و بر اساس وزن کودکتان به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید تا به رفع درد کمک کند. قرار دادن یک حوله‌ٔ گرم روی قفسه سینه نیز ممکن است به او کمک کند. اما مراجعه به پزشک با این موضوع که فرزندتان چقدر بیمار به نظر می‌رسد ارتباط دارد. پس موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر او برای نفس کشیدن به تقلا می‌افتد، با اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر بجز درد قفسه سینه که پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود حالش خوب به نظر می‌رسد، احتمالاً جایی برای نگرانی ندارد. اما اگر درد ادامه یابد، مثلاً بیش از یک ساعت یا اگر درد دوباره و دوباره برگشت، با پزشکش صحبت کنید.
  • البته اگر کودک شما علائم نگران‌کننده دیگری نیز دارد، مثلاً اگر فکر می‌کنید ممکن است سینه‌پهلو، آسم یا اختلال ریفلاکس معده داشته باشد، باید با پزشکش صحبت کنید.
  • همچنین اگر فکر می‌کنید ممکن است شیئی را بلعیده باشد، بلافاصله به اورژانس زنگ بزنید.

درمان درد قفسه سینه در کودکان 

پزشک ابتدا یک معاینهٔ فیزیکی را با فشار دادن و لمس کردن تمام قفسه سینه کودکتان انجام می‌دهد و با گوشی پزشکی به سینهٔ او گوش می‌دهد. به این ترتیب او می‌تواند تشخیص دهد که آیا درد از دیوارهٔ قفسه سینه، یعنی دنده‌ها، ماهیچه‌ها یا پوست ناشی می‌شود یا از اندام‌‌های داخل قفسه سینه مانند ریه‌ها و قلب.

اگر معاینهٔ فیزیکی به تشخیصی منجر نشود، پزشک ممکن است یک عکس رادیولوژی درخواست کند تا ببیند کودک سینه‌پهلو دارد یا جسمی خارجی را بلعیده است یا خیر. در موارد نادر، او ممکن است نوار قلب را برای اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی قلب فرزندتان تجویز کند. اگرچه مشکلات قلبی در کودکان کاملاْ غیرمعمول است، پزشک ممکن است بخواهد این آزمایش را تنها برای رد این احتمال انجام دهد.

هنگامی که پزشک علت درد را تشخیص داد، می‌تواند درمان مناسب را توصیه کند. به عنوان مثال، اگر سینه‌پهلو ناشی از باکتری باشد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط